Olcsóbb és gyorsabb lett az út a kazah fővárosba, amióta júniusban elindult a magyar alapítású fapados társaság közvetlen járata. Az elsőt az expó megnyitására időzítették: Asztana június 10-től szeptember közepéig tematikus világkiállításnak ad otthont, a téma pedig a jövő energiái.
Mielőtt belebonyolódnánk a rendezvény részleteibe, foglalkozzunk egy kicsit a Magyarországnál harmincszor nagyobb területű országgal! A közép-ázsiai állam a világ legnagyobb tengerpart nélküli országa, de lakóit a természet kárpótolta egyébbel: bőven van szénhidrogén, és a volt szovjet köztársaság jelenleg a világ legnagyobb uránexportőre is. E két altalajkincsnek köszönhetően rengeteg pénzük van, és ezt meg is akarják mutatni a világnak.
Asztana 1997-ben lett az ország fővárosa, Almatit leváltva. Az Eszil partján fekvő településnek ez a negyedik neve (kazahul fővárost jelent egyébként a szó), és kétszáz éve még alig kétezren lakták. Rövidesen eléri az egymilliós lakosságot annak ellenére, hogy ez a világ második leghidegebb fővárosa Ulánbátor után: télen mínusz 30 és 40 fok közötti száraz, szeles hideg van, nyáron pedig plusz 30 fok körüli meleg.
A gép éjjel érkezik, így taxival megyek a szálláshelyre. Az úton mindenhol villódzó fények kísérnek, mintha karácsony lenne; az egykori Szovjetunió energiahiányban szocializálódott országaira jellemző, hogy a nagy szabadságban kompenzálnak, és a köztéri neonokat áruló cégek katalógusából minden színt és formát megvásárolnak. A város központjában, negyvenegy emeletes toronyház tetején van a szállás, a Bajterek torony mellett; ennél jobb helyet el sem lehetne képzelni. Csak éppen kevesebb a lift a kelleténél, így sokszor negyedórát is kell ácsorogni. A különben kifogástalan fürdőszoba zuhanyzójában a csaptelep két fokozatot ismer: a jéghideget és a kopasztásra is alkalmas tűzforrót. Pár nap múlva kiderül, hogy ez nem véletlen hiba, hanem maga a rendszer: szinte minden úgy van összerakva, hogy nagyon jó is lehetne, de valamiért mégis pocsék. Csak még egy példa: egészen olcsón és gyorsan lehet venni helyi SIM-kártyát a telefonunkba (a kártya 180 forintnak megfelelő kazah tengébe kerül, öt gigabyte adat pedig ezer forint), és a rendszer gyors, 4G-s kapcsolatot ígér, ám a net elviselhetetlenül lassú, egy fotó elküldése fél órát vett igénybe, és még a helyi buszjárat mobilapplikációja is akadozott.