Havon, vízen, szárazföldön

A tél és a hó apropóján most egy különleges francia kétszemélyes hidroplánt mutatok be, amit Akoyának hívnak. Nemcsak vízről, hanem hóról is fel tud szállni.

Dr. Varga Sándor
2013. 01. 18. 14:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A havon is siklik az Akoya nevet viselő különleges hidroplán. A mesterséges igazgyöngyről elnevezett új francia kétszemélyes repülőgép hároméltű légi jármű. Mindegy neki, hogy hagyományos repülőtéren, a vízen vagy havon száll fel vagy le. A repülőgép csónaktestén alul két szárnyacskát helyeztek el a tervezők. Rövid nekifutás után szárnyashajóként emelkedik ki a vízből, így elég neki kétszáz méter szabad vízfelület a felszállásához a tavakon, folyókon vagy a tengereken, szinte bárhol üzemelhet a vízről.

A hó sem akadály

Bár a gyártó még nem mutatta be élőben, a hidroplán a kerekeire szerelt kis sítalpak segítségével pár százméteres havas alkalmi pályáról is képes felszállni, vagy oda leszállni. A száz lóerős Rotax motorja és hetvenliteres tankja 1100 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé óránkénti 210 kilométeres sebességgel. A repülőgép egy nap alatt eljuthat az Alpok csúcsairól Afrika sivatagjáig. Reggel felszállnak a hóról, majd tankolás, pihenés céljából leteszik a gépet Szardínia szigete mellett a tengerre. Aztán továbbrepülnek a vízről egy Tunisz melletti luxusszállóban levő sivatagi földi leszállópályáig, ott a futóműveket használják a landoláshoz.

A gép annyit fogyaszt, mint egy kisebb luxusautó és egy gombnyomásra összecsukja, kinyitja a szárnyát, garázsban, utánfutón vagy jacht hátulján tárolható, mozgatható. A hidroplánt mint a motorcsónakot utánfutóval kivihetik a tó vagy a tengerpartra, napközben röpköd a pilóta néhányat a barátaival, majd este hazagurulnak vele az autópályán a garázsba.

A gyártók az olcsóbb fenntartáson kívül gondoltak az úrvezető pilótákra is, beépített mentőernyővel növelik a biztonságot. Nem a pilóta meg az utas ugrik ki a gépből, ha már nem képesek azt irányítani, hanem maga a gép lóg az ejtőernyőn és landol a benne ülő emberekkel a földön vagy a vízen.


Többek között ezért a repülőgép megfelel az Európában is formálódó szabálynak, miszerint például a könnyű sportrepülőgép pilótája kevesebb kiképzési idő alatt is kaphat erre a típusra majd pilótaigazolványt, mint eddig. Amerikában a könnyű sportrepülőgép típusoknál negyven helyett már húsz óra elég erre.

Legyen a repülés élmény

Az Akoyát kifejezetten élményrepülésre egy kis francia cég fejleszti az Alpok alján, amelynek hóna alá nyúlt a tartományi fejlesztési alap. Háromszázezer euró körüli áron tervezik az idén a piacra lépést, az árban pilótakiképzés és hároméves helyszíni garancia is benne foglaltatik.


Az Akoyának meg kell küzdenie majd amerikai versenytársával, az Icon A5 nevű kétéltű hidroplánnal, mert amögött  sokkal nagyobb tőkeerők állnak. Arról néhány hét múlva írok. Tavaly már húzogatták egymás bajszát Oshkoshban, a világ legnagyobb kisgépes repülőtalálkozóján.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot az új Facebook-oldalunkon is, ahol naponta frissülnek a hidroplánok. Bár bázisunk továbbra is a www.vizirepules.hu oldal marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.