A hidroplánblogger

A hidroplán a vízre szálló repülőgép, ezért repülésének legizgalmasabb pillanata a vízzel való találkozása.

Dr. Varga Sándor
2013. 01. 09. 13:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hidroplán a vízre szálló repülőgép. Sajnos, akadnak jó néhányan, akik ezt nem tudják, nekik mindenképpen szól ez a blog. Magam nem vagyok pilóta, de rajongok a hidroplánokért. A hidroplánok repülésében a legizgalmasabb pillanat a vízzel való találkozás, ami látványnak sem utolsó. Hívják őket repülőcsónaknak is, az elnevezés főként azokra találó, amelyek törzsének alja olyan, mint egy csónak.

Ilyen kétszemélyes gépnél a fejünk induláskor alig emelkedik ki a víz színe fölé. Majd a felszállás kezdetén nekünk jön az a hatalmas víztömeg és egyszer csak elemelkedünk.

Csónaktestű és úszótalpas változat

A hidroplánok másik fő típusa úszótalpas, lényegében a futóművek, a kerekek helyére szerelték azokat. Ott a leszálláskor számos embernek a víz fröcsögése tetszik a legjobban.

Manapság elvárás a kétéltű változat, amikor a repülőgép a vízen hidroplán, a füves és beton kifutón pedig kerekeket bocsát ki. Sőt, az elegáns megoldás az utasok beszállítására az, amikor a gép a rakpartról egy rámpán begurul a vízbe, majd magába nyeli futóműveit és indulhat a felszállás.

Ma a világon a legnagyobb hidroplán a képen látható 60 személyes, sugárhajtóművei nem lógnak, hanem a vízi fel- és leszállás miatt állnak a szárnyon. A Berijev gyár kísérleti telepén volt szerencsém benne ülni, a közel kétméteres hullámok miatt sajnos elmaradt a felszállása.

A hidroplánok korlátlan szabadságélményt nyújtanak

Európában a skandináv országokban vagy az olaszoknál, de a világon rengeteg helyen, bármilyen vízen szabad a leszállás, ami erre alkalmas, és a tulajdonos azt nem tiltja. A comói tavon találkoztam svájciakkal, akik átruccantak ebédelni, és a falban lévő vaskarikához kötötték a hidroplánt. Finnországban repültem olyan hidroplánpilótával, aki megkérdezte, hogy melyik tóra, hova szeretnék leszállni.

Kanadában, a Maldív- vagy más szigeteknél két kikötő között a repülés gyorsaságát használják ki. Ami hajóval több óra, az hidroplánnal csak több tíz perc. Itt a nagy repülőterek rendelkeznek vízi terminállal, mert fontos a légi transzfer.

Beszámolhatnék még a hidroplán-repülőnapokról, a történelmi gépekről, vagy az új fejlesztésekről, amikor majd a tóparton bedugjuk a konnektorba a motor feltöltőjét, és barátainkkal egy jó ebéd és szieszta után pár órát örömröpködhetünk

Mindezekről és sok  másról olvashatnak majd a HIDROPLÁNOK blogban, itt az MNO-n.

vizirepules.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.