– Babitsot már életében sok támadás érte, a halála utáni évtizedekben pedig az emlékét is megpróbálták kiiktatni a köztudatból. A hatvanas évek elején, amikor ön elkezdett Babitscsal foglalkozni, a hivatalos irodalomkritika éppen hogy viszonyult a költő személyéhez, életművéhez?
– Babits személyének hullámzó megítélését jól jellemzi, hogy az első világháború idején nemzetgyalázással, hazaárulással és istenkáromlással vádolták. A későbbiekben azt vetették a szemére, hogy – másokkal együtt, akik igazságosabb társadalmat reméltek – üdvözölte a Tanácsköztársaságot, miközben három hét után, amikor már látta, hogy az 1919 márciusában hatalomra jutott új politikai hatalom erőszakos diktatúrát képvisel, visszalépett minden kulturális szervezetben való részvételtől, akárcsak Kodály és Bartók. 1919-ben a „Tanácsköztársaság támogatásáért” elbocsátották az egyetemről, 1920-ban megvonták középiskolai tanári nyugdíját, és „bélyeges” ember maradt 1945-ig. 1948-tól könyveit kivonták a könyvtárakból, alkotásai nem jelentek meg. 1959-ben látszólag elkezdődött Babits visszatérése a magyar irodalomba. Persze ez is olyan felemás módon történt, mint akkor és a következő évtizedben minden. A Magyar Remekírók sorozatban megjelent egy válogatás Babits műveiből, a sorozatszerkesztők azonban egy pár soros megjegyzésben elhatárolódtak a válogatástól. A hetvenes évek végén, a nyolcvanasok elején következett be az áttörés, amikor Belia György szerkesztésében a Szépirodalmi Könyvkiadó tíz kötetben kiadta Babits munkáit. De még ezekből a kötetekből is kihagyták a verseknek a „szomszéd népeket sértő” sorait és szakaszait, a Dal az esztergomi bazilikáról címűből például azt, amelyikben arról írt, hogy a folyó túlsó partján „idegen katonák / s szuronyos szólamok szorítják a Dunát”.
– Babitsot akkor kezdték számon tartani az irodalmi életben, amikor 1908-ban a Nyugat költője lett. És szinte ugyanekkortól rendszeresen támadták azok, akik a Nyugatot szabadkőműveslapnak, munkatársait hazafiatlannak kiáltották ki.