Kecskemét, S. O. S. gyermekfalu. Piros tetejű, fehér falú, barátságos házak, hívogató kert, benne hinta, homokozó. Tizenkét család lakik itt, nevelőszülők nyolcvan gyerekkel. Az egyik épületen nagy betűs felirat: iroda. Régen a faluvezető lakott itt, most Illésné Áncsán Aranka dolgozik az egyik földszinti helyiségben. Szobájában virágok, a falon fényképek és képeslapok: emlékek nemzetközi táborokból, angol nyelvű köszönőlevelek, oklevél a kecskeméti palacsintafesztiválról és kisebb-nagyobb gyerekek képei.
– Ők a barátaim – mutat rájuk mosolyogva. – Itt élnek a faluban, tőlük kaptam.
Aranka öt éve költözött Kecskemétre, előtte huszonhat éven át a tiszadobi gyermekotthonban dolgozott, először nevelőként, majd tíz évig igazgatóként.
– Azt mondtam magamnak, hogy most aztán felkötheted a nadrágod! Tiszadobon megszoktam már, hogy az igazgatónőnek mindenki szalutál, és semmit nem kell kétszer elmondani, itt viszont újra ki kell érdemelni a gyerekek tiszteletét. Nagy kihívás, jó gyakorlat volt – meséli.
Bár a gyermekfaluban nem nevelőként dolgozik, mindennap találkozik a gyerekekkel. Főleg azokkal, akikkel gond van. De nem azért, hogy megszidja őket, hanem hogy jobban megértse, mi a gondjuk. Tiszadobon is a nehezen kezelhető fiatalokkal volt a „legjobb barátságban”.
– A „rossz” gyerekek általában nagyon rendesek, csak éppen olyan helyzetbe kerültek, amivel nem tudtak megbirkózni. Például nem csináltak leckét, mert otthon nincs asztal, nem vittek füzetet az iskolába, mert a szüleik azzal gyújtották be a kályhát. Nem ők tehetnek róla, hogy mélyszegénységben élnek, mégis őket büntetik. Ezt a helyzetet nem mindenki fogadja el szemlesütve. Minél tehetségesebb egy gyerek, minél inkább életrevalóbb, annál nagyobb konfliktus származik abból, ha bántják – fejti ki.
Gyakran megkérdezik, mit lehet csinálni a problémás gyerekekkel, és ő mindig azt tanácsolja, hogy ugyanazt, amit a saját gyerekével tenne az ember. Elfogadni, megérteni, urambocsá’!, szeretni. Talán meglepő, de Illésné Áncsán Aranka véletlenül került a nevelői pályára.