Három hidroplánkikötő Vancouverben

Három különböző karakterű hidroplánkikötő üzemel a városban, személyes tapasztalataim alapján ismerkedjünk meg az ottani, több évtizede bevált rendszerrel.

Dr. Varga Sándor
2013. 04. 05. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vancouverben más-más kikötőt használnak a kereskedelmi hidroplánjáratok és a magángépek. Kevesen emlékeznek már arra, hogy valamikor a Ferihegyi repülőtér nálunk a Malév nemzeti légitársaság tulajdona volt. Kanadában ezt az elvet a mai napig megőrizték, a kikötők a hidroplán-légitársaságok tulajdonában és kezelésében működnek.

A Waterfronton a belvárosban, a nemzetközi hajókikötő mellett található a Harbour Air és a WestCost Air csoport kikötője, a társaságok kanadai gyártmányú hidroplánokkal repülnek, a nagyobb Harbour Air egy hajtóműves gépekkel operál. Az alsó képen elöl a DHC–2 Beaver 8 személyes, míg mögötte egy DHC–3 Turbo Otter 14 székkel. A fenti képen meg a csoport másik része, a zöld-kék-fehér színekben pompázó  DHC–6 Twin Otter, amely 19 utast képes a fedélzetére venni.

A kikötő úgy működik, mint egy szárazföldi repülőtér. Menetrend szerinti járatok indulnak 6-8 városba. Megvesszük a pénztárban vagy az interneten a jegyet, kapunk egy beszállókártyát, a biztonsági ellenőrzés szolidabb, majd a biztonsági kapun át induláskor le lehet menni a géphez, a csomagot hátrarakják a csomagtérbe.

Az élelmesebbek beülhetnek a pilóta mellé, majd a gép kiúszik a felszállópálya végét jelentő bójához, és megkezdi a felszállást. A felszállópályát csak két bójával jelölik, de a pálya tengelyét nem veszik túl szigorúan, felszálláskor ráfordulnak a szélirányra.

Beszéltem a társaság képviselőjével az üzemelésről, meg pár órát nézegettem a partról a gépek mozgását. Ugyanazt a vizet használja az óriás tanker, a tízemeletes óceánjáró személyhajó, a komp, a kisebb sétahajók és a vitorlások. A vízhasználatot megosztják, általában a nagyobbak előnyt élveznek. Ha a leszálló gép alkalmatlan időben érkezik, akkor repül még egy kört.

A hidroplánüzlet egyszerű számtan alapján él meg. Komppal két-három óra a túlparti félsziget, hidroplánnal meg tíz perc és fél óra közötti az út. Ezért a repülőtéren hidroplánterminál üzemel, ahonnan buszok hozzák-viszik az utasokat a szárazföldi nagy gépekhez.

A hidroplánterminál itt kétállásos. Az egyik a legnagyobb társaságé, a másik pedig a többieké. Étterem, bár könnyíti az utasok várakozását. A bőröndöket a meredek lejárókon általában kocsikkal viszik le és fel. Itt is lehet jegyet venni, és az utaskezelés hasonló a belvárosi kikötőjéhez.

Egy érdekesség: lefotóztam a hidroplánt az úton. A társaságok hangárjai és javítóbázisai a repülőtér kerítésén belül találhatók. Egy rámpán gurulnak ki a kétéltű járművek a vízből és gurulnak be keréken a repülőtérre. Ha szükséges lenne, betonkifutóról is képesek lennének felszállni.

A belvárosi vitorláskikötő egyik sarkában üzemel a magángépek egyszerre csak egy hidroplánt fogadni képes megállóhelye. Sokan repülnek be a városba ily módon a szigetekről.

Ha véletlenül egyszerre többen szeretnének kikötni, mint a képen látható, akkor a később érkező hidroplán addig cirkál a vízen, míg a másik végez és útnak indul. A vitorlások között garázs jellegű hidroplánállás is található, ha valaki hosszabb időt szeretne a városban tölteni, ott hagyhatja a hidroplánját.

Az utazás komfortja miatt a magángépek mólója mögött bárki autót bérelhet, a képen előtérben a roadster, a háttérben pedig egy esküvői díszítésű dzsip várja a bérlőjét.

Vancouver hidroplánkikötőiről videót is megtekinthetnek itt.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címen, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.