Ha pedig értenétek, mit jelent ez: Irgalmasságot akarok, nem áldozatot.
Mt 12,7
Örökké a boltba, a boltba lemenni,
és ott a megszokott élelmet venni.
Még jó, hogy van rája pénz.
Örökké csak közös költség fizetni,
örökké plafonra felnézve: semmi.
Végül is az ember néz.
Végül is van szeme azért, hogy nézzen,
közösen vesz részt a közös költségben.
És nincsen háborús vész.
Háború máshol van vagy 50 éve
legfeljebb itt csak az ember fejébe,
miből az ember kinéz.
Napi rutinjaink, megszokásaink, ahogy Cseh Tamás énekli ebben a dalban, amely az utolsó albumán jelent meg, és ezért kissé kilóg az életműből. Pedig Bereményi Géza szövege nagyon pontos, nagyon mai és témába vágóan böjti. A mindennapok monoton haladnak, benne a jó és a kevésbé jó egyaránt feldolgozhatóan a miénk, egyrészt-másrészt felosztásban működik a világ és benne az ember, és ráadásul: „nincsen háborús vész”. Csak valahogy még sincsen minden egészen a helyén, valahogy mégiscsak hiányzik valami. Ezért énekli Cseh Tamás – és egy emlékkoncert felvételén Nagy Péter színművész – a dal vége felé egyre ingerültebben, egyre hangosabban: „S van még, hogy lemenni villanykörtéért, / s tudni a lakásunk otthagyott csöndjét, / ránk vár, míg nem vagyunk ott. [ ] nekünk mind egy a bajunk: // hogy amíg mi lemegyünk villanykörtéért, / s magára hagyjuk a lakásunk csöndjét, / egy bárány jelenik meg ott. // És az a bárány ott őrjöngve tombol, / csöndet nem törve meg, hangtalan rombol, / egy világot szétdarabol”.
A kereszténység legnagyobb, vallásalapító ünnepére készülődve a böjtöt tartó hívek krisztusi előírások szerint igyekeznek felkészülni. Ez már nem a karácsonyi csodavárás ideje, ahol a múlt ködébe vesző próféták ígéretei szerint rendezheti be a várakozás ki tudja, mennyire hosszúra nyúló idejét az, aki vár. Itt nagyon is konkrét, evangéliumi terminusok vannak; maga Jézus mondja el a hozzá legközelebb állóknak, a tanítványoknak, hogy mi mikor fog bekövetkezni. Azaz: strukturálva van a felkészülés ideje, miközben emberi módon nem lehet igazán felkészülni a bekövetkezőkre. A Jézus korabeli ember, akár csak a mostani, el van foglalva a mindennapi teendőivel. A tanítványok is. Hol óvnák mesterüket az áldozathozataltól, hol regényes-romantikusan vele készülnek halni, csak épp a lényeget nem értik. Pedig Jézus részletesen és többször elmondja, mi a titka az ünnep előtti várakozásnak, a magunk megüresítésének, a böjtnek.