A magyar, aki 27 éve igazgatja a világ talán legszebb kőcirkuszát

Endrész László cirkuszművésszel a szelíd vadállatokról, az udvari telefonpóznáról és a világhírű magyar artistákról.

Lázár Fruzsina
2018. 01. 21. 12:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A monte-carlói, a latinai és a moszkvai mellett a budapesti az egyik legrangosabb cirkuszfesztivál. Ide honorárium nélkül is eljönnek az artisták – kezdi Endrész László, amikor a Fővárosi Nagycirkuszban találkozunk. Jól ismeri a helyet, hiszen annak idején artistaképzősként itt gyakorolt előadások után, telente akár mínusz tíz fokban is. Később ugyanitt kápráztatta el a közönséget lélegzetelállító „repülő trapéz” számával. Most azért utazott Angliából Budapestre, hogy a zsűri tagjaként értékelje a cirkuszfesztiválon bemutatott produkciókat, na és persze, hogy kiválassza azokat az artistákat, akiket meghív fellépőnek a Blackpool Tower Circusba. – Annak az előadónak, aki itt díjat kap, nem kell attól félnie, hogy nem lesz munkája a jövőben.

A magyar cirkuszművészek között számos világhírű, nemzetközi díjjal kitüntetett artistát találunk. Richter Flórián, Simet László, a Rippel testvérek – hogy csak néhányat említsünk – neve fogalom a cirkusz világában. Endrész László szinte mindenkit ismer a szakmában, vagy ha az illető cirkuszművészt nem is, a nagyapját biztosan.

– A háború előtt nagyszerű cirkuszélet volt Magyarországon – emlékszik vissza. A fronton azonban sok nagynevű artista halt meg, az államosítások után pedig többnyire alkalmi munkákból tengődtek a cirkuszosok. A negyvenes évek végén a kabarék, a varieték, majd az utazó cirkuszok is állami kézbe kerültek. Utazni, külföldön fellépni nem lehetett. Számos nemzetközi hírű cirkuszi csoport végleg feloszlott. A Fővárosi Nagycirkusz nem tudott elég munkát biztosítani az éhező cirkuszművészeknek, pedig az artisták java része semmi máshoz nem értett. Maradt a segédmunka, illetve filmvetítések előtt és a szünetekben az úgynevezett mozivarietéken mutathattak be egy-két számot. A fizetség legfeljebb arra volt elég, hogy ne haljanak éhen.

A változás lassan indult el. Létrejöttek az állami utazó cirkuszok, az ötvenes évek elején pedig az Állami Artistaképző Intézetben is megkezdődött az oktatás.

– A diktatúra termelte ki a világszínvonalú produkciókat, ugyanis a cirkuszosoknak nem volt más választásuk, mint hogy nagyon jó számokat csináljanak. A hatvanas években a magyar artisták már a világ legjobbjai közé tartoztak. A Hortobágyi-akrobata- és a Faludy-ugródeszkacsoport neve fogalom volt a nemzetközi cirkuszvilágban, s Richterék lovas számait is mindenhol ismerték – taglalja.

Endrész Lászlónak a szó szoros értelmében a vérében van a cirkusz, már csak azért is, mert anyai ágon többgenerációs cirkuszdinasztia, a Schlingloff család leszármazottja. Apai ágon „civil”: idősebb Endrész László szerelemből tanulta ki a szakmát. Ő volt az első, aki az 1920-as években bemutatta az azóta híressé vált fliegende, avagy repülő trapéz elnevezésű számot.

– Ez az a ma már jól ismert produkció, amikor az egyik trapézról szaltózó artistát a másik elkapja a levegőben – magyarázza.

Idősebb Endrész László gyerekkorában artistacsoportról artistacsoportra járt, megtanulta az ugródeszka- és a repülőszámokat, a bohócszakmát. Később katolikus papnak készült, majd hithű kommunista lett, aztán filozófiából doktorált.

– Apám haláláig párttag maradt, mindig mindent elhitt, amit a kommunisták mondtak – fejti ki. Bár az édesapa jó állásokban dolgozott, rangos politikai összeköttetései voltak, keresetéből alig-alig tudta eltartani feleségét és három gyermekét. – Szülővárosomban, Mátészalkán anyámmal – aki a negyvenes-ötvenes években zöldséget termesztett, állatot nevelt – és testvéreimmel a környékbeli búcsúkra jártunk hétvégeken, ringlispílt működtettünk. A bevétel arra volt elég, hogy szegényesen megéljünk.

A vér azonban nem válik vízzé, a cirkuszos família tagjai idővel visszaszivárogtak a szakmába.

– Irigyeltem az unokatestvéreimet, mert cirkuszban dolgozhatnak. Amikor egy kicsit nagyobb lettem, a szüleim tudta nélkül, ahogy akkor mondtuk, sumákban jelentkeztem az artistaképző intézetbe. Azonnal fel is vettek – idézi fel Endrész László. Neves művészek tanították, például a főként ugróakrobata-számairól ismert Baross Imre, akinek a nevét az artistaképző szakközépiskola viseli, valamint a Hortobágyi-akrobatacsoport vezetője, Hortobágyi Károly. – Világszínvonalú volt az oktatás.

Pályája azonban nem indult könnyen, tizenéves volt még, amikor szívizomgyulladása miatt az orvosok végleg eltanácsolták a cirkusztól.

– Nem tudtam belenyugodni. Amikor a bátyám leszerelt a katonaságtól, azt mondtam, újra megpróbálom. Vettünk négy telefonpóznát, felállítottuk a házunk udvarán, és elkezdtük próbálni apám trapézszámát. Látástól vakulásig gyakoroltunk, végül ezzel a számmal vizsgáztam az artistaképzőben – meséli.

– A régi rendszerben az artistalétben az volt talán a legvonzóbb, hogy utazni lehetett általa – emlékszik vissza. 1961-ben végzett a képzőben, s rögtön be is került a Fővárosi Nagycirkusz egyik nemzetközi műsorába. Attól kezdve a szüleivel, akik időközben visszatértek a szakmába, szinte egyfolytában járták a világot. – Spanyolországban mi voltunk az elsők, akik Franco diktatúrája idején piros útlevéllel átléptük az ország határát. Alig hitték el, hogy a kommunista blokkból nem „háromfejű” emberek jönnek. Előfordult, hogy három évig egyfolytában külföldön voltunk. Amikor pedig egy-két hétre hazamentünk, mindig azt mondták, biztosan nagy bajban van a szakma, ha már Endrészék is itthon vannak.

A végállomást Anglia jelentette. Ott ismerte meg későbbi feleségét, a legrégibb angol cirkuszdinasztiából származó Maureent. Összeházasodtak, három gyermekük született, azóta is Angliában élnek.

– A nyolcvanas évek közepén a királyi családnak dolgoztunk. A Royal Command Performance varietéműsorban mi mutattuk be az artistaszámokat. Ez azért is emlékezetes, mert éppen a bemutató napján kaptam meg az angol állampolgárságot. Margit hercegnő, a királynő húga volt az első, aki gratulált hozzá.

A szép emlékek mellett őriz néhány – a szó szoros értelmében – fájdalmasat is. Mert a cirkuszszakma amennyire szép, annyira veszélyes is. Baleset nélkül szinte lehetetlen megúszni ezt a pályát.

– Tizenkilenc évesen Németországban leestem a trapézról, eltörött a harmadik nyakcsigolyám, nyaktól lefelé lebénultam. A kórházban három napig lógattak a nyakamnál fogva, és az idegek visszataláltak a helyükre. Mázlim volt – ismeri el. Amikor másodszorra is leesett, tizenhét helyen törtek el a csontjai, ennek ellenére három hónap múlva újra a trapézon volt. – Két dolgot tiltottam meg a gyerekeimnek: ne drogozzanak, és ne vállaljanak trapézszámot. Szerencsére hallgattak rám.

Az állatokkal kapcsolatban sokféle tévhit él az emberekben. Endrész László dolgozott kutyával, lóval, elefánttal, tigrissel, csimpánzzal, sőt volt saját kenguruja is. Állítja, a vadállatoktól nem kell félni, ha jól bánnak velük, rendesen etetik, gondozzák őket, senkit sem bántanak. A barna medvékkel ugyan történt egyszer egy kis baleset.

– Féltékeny volt rám a medve, megtámadott, a lábamnál fogva pörgetett a levegőben, de megint csak szerencsém volt, nem tépett szét, kiestem a szájából. A csimpánzokkal is naponta több órát játszottam. Egy-egy banánért cserébe bármit képesek megtanulni – avat be Endrész az állatszámok történéseibe.

Blackpoolban, vagy ahogy sokan nevezik, az angol Las Vegasban szórakoztató létesítmények sokasága, kaszinók, színházak érik egymást a tengerparton. Ott épült fel több mint 120 éve az Eiffel-torony mintájára a Blackpool Tower is, lábánál pedig a Blackpool Circus, amely leginkább díszes operaházra hasonlít, és nem mindennapiak a technikai adottságai sem. Például tíz másodperc alatt két méter mély vízzel lehet elárasztani a manézst.

– 27 éve igazgatom a világ talán legszebb kőcirkuszát – mondja. – Amikor ide kerültem, először Mooky bohócként léptem a porondra. Korábban apám volt ez a figura, most pedig két fiam alakítja Mookyt és Mr. Boot, a gyerekek kedvenceit. A szülők gyakran fenyegetik őket azzal, hogy ha rosszak lesznek, nem viszik el őket Mooky és Mr. Boo cirkuszába.

A Blackpool Tower Circusban négyszázezer ember fordul meg évente. A közönség igénye állandóan változik.

– Mi 27 éve minden előadást más képpel nyitunk és zárunk; sokféle műsort viszünk, és mindig gondoskodunk róla, hogy a nézőknek legyen okuk megijedni, meglepődni és nevetni. Talán ez az oka, hogy szinte mindig telt ház előtt játszunk – árulja el a népszerűség titkát az igazgató.

A világ változik, a hagyományos mellett megjelent a kortárs cirkusz is, ahol különböző művészeti ágak, például artistaszámok és színház, a tánc- és mozgásművészet elemei keverednek. Szerinte ennek is megvan a helye a szakmában.

– Indulása idején például nem jósoltak nagy jövőt a kanadai Cirque du Soleil-nek. Én másképp gondoltam, és nekem lett igazam. Ahogy a Fővárosi Nagycirkusznak vagy a Blackpool Towernek, ennek is megvolt, megvan és ha jól csinálják, meg is lesz a maga közönsége.

A cirkuszdinasztiák fiatalabb tagjai ma már nem feltétlenül maradnak a szakmában, hiszen rengeteg lehetőség közül választhatnak.

– A lányom például belsőépítész lett, szerepelt is a Magyar Televízió Álomépítők című sorozatában. Egy időre aztán visszatért a „családi foglalkozáshoz”, amikor a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola szakmai vezetésével bízták meg – tér ki Endrész a családi háttérre. – Persze ez nem jelenti azt, hogy hiányozna az utánpótlás, sokan jönnek „kívülről”, akik nem családban, hanem kizárólag artistaiskolákban tanulnak, és a későbbiekben is artisták maradnak.

Azt nem szereti hallani, hogy a cirkusznak nincs jövője.

– Van egy idős kollégám, aki még a hatvanas években kijelentette, hogy ennek a szakmának vége. Azóta bejártam a világot utazó cirkuszokkal, a világ egyik legismertebb cirkuszát vezetem, sok hazai művészt szerződtettem, zenészeink, a műszaki személyzet is magyar. Impresszárióirodám is van Londonban, amelyen keresztül a világ legkülönbözőbb részeire küldök többek között magyar artistákat. Hogyne lenne jövője a cirkusznak?! Az egykori brit katona, Philip Astley éppen 250 évvel ezelőtt nyitotta meg Londonban az első modern kori cirkuszként számontartott amfiteátrumot. A cirkusz hatalma azóta is töretlen – összegez optimistán Endrész László.

Maga már jó pár éve nem áll ki a porondra. Most éppen életrajzi könyvén dolgozik, és figyeli, milyen produkciókat lenne érdemes meghívni Blackpoolba. Számtalan szenzációs kunsztot átélt már életében, a Pro Cultura Hungaricától azonban a lélegzete is elállt.

– Több mint ötven éve nem élek Magyarországon, eszembe sem jutott, hogy valaha itthon is értékelni fogják a tevékenységemet – búcsúzik széles mosollyal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.