És akkor a Fületlen Bögre kávézóból átsétáltunk a templomba

Veresegyházra látogattunk, és arra kerestük a választ, milyen elvek alapján épülnek a XXI. századi templomok.

B. Kovács Gergely
2018. 02. 11. 9:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A templomok minden korszakban sajátos szimbolikát követtek. A gótika építményei Isten felé törtek, sejtelmesen beszűrődő fényeik a transzcendensre emlékeztették a betérőt, és az elmélyülést szolgálták. A reformáció lecsupaszította a templombelsőket, míg az erre adott barokk válasz mozgalmas, zsúfolt, tekintélyt parancsoló és pompás díszítést hozott. A klasszicizmus a ráció jegyében visszatért a letisztult, antik mértani formákhoz. Folytathatnánk a sort. Vajon milyen elvárásokat támaszt korunk egy ma épülő templommal szemben, és miként tükröződik embereszménye egy ilyen épületben?

A veresegyházi Szentlélek-templomot 2016-ban szentelték fel; a tervező építésszel, Nagy Lászlóval járjuk be az épületet, amelynek gyakorlatilag egyetlen megoldása sem konvencionális, sokkal inkább kelti azt a benyomást, hogy az épület Isten háza, még inkább Isten közösségének a háza, egyben viszont közösségi tér. Első utunk a Fületlen Bögre kávézóba vezet, amelyet üvegajtó választ el a templom terétől, nyitva állva a nem hívők számára is.

– Ha valaki beül egy kávéra, és felidéződik benne, hogy a nagymamája járt templomba, amikor ő még kisgyerek volt, lehet, hogy visszatalál. Meg kell adni a teret a Szentléleknek, hogy embereket tudjon megfordítani.

Nagy László úgy fogalmaz, azt valósította meg, ami a szívéből jött. Az építész maga is az egyházközség tagja és veresegyházi lakos. Az új épület helyszínét is ő javasolta, olyan helyet választott, amelyet szimbolikusnak talál: ez a terület volt mindig is a település szíve. A templom elülső részén a forgalmas főút halad, mögötte viszont elcsendesedésre lehetőséget nyújtó táji környezet húzódik földekkel és a Sződrákosi-patakkal. Ezt szerette volna átvinni az épületre is: adjon módot az elmélyülésre, de legyen nyitott a város felé, azaz olyanok is eljöhessenek a programokra, akik nem gyakorolják a vallásukat.

Az épület az organikus hagyományra épít, ugyanakkor Nagy László nem Makovecz-tanítvány. A templom négy, kupolával fedett térből áll, ebből az egyik a hívek tere, a másik az előzőhöz szervesen kapcsolódó szentély. Előbbiben körbeállnak bennünket az apostolok, sugallva a ma élő keresztény közösség számára, hogy ma sem kisebb a küldetése, mint hajdanán az első tizenkettőnek. Az utolsó vacsora emlékezetét így az első apostolok körében, velük szellemi egységben élheti át a Krisztus-hívők közössége. A szentélyben pedig a feltámadt Krisztus szobra jelenik meg.

A szokatlan ábrázolás szintén üzenet a mai közösségnek. Krisztus derűs, az emberi lélek mélyére hatoló tekintete utat mutat szemlélője számára a Mennyei Atya felé. A papi szentség a szentségi liturgia során a szentélykupolában, a Krisztus-szobor vonzásában teljesedik ki, ott éli meg szentségi hivatását a miséző pap, amikor pedig az igeliturgia során tanításba, szentbeszédbe kezd, kilép a két kupola határára helyezett felolvasóállványhoz, a királyi papság közé, jelezvén, hogy a hivatások ugyan másfélék, de küldetésünk ugyanaz.

– Ez fontos üzenet, amire építészetileg is hangsúlyt kívántam fektetni – jegyzi meg az építész. – A templom nem tengelyesen keletre tájolt, ma ez már nem kötelező. Viszont a szentségi kápolnát a templom keleti csücskébe helyeztem el, egyben ez a harmadik kupola, ott tartják az Oltáriszentséget, a tabernákulum így értelemszerűen hiányzik a templom szentélyéből. A kör végtelen és tökéletes forma, ezáltal Istent jeleníti meg a templom minden egyes köre is. A negyedik kupola az urnatemetőt fedi, amely a nyugati oldalon található. Így szimbolizálja a templom a keresztény életet, amely Krisztusban születik, majd a földi élet végével, reményünk szerint, vele egységben, a Mennyei Atyánál folytatódik. Amikor terveztem, minden szakkönyvet szándékosan félretettem, csak kettőt hagytam elöl: az egyik a Szentírás volt, a másik pedig Anselm Grün elmélkedései. Átimádkoztam a templom születését.

Gyermeki örömmel játszadozunk el a templomtér kupolája alatti különleges akusztikai jelenségekkel, bizonyos ponton állva a saját hangunkat halljuk „hangszóróból”, másutt a másik beszéde olyan, mintha mikrofonba mondaná. A majdani urnatemető kupolája alatt pedig Nagy László gregorián éneke olyan hatást kelt, mintha egyszólamú karének volna egy régi kolostor templomában.

Megkérdezzük Sulyok Miklós művészettörténészt, megfigyelhetők-e trendek a mai templomépítészetben, és mi jellemzi az építészetnek ezt a területét napjainkban.

– Olyan értelemben, ahogyan a történeti stílusok idejében volt, ma nincsen uralkodó stílus sem a művészetben, sem azon belül az építészetben – kezdi válaszát. – Ugyanakkor formai jellegzetességek léteznek, és ezek alapján csoportosíthatók az épületek. Az utóbbi húsz-huszonöt évben kiemelkedően sok templom épült Magyarországon, különösen katolikus és evangélikus. Ezek közül több a nemzetközi fórumokon is híressé vált. Az evangélikus egyházban építészeti bizottság működik, ők véleményezik a terveket.

Az evangélikus egyház kisebb, mint a római katolikus, de a rendszerváltást követően nagy számban építettek kiváló minőségű templomokat. Ezek egy része, köztük a dunaújvárosi és a balatonboglári Nagy Tamás nevéhez köthető, ő tervezte a Sopronnémetiben álló harangláb mellé is az új templomot, illetve Gödöllőn a római katolikus Szentháromság-templomot. Békásmegyeren evangélikus templom, parókia és idősek otthona komplexuma épült Pazár Béla tervei alapján, a szentendrei Bükkös-patak mellé pedig Kocsis József álmodott modern templomot. Ami a formát illeti, ma az építészeti és a formai eszközök csökkenése jellemző, amit hétköznapi nyelven minimalizmusnak nevezünk. Ez az eszmerendszer a művészetben általában és az építészetben is létezik.

– Szándékosan nem mondok stílusirányzatot, mert a szakma ma már nem beszél stílusról, ez a kifejezés más fogalmat jelöl az építészet történetében – szögezi le a művészettörténész. – Ezzel párhuzamosan a magyar organikus építészet gazdag formakincse és építészeti „elbeszélése” is kifejezésre jut épülő templomainkban. Ezek az épületek ennek az irányzatnak a mesélőkedvéről tanúskodnak.

Mai templomaink tehát jellemzően az organikus építészet vagy a minimalizmus jegyében születnek. Utóbbiról Sulyok Miklós megjegyzi, nehéz jót alkotni benne, mert könnyen unalmassá válhat egy épület, ha nem jellemzi semmilyen építészeti karakter. Ügyesen kerülte el ezt a csapdát Kruppa Gábor Boldog Salkaházi Sára-temploma Rákospalotán, amely középület kategóriában nívódíjat kapott.

Ami a funkciókat illeti, Sulyok Miklós nyomatékosan leszögezi, egy keresztény templom elsődleges funkciója a benne zajló liturgia. Ilyen értelemben az idők folyamán sem változik a templom által betöltött szerep. Ugyanakkor a közösségi termek és terek funkció a katolikus templomokban is kezd fontossá válni. Korábban ez inkább a református és evangélikus épületekre volt jellemző.

A művészettörténész kiemeli a modern egyházi látogatóközpontok, éttermek, borászatok szerepét is. Ezek is az egyház építészetének részét képezik.

– Pannonhalmán lassan annyi kiváló kortárs épület születik, hogy szinte össze sem lehet számolni. A szegedi dóm alá épült látogatóközpontot műtőtisztaságú belsőépítészet, míg az ugyanoda telepített éttermet világias, vendéglátóhelyi dizájn jellemzi. A ma épülő katolikus templomoknál feltűnő változás a korábbi évtizedekhez képest, hogy kevésbé használnak már szimbólumokat, a befelé fordulás, a csend esztétikája vette át helyüket. Ennek előzményei a XX. században elsősorban a japán templomépítészetben figyelhetők meg, amely aztán elterjedt a világban. A finn evangélikus templomok is hasonló elv alapján jöttek létre: a teljes csupaszság valósult meg, és törekedtek a természethez fordulásra. Hatással volt ez a pannonhalmi apátság bazilikájára is, amelynek kialakítását a bencés közösség hosszas együtt gondolkodása előzte meg. Restaurálását John Pawson világhírű angol minimalista építész tervei alapján 2012-ben fejezték be. Olyan, addig szokatlan „csendterek” jöttek létre, amilyenekről addig nem volt szó a keresztény liturgiában és spiritualitásban. Az átalakítást hatalmas vita vette körül, a műemlékvédelem nem is akarta engedélyezni, és még az is felmerült, hogy a bencés rend egyáltalán beleszólhat-e a világörökség, a magyar kultúrtörténeti kincs részét képező épület felújításába – fejezi be gondolatait Sulyok Miklós.

Ősi motívumok és látszóbeton

Amikor megkíséreljük számba venni, hol épültek a közelmúltban vagy épülnek most is templomok Magyarországon, mindegyik történelmi keresztény egyháznál találunk példát. A görögkatolikusok Szent Demeter-templomát 2011-ben kezdték el építeni Vásárosnaményban, 2016-ban szentelték fel. Ugyancsak ebben az évben vehették birtokba a hívek Dunakeszin a Szent Péter-Pál-templomot. Az építészeti stílus megválasztásánál nem a legújabb irányzatok jellemzőek, inkább az ősi motívumok, gyökerek, stílusjegyek az igazán fontosak. Egy görögkatolikus templom a mai napig keletiesebb jegyeket hordoz magán.

A református egyház jelenleg Nyíregyházán épít templomot egy hatalmas panellakótelep és a zöldövezet találkozásánál, Örökösföld városrészben. Az építkezés azért vált szükségessé, mert a város feltehetőleg erre terjeszkedik majd, a mezőkön hamarosan lakóparkok állhatnak, és a helyi református közösség tagjai már jó ideje az egyik iskolában gyűlnek össze istentiszteletre. Nyíregyházán jelenleg tizenkilencezer református él, ők jellemzően a kisebb falvakból, illetve Kárpátaljáról és Erdélyből költöztek a megyeszékhelyre.

Az evangélikus egyház a második világháborút követően először 2017. december 10-én tartott istentiszteletet új templomban a főváros pesti oldalán, Pestszentimrén. A rendszerváltást követő templomépítési hullám során többek közt Budaörsön, Dunaújvárosban, Balatonbogláron, Békéscsabán, Békásmegyeren és Szentendrén épült új templom, a Buda-hegyvidéki pedig nem teljesen új épület, korábban már tartottak ott istentiszteletet. A tavalyi felszenteléssel a pestszentimrei gyülekezet hetvenéves vágyai váltak valóra.

A római katolikus egyház 2012-ben Újszentivánon, Szeged közelében épített új templomot. A településen addig csak ortodox templom állt, a római katolikusok kápolnában gyülekeztek misére. A Meszlényi Zoltán vértanú püspökről elnevezett kelenföldi templomot 2014-ben szentelték fel. A Jahoda és Páricsy Építésziroda merész látszóbeton épületet tervezett a panelházak tövébe. A belül egy katedrális vonalait idéző, ugyanakkor a betonnal operáló templomtér egyszerre hagyománytisztelő és modern, visszafogott és bátor, remekül alkalmazkodik a környezetéhez, amelyből nem emelkedik ki hivalkodóan, de új közösségi tér központjául szolgál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.