Egyik kedvenc filmem az Air America, amelyben Laoszban az őserdőben sokféle géppel repülnek. A városból érkezett új pilótát az öregek tesztelésként nekieresztik a fák között egy zsebkendőnyi tisztásnak, hegynek felfelé. A vagány srác leszáll rá, de szinte maga sem hiszi el az egészet. Pedig gépe, a Pilatus PC-6 Turbo Porter – ettől világhírű bozótrepülőgép.
Nem kell neki kétszáz méter
Több mint ötven éve tervezték a svájci Pilatus Repülőgépgyárban ezt a nyolcszemélyes többcélú repülőgépet, amely megnyújtott orrában levő turbó hajtóműtől bitang erős lett.
Egy normál focipályán átlójának hossza elég ahhoz, hogy képes legyen felszállni, leszálláskor pedig a légcsavar fordított állásba kapcsolása szinte visszalöki, még ennyi helyre sincs szüksége a megálláshoz.
Képeinken látható: ideális gép egzotikus helyeken a majdnem reptereken való légi közlekedéshez. Jelzés nélküli, akár köves, homokos helyeken, vagyis képletesen a bozótban is leszállhat.
Kis túlzással bárhonnan és bármilyen szélsőséges éghajlati vagy magassági viszonyok között üzemelhet. Legyen az a Himalája, egy afrikai sivatag vagy maga az őserdő. A repülőgép arra képes a szárazföldön, amire egy ekkora hidroplán nyújthat a vízen.
Ennek ellenére a hatvanas években néhány példányt úszótalpakkal is felszereltek, sőt kerekes úszótalpakkal kétéltű változata is repül mind a mai napig.
Az elhúzható oldalajtó miatt vízről is könnyen rakodható, sőt a bivalyerős motor könnyen repíti az úszótalpra erősített kajakot. Kétéltű jellege miatt szárazföldről repülhet vízre, vagy viszont.
De az úszótalpakból kiengedett kerekek már nem bírják ki a göröngyöket, ezért leszálláskor szilárd és sima pályát igényel.
Hidroplánként nem terjedt el igazán a világon, a hasonló kategóriájú Cessna Caravan vagy DHC-2 Beaver vízigépekkel folytatott versenyben alulmaradt.
Kitűnő repülési tulajdonságai miatt néhány éve a svájci Pilátus gyár a PC-6-ot visszahozta a kínálatba, természetesen modernizálták, de hidroplán változatra már nem gondoltak.
Pár éve bekopogott egy mongol ügyfél, hogy a gyéren lakott országba a sztyeppék fölé a normál változatok mellé a vizek kihasználásával kétéltű gépet is venne. A világ legnagyobb úszótalpgyártójától, Kanadából nyomban rendeltek hozzá egy párat, alján a kiengedhető kerékkel.
Betervezték a műszerfalba a nélkülözhetetlen kerékkibocsájtó kart, kanadai szerelők rárakták a kétéltű futóművet, de típusengedély és pilóta hiányában nem tudták a képen a gyár udvarán látható hidroplánt Svájcban a vízen berepülni.
Sebaj, a gép tartalék futóműveken elrepült Mongóliába, az úszótalpak pedig konténerben mentek utána. Pedig a Pilatus a gyár közelében levő svájci tavon, Hergiswilben évente egy hétvégén hidroplán találkozót szponzorál.
A képen Hergiswilben éppen evező Beaver tulajdonosával Ausztriában készítettünk egy videóinterjút, illetve a Repülni jó oldalunkon ajánlunk egy másik Pilatus extra repülést.