Az adriai hidroplánflotta: nehéz szülés

Egyetlen hidroplán nem csinál nyarat, ezért a németek kétéltű hidroplánflottával próbálkoztak az Adrián. A történet Kaposújlakot is érintette.

Dr. Varga Sándor
2013. 02. 15. 6:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olvasónktól, László Ferenc mentőhelikopter-pilótától kaptam az első képeket: az ezredfordulón a kaposújlaki magyar repülőtér hangárjában a Grumman Goose G21 típusú kétéltű repülőgép a festésére vár. A hidroplánt Klaus-Dieter Martin vásárolta és hozta be Kanadából, hogy felújítása után Horvátországban az Adrián repüljön és a szigetek között utasokat szállítson vele.

László Ferenc, aki akkor ott dolgozott, elmondta, hogy Martin úr szerette volna a hidroplánt a Kaposvárhoz közeli Deseda víztározón megrepülni, de az engedélykéréséig nem jutottak el. Nehézségek voltak a sárga festék lemaratásával, de azért a félkész géppel – már fehérre alapozva – átrepültek Németországba, ahol leszálláskor az egyik futóját összetörték.

Majd néhány év múlva a 7-8 utas szállítására alkalmas hidroplán már az Adria vizén úszott.

Klaus–Dieter Martin a horvát partok és a szigetek közötti összeköttetés kényelmesebbé tételére megalapította az European Coastal Arlinest. A német kapitány azonban a Grummannal a bemutató repüléseknél tovább nem jutott, ma a gép egy hangárban porosodik.

Pedig Horvátországban nem ismeretlen a hidroplánrepülés. Például horvát kétéltű tűzoltó repülőgépek állomásoznak Zadarban. Olvastam már könnyű repülőgépek és vízi sárkányrepülőgépek adriai tengeri üzemeléséről, de horvát hidroplán-légitársaságról még soha.

A sikertelen ujjgyakorlatok után néhány éve a német kapitány a bajor gazdasági miniszter társaságában, és némi német banki háttérrel egy a Maldív-szigetekéhez hasonló nagyívű javaslatot adott át a horvát kormánynak.

Egy dubrovniki reptéri kerekes felszállással Korcula szigetére – vízi landolással – a hidroplántranszfer húsz perc alatt kényelmesen célba juttathatja a német turistákat. Korábban volt, aki hosszabb ideig utazott tovább a szigetre, mint előtte a repülőgépen Németországból. A világon mindenhol ez az utolérhetetlen gyorsaság és a kényelem az alapja a hidroplánnal való repülési üzletnek.

A projektben a képen látható, és akkor a görög tengereken is repülő DHC6 típusú, de a Maldív-szigeteken is általánosan használt 19 személyes Twin Otter hidroplánokkal szervezték volna a menetrend szerinti és charterrepüléseket. Későbbi célként olasz és görög városok elérése is szerepelt.

A projektben négy horvát tengerparti nagyvárosban – Pula, Rijeka, Mali Losinj és Dubrovnik – külön e célra terveztetett, a képen látható modern hidroplánkikötőket helyeztek volna el a szigetekre és az egymás felé irányuló forgalom kiszolgálására.

2011-ben Martin úr javaslatai még a magyar sajtóba is eljutottak. A mintegy 30 millió eurós költségvetésű projekt sikeréhez a német szervező állandóan hangsúlyozta, hogy a hidroplánrepülés előtt álló adminisztratív akadályokat célszerű lenne elhárítani. Helyi befektetőkre és kormánytámogatásra is számított, és számít mind a mai napig.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot az új Facebook-oldalunkon is, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek. Bár bázisunk továbbra is a www.vizirepules.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen. Olvassanak bele!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.