– Egyszer azt nyilatkozta, nincsenek rossz gyerekek, a regényeiben azonban rendszeresek az osztályon belüli bántalmazások. Ha minden gyerek jó, akkor mi az oka az iskolai agressziónak?
– Frusztráció, stressz, félelem. A gyerekek sokszor sem otthon, sem az iskolában nem tanulják meg, hogyan vezessék le a feszültséget, miként kezeljék az érzelmi hullámvölgyeket, ez pedig gyakran agresszióba torkollik. Felső tagozaton ez hatványozottan igaz, a kamaszodó gyerekek keresik a helyüket a világban, nincsenek tisztában a saját értékeikkel, gyengeségeikkel, ráadásul rengeteg szabályhoz kell alkalmazkodniuk. A szülők és a tanárok sokszor nem is sejtik, hogy a kamaszok mennyi problémával küzdenek.
– Lili fejét borsófőzelékbe nyomja az apja, Kristóf nem kap vacsorát, Fannit büdöskének csúfolják Kitalált vagy valódi történeteket írt meg Az osztály vesztese című regényében?
– A legtöbb történet igaz. Az például velem is megesett, hogy a tanár kijelölt a labdajátékhoz két tanulót, akik csapatot választhattak maguknak. Először természetesen az ügyesek keltek el, a kétbalkezesek – amilyen én is voltam – pedig szégyenszemre utolsónak maradtak. Ez engem gyerekként nagyon frusztrált, gyakran mentem szorongva az iskolába azokon a napokon, amikor tornaóránk volt. Lili és Kristóf történetével már tanárként találkoztam, a kislány fejét tényleg főzelékbe nyomta az apja, a kisfiú pedig éhesen járt iskolába. Nem írhattam le mindent, amit hallottam, a valóság ennél sokkal megrázóbb volt.
– A regény kezdő története is az: az egyik diák a sötét osztályteremben cipőfűzővel megkötözi osztálytársát, maszkot húz a fejére, a tábla elé állítja, amelyen „az osztály vesztese” felirat áll, majd lefényképezi. A képet pedig felteszi Kukorica Jancsi – az osztály által készített – Facebook-oldalára. Nem tudni, ki az elkövető, és azt sem, hogy ki az áldozat
– Aztán elkezdődik a találgatás, hogy vajon ki űzött csúfot a másikból, és kiderül, hogy az osztályból bárki lehetne elkövető és áldozat is. Bár ha választani kellene, inkább az elsőre voksolnának, az értékrendjük szerint sokkal rosszabb áldozatnak lenni, mint bántalmazónak. A gyerekek szerint az áldozat lúzer, akit csak lenézni, elítélni lehet. Azt hiszem, a társadalom „nagyban” is ilyen: lesajnálják azokat, akik nevetséges helyzetbe kerülnek, ahelyett hogy az elkövetőt ítélnék el.