– Az elnök a hivatali ideje utáni időszakra készül a magánhadsereggel? Mi célja lehet vele?
– Sokan meg vannak győződve arról, hogy a smaragdüzlet áll a dolgok hátterében. Kolumbia a föld egyik legnagyobb smaragdtermelője, és a bányák felügyeleti jogaiért évtizedek óta folyik a harc. Egyes vélekedések szerint a nyolcvanas évek smaragdháborúja a Pablo Escobar ellen vívott drogháborúnál is véresebb volt, csak annyira átjárta a politika, hogy inkább nem verték nagydobra. A kilencvenes években Víctor Carranza smaragdcár révén stabilizálódott a helyzet, de a halálával újra megindult a harc a bányákért. A mostani elnök Carranza hatalomra kerülése után éveken át a smaragdkereskedelemben tevékenykedett, állítólag kiváló kapcsolatot ápolt a maffiamódszerektől sem visszariadó smaragdcárral. A vélekedések szerint azért, hogy megakadályozza a harcok kiújulását, a gerillákat kiképzi a bányák védelmére. Ez persze elég összeesküvéselmélet-szagú, de van benne logika.
– Miként vélekedik az utca népe arról, hogy Santos Nobel-békedíjat kapott a polgárháború lezárásáért?
– Az elnök nem igazán népszerű. Tavaly szeptemberig egész jól állt, de az, hogy a népszavazás eredményét figyelmen kívül hagyva békét kötött a gerillákkal, megtépázta a népszerűségét. Azok közül is sokan elpártoltak mellőle, akik korábban a békemegállapodás hívei voltak. A Nobel-békedíjat puszta önfényezésnek tudják be, az Uribe-hívek pedig smaragdon vásárolt elismerésnek. Ha most lenne elnökválasztás, Santos húsz százalékot sem kapna. A gerillák pedig azt nehezményezik, hogy a FARC-ot vezető Timoleón Jiménez „Timochenkót” még csak nem is jelölték a díjra, pedig a békéhez ők is kellettek, nemcsak az államfő.
– 2018-ban választás lesz, és Santos az alkotmány alapján nem jelöltetheti magát újra. A közvélemény-kutatások szerint Uribe pártja, a Demokratikus Közép fog nyerni, és ők adhatják Kolumbia új elnökét. Mi várható a választás után?
– Uribe soha nem kötött volna békét a FARC-kal, ő végigvitte volna a háborút, csak közben lejárt a második államfői ciklusa. Azóta persze sok minden változott, de nagy valószínűség szerint a Demokratikus Közép újra fogja tárgyalni a békét a gerillákkal, az ELN-nel szemben pedig nem lesz olyan elnéző, mint Santos volt a FARC-kal. Valószínűleg minden erejükkel azon lesznek, hogy a párttá alakuló gerillákat politikailag eltapossák. Az biztos, hogy izgalmas időszak következik a kolumbiai belpolitikában, és nincs ember, aki meg tudná jósolni, mi lesz, ha az uribisták hatalomra kerülnek.
Kiegyezés a fogatlan oroszlánnal
A Kolumbia Forradalmi Fegyveres Erői – Néphadsereg (FARC-EP) a világ egyik legismertebb gerillaszervezete, vagy ha úgy tetszik, terrorszervezete, hiszen a Nyugat vezető hatalmai ekként kezelik. A lázadócsoport több mint fél évszázadig harcban állt a bogotái kormánnyal, aminek következménye több százezer halott és sok millió menekült.
Dél-Amerika kapuját a 19. század közepétől többször is sújtotta polgárháború, a most lezárni tervezett konfliktus 1948-ig nyúlik vissza, amikor agyonlőtték a Kolumbiai Liberális Párt elnökjelöltjét. A gyilkosság nyomán kirobbant, Bogotazo néven emlegetett fővárosi összecsapásokban fél nap alatt ötezren vesztették életüket, és a belváros jó része elpusztult. A harcok rövid idő alatt országossá szélesedtek, és a polgárháború tíz éve alatt becslések szerint negyedmillióan haltak meg, és háromszor ennyien szenvedtek valamiféle sérülést. De nemcsak emiatt emlegetik La Violencia (erőszak) néven ezt az időszakot: a kolumbiai és kolumbiai közötti hihetetlen ellentét gyerekgyilkosságokhoz, bestiális kínzásokhoz és tömeges csonkításokhoz vezetett. A vérontásnak a liberális és a konzervatív párt megállapodása véget vetett, de a konfliktus parazsa tovább izzott a társadalomban, és még egy évtized sem kellett hozzá, hogy ismét fellángoljon.
1964-ben jött létre két baloldali gerillacsoport, amelyek meghatározó szerepet töltöttek be a következő évtizedekben: a marxista tanokat kereszténységgel vegyítő Nemzeti Felszabadítási Hadsereg (ELN) és a kommunista párt fegyveres szárnyává váló, marxista-leninista Kolumbia Forradalmi Fegyveres Erői. Az elsősorban a kizsákmányolt parasztság nevében fellépő, egyre nagyobb területet ellenőrzésük alá vonó szervezetek rendszeres támadásokat követtek el a hadsereg és a rendőrség, illetve az állami infrastruktúra ellen. A mozgalmak tömegével vonzották a szegényeket szerte az országban, egyrészt mert kiugrási lehetőséget kínáltak a reménytelenségben élőknek, másrészt azért, mert sok világvégi térségben állam voltak az állam helyett: közbiztonságot teremtettek, utakat, hidakat építettek, sőt anyagilag támogatták a szegényeket. A lakosság egy jó részét azonban ellenségükké is tették a földbirtokok és más javak lefoglalásával, a kényszersorozással, a civilekkel szembeni agresszióval. Idővel a kezdetben szövetséges liberálisok is eltávolodtak a szélsőbaloldaltól.
A gerillák változatos forrásokból szerezték bevételeiket: mezőgazdaságból, bányászatból, gazdaságok erőszakos eltulajdonításából, védelmi pénz szedéséből, elrabolt emberekért követelt váltságdíjból, kábítószer-termesztők megadóztatásából. Később aztán rájöttek, hogy sokkal jobb biznisz, ha saját kézbe veszik a drogüzletágat: a maguk termesztette alapanyagokból maguk állították elő, és maguk értékesítették a marihuánát és a kokaint. Az üzlet bejött, a FARC megerősödött, csúcspontján az ország harmada felett gyakorolt befolyást. A kilencvenes években azonban visszaszorult a szervezet, miután egymás után szenvedte el súlyos katonai vereségeit. Ráadásul a Szovjetunió összeomlásával odalett az ideológiai és az anyagi támogatás is.
A marxista csoportok ellen nemcsak az állami fegyveres erők, hanem kiskirályok, drogbárók magánhadseregei, illetve jobboldali félkatonai szervezetek is harcoltak. Utóbbiakról sem lehet elmondani, hogy a közjóért fogtak fegyvert, hiszen jócskán kivették a részüket a polgári lakossággal szembeni erőszakból és az illegális üzletekből. Kolumbia kormányát gyakran érte az a vád, hogy nem lép fel a jobboldali szélsőségesekkel szemben, sőt velük végezteti el a piszkos munkát.
Az évtizedek során a kormányzat és a gerillák többször tettek lépéseket a béke felé, de a fegyvernyugvás sosem bizonyult igazán tartósnak. A szélsőbalos hevület – részben a lehetőségek szűkülésével – az ezredforduló után kezdett alábbhagyni, a tavalyi megállapodáshoz elvezető tárgyalások 2012-es kezdetétől a felek önmérsékletet tanúsítottak.
Che Guevara kolumbiai elvtársainak kompromisszumkészségét az anyagi és katonai meggyengülés mellett az is növelte, hogy Juan Manuel Santos államfő nemcsak kvázi büntetlenséget ígért, hanem azt is, hogy megvédik a gerillákat az esetleges bosszútól, sőt a FARC párttá alakulhat, és elindulhat választásokon. Ők most azt hangoztatják, hogy soha nem is akartak annál többet, mint hogy beleszólhassanak a társadalmat érintő döntésekbe.
A dél-amerikai ország lakosságának egy jó része ellenzi a békemegállapodást, mondván a meggyengült terrorszervezetet megsemmisíteni kellene, nem barátkozni vele. Kényes téma az igazságszolgáltatás, hiszen azok a tömegek, akik elvesztették hozzátartozójukat, vagy akár csak vagyonukat, házukat, birtokukat, nem könnyen fogadják el a jelképes szankciókat. Sok a kérdőjel azzal kapcsolatban is, hogy a gerillák miként találják meg helyüket a társadalomban, és mi lesz az esetleg náluk maradó fegyverekkel, illetve a kábítószer-üzletággal. A bizonytalanság és az erkölcsi aggályok keltette ellenérzés jóval nagyobb volt, mint várták, hiszen 2016. október 2-án – alacsony részvétel mellett – elbukott a békemegállapodásról kiírt népszavazás. Az ellenzők táborát egy korábbi elnök, a FARC ellen jelentős katonai sikereket elérő Álvaro Uribe vezette.
Hivatali utódját öt nappal a referendum után nevezték meg a Nobel-békedíj 2016-os kitüntetettjeként. Santost nem hatotta meg a népszavazás eredménye, az ENSZ-szel együttműködve gőzerővel dolgozik a konfliktus lezárásán. A gerillák elkezdték beszolgáltatni fegyvereiket, robbanószereiket, és önként táborokba vonultak az átmeneti időre. Év eleje óta pedig folynak a tárgyalások az utolsó kolumbiai gerillaszervezettel, a FARC helyét az utóbbi években több helyen átvevő ELN-nel is. Nagy kérdés persze, hogy az állam ezúttal képes lesz-e elfoglalni az elmaradott, ritkán lakott területeken azt a hatalmi teret, amelyet épp azért tudtak kitölteni a marxisták, mert a bogotái vezetés addig képtelennek bizonyult rá.