Hidroplán is lehet sugárhajtású utasszállító

Orosz-európai együttműködésben ránézésre Airbus A320 nagyságú hidroplán jet épül: vízről felszállva maximum 72 személyt szállíthat és max. 600 km/h sebességgel.

Dr. Varga Sándor
2013. 02. 08. 7:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz Beriev repülőgépgyár Be–200 típusa eddig tűzoltó repülőgépként volt híres. Kétéltűként szárazföldről és vízről is üzemel. Első ránézésre akkora, mint az A320 Airbus, csak a két hajtóműve nem a szárnyon lóg, hanem konzolokon a szárny felett áll, nehogy akadályozza a gépet a vízre szállásban.

A gép 12 tonna vizet vehet fel egyszerre a képen látható módon, például erdőtűzhöz közeli természetes vízből, azt a tűz fészkére dobja, és folyamatosan ismétli a műveletet.

A tartályok a padló alatti csomagtérben találhatóak, a repülőgép belső tere a tűzoltó  változatban lényegében üres. A Beriev gyárának kísérleti telepén, a Fekete-tenger partján 2010-ben ebbe a lehajtható székbe szíjaztak be, bár a felszállásom végül a szélvihar és a magas hullámok miatt elmaradt. (Később írok majd az izgalmas kalandról.)

A belső tér alkalmas utasszállításra, nyilván kényelmesebb székeken, de katasztrófa idején például mozgó kórház is lehet. A katonai célú felhasználást mellőzve a hidroplán hivatalos neve is – többcélú kétéltű jet.

Készítettek már kísérleti hazai változatot is 44 vagy 60 székkel, de az igazán jövőbe mutató utasszállító változat az Airbus anyavállalatával, az EADS-szal való európai együttműködéstől várható. Folyik a fejlesztés, Beriev Be-210 az új típus neve.

Ezt a repülőgépet is dzsojsztikkel vezetik, mint egy Airbust vagy a tűzoltó változatot, ami néhány éve már európai légi alkalmassági bizonyítvánnyal is rendelkezik. Tavaly a párizsi légi szalonon maga Putyin orosz elnök is részt vett a repülőgép európai marketing kampányában. Az elnök – az orosz szokások szerint – korábban már vezette a hidroplánt.

A Beriev Be–210 belső berendezése a 22 fős luxus változattól egészen a 72 székes, nálunk talán fapadosnak mondható, felszereltségig terjed. A luxus változat képes egy különleges nyári szibériai vadász túrát kiszolgálni, hiszen két kilométernél nem sokkal hosszabb szabad vízen bárhol le- és felszállhat. A repülőgépből vízre bocsájtják a motorcsónakot, és az utasok már mehetnek is a partra.

Fapados változatban a Be–210 bármely erre alkalmas tengeröbölben vagy nagyobb folyón, tavon landolhat. Várható általános használatban kiépítenek neki rámpával egy parti fogadóhelyet, ahova keréken kijön a repülőgép a vízből. De nagyobb pontonon is kiköthet a part mellett.

Az utasok a szárazföldön a gép saját létráján kényelmesen szállhatnak ki és be a kétéltű hidroplánba. A két háború között, a vízirepülés aranykorában, így üzemeltek a világon a klipperek. További előnye, hogy akár szárazföldi reptérről indulhat a gép a vízre leszállva, vagy fordítva a vízről indulva landolhat a betonon.

A hidroplán maximális terheléssel közel 600 kilométer per óra utazósebességgel repülhet vízről vízre vagy szárazföldre közel 1200 kilométert, szárazföldről pedig 1800 kilométert bárhova.

Reméljük, hogy pár év múlva csak a viharos szél, meg a magas hullám lehet az alkalmankénti akadálya Európában a Beriev Be–210 típusú új utasszállító hidroplán jet repülésének.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot az új Facebook-oldalunkon is, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek. Bár bázisunk továbbra is a www.vizirepules.hu oldal marad. A héten jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen. Olvassanak bele!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.