A havon is siklik az Akoya nevet viselő különleges hidroplán. A mesterséges igazgyöngyről elnevezett új francia kétszemélyes repülőgép hároméltű légi jármű. Mindegy neki, hogy hagyományos repülőtéren, a vízen vagy havon száll fel vagy le. A repülőgép csónaktestén alul két szárnyacskát helyeztek el a tervezők. Rövid nekifutás után szárnyashajóként emelkedik ki a vízből, így elég neki kétszáz méter szabad vízfelület a felszállásához a tavakon, folyókon vagy a tengereken, szinte bárhol üzemelhet a vízről.
A hó sem akadály
Bár a gyártó még nem mutatta be élőben, a hidroplán a kerekeire szerelt kis sítalpak segítségével pár százméteres havas alkalmi pályáról is képes felszállni, vagy oda leszállni. A száz lóerős Rotax motorja és hetvenliteres tankja 1100 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé óránkénti 210 kilométeres sebességgel. A repülőgép egy nap alatt eljuthat az Alpok csúcsairól Afrika sivatagjáig. Reggel felszállnak a hóról, majd tankolás, pihenés céljából leteszik a gépet Szardínia szigete mellett a tengerre. Aztán továbbrepülnek a vízről egy Tunisz melletti luxusszállóban levő sivatagi földi leszállópályáig, ott a futóműveket használják a landoláshoz.
A gép annyit fogyaszt, mint egy kisebb luxusautó és egy gombnyomásra összecsukja, kinyitja a szárnyát, garázsban, utánfutón vagy jacht hátulján tárolható, mozgatható. A hidroplánt mint a motorcsónakot utánfutóval kivihetik a tó vagy a tengerpartra, napközben röpköd a pilóta néhányat a barátaival, majd este hazagurulnak vele az autópályán a garázsba.
A gyártók az olcsóbb fenntartáson kívül gondoltak az úrvezető pilótákra is, beépített mentőernyővel növelik a biztonságot. Nem a pilóta meg az utas ugrik ki a gépből, ha már nem képesek azt irányítani, hanem maga a gép lóg az ejtőernyőn és landol a benne ülő emberekkel a földön vagy a vízen.
Többek között ezért a repülőgép megfelel az Európában is formálódó szabálynak, miszerint például a könnyű sportrepülőgép pilótája kevesebb kiképzési idő alatt is kaphat erre a típusra majd pilótaigazolványt, mint eddig. Amerikában a könnyű sportrepülőgép típusoknál negyven helyett már húsz óra elég erre.
Legyen a repülés élmény