– Hová tűnt „társadalmunk vezető ereje”, a munkásosztály?
– Felbomlott, felszívódott. Egyébként sohasem volt vezető erő, legfeljebb a propagandában. Nagyon meglepődtem, hogy a „Puszi Kádár Jánosnak” című első kötetem képanyagából az utóbbi időben több nagy sikerű kiállítást rendeztek már. Meg is kérdeztem a diákokat: miért ennyire érdekes az egykori munkásnők világa? Mert ilyet már nem láthatnak a hétköznapokban – hangzott a válasz. A munkásokra visszatérve: a kilencvenes években tulajdonképpen átcsapott felettük a történelem, a gyárak nagy részét bezárták vagy leépítették. Tetézte mindezt, hogy szakszervezeti mozgalom ide vagy oda, a munkásoknak nagyon alacsony volt az érdekérvényesítő képességük.
– Gondolom, ez utóbbi összefügg azzal, hogy a kommunista rendszer negyven éve alatt a valódi szakszervezeteket megsemmisítették, csak ál-érdekképviseletek működhettek.
– Igen, és mindez a szakszervezetek jelenlegi állapotával is összefügg. A Horthy-rendszerben például a maihoz képest jóval erősebb érdekképviseleti rendszer működött. Persze ennél összetettebb a helyzet, hiszen az ötvenhatos forradalom idején elemi erővel támadt fel a munkás-önérdekérvényesítés. Nemcsak a semmiből megszülető, gyorsan szervezeti formát öltő munkástanácsokra gondolok, hanem arra a tényre is, hogy a fegyveres forradalmi csoportokat sok esetben korábbi sztahanovisták vezették – gondoljunk csak Bárány Jánosra vagy Nickelsburg Lászlóra –, a harcolók között pedig sok segédmunkást is találunk. De gondolhatunk arra a kevésbé ismert tényre is, hogy jó néhányan az 1949-es alkotmányban rögzített, lakhatáshoz való jogukkal is öntevékeny módon éltek: az október–novemberi napokban félkész házgyári lakásokat foglaltak le, kitéve a bejárati ajtókra a lakatot. Érdekes módon később sem kellett kiköltözniük, csupán büntetést fizetniük.
– 1947–48-ig mind a paraszti, mind a munkáslétből – ha lassan is, de – szerves út vezetett a polgárosuláshoz. A Rákosi-rendszerrel ez megszakadt. Hogyan hatott a radikális váltás a munkások szokásaira, életmódjára?
– A második világháború utáni óriási társadalmi kataklizma a hagyományt részlegesen vagy egészében érvénytelenítette. Különösen igaz ez az erőltetett iparosítás idején vidékről városba költözöttekre, ami látványosan tetten érhető az ateista propaganda hatásában. Munkásnők között végzett felmérésem szerint tízből ketten jártak templomba titokban, öten nem hívőnek mondták magukat, hárman pedig az átmeneti kategóriába tartoztak, az élet nagyobb fordulóin egyházi temetést és egyházi esküvőt választottak. A vallásos magatartás persze nem volt veszélytelen, hiszen előfordult pártfegyelmi ügy abból is, hogy valaki keresztet hordott a nyakában.