Hidroplán és bozótrepülőgép

Amikor a futóműves szárazföldi géptípus fölöslegessé teszi a hidroplán változatot, vagy mégsem?

Dr. Varga Sándor
2014. 04. 04. 10:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyik kedvenc filmem az Air America, amelyben Laoszban az őserdőben sokféle géppel repülnek. A városból érkezett új pilótát az öregek tesztelésként nekieresztik a fák között egy zsebkendőnyi tisztásnak, hegynek felfelé. A vagány srác leszáll rá, de szinte maga sem hiszi el az egészet. Pedig gépe, a Pilatus PC-6 Turbo Porter – ettől világhírű bozótrepülőgép.

Nem kell neki kétszáz méter

Több mint ötven éve tervezték a svájci Pilatus Repülőgépgyárban ezt a nyolcszemélyes többcélú repülőgépet, amely megnyújtott orrában levő turbó hajtóműtől bitang erős lett.

Egy normál focipályán átlójának hossza elég ahhoz, hogy képes legyen felszállni, leszálláskor pedig a légcsavar fordított állásba kapcsolása szinte visszalöki, még ennyi helyre sincs szüksége a megálláshoz.

 

Képeinken látható: ideális gép egzotikus helyeken a majdnem reptereken való légi közlekedéshez. Jelzés nélküli, akár köves, homokos helyeken, vagyis képletesen a bozótban is leszállhat.

 

Kis túlzással bárhonnan és bármilyen szélsőséges éghajlati vagy magassági viszonyok között üzemelhet. Legyen az a Himalája, egy afrikai sivatag vagy maga az őserdő. A repülőgép arra képes a szárazföldön, amire egy ekkora hidroplán nyújthat a vízen.

Ennek ellenére a hatvanas években néhány példányt úszótalpakkal is felszereltek, sőt kerekes úszótalpakkal kétéltű változata is repül mind a mai napig.

 

Az elhúzható oldalajtó miatt vízről is könnyen rakodható, sőt a bivalyerős motor könnyen repíti az úszótalpra erősített kajakot. Kétéltű jellege miatt szárazföldről repülhet vízre, vagy viszont.

De az úszótalpakból kiengedett kerekek már nem bírják ki a göröngyöket, ezért leszálláskor szilárd és sima pályát igényel.

 

Hidroplánként nem terjedt el igazán a világon, a hasonló kategóriájú Cessna Caravan vagy DHC-2 Beaver vízigépekkel folytatott versenyben alulmaradt.

Kitűnő repülési tulajdonságai miatt néhány éve a svájci Pilátus gyár a PC-6-ot visszahozta a kínálatba, természetesen modernizálták, de hidroplán változatra már nem gondoltak.

 

Pár éve bekopogott egy mongol ügyfél, hogy a gyéren lakott országba a sztyeppék fölé a normál változatok mellé a vizek kihasználásával kétéltű gépet is venne. A világ legnagyobb úszótalpgyártójától, Kanadából nyomban rendeltek hozzá egy párat, alján a kiengedhető kerékkel.

Betervezték a műszerfalba a nélkülözhetetlen kerékkibocsájtó kart, kanadai szerelők rárakták a kétéltű futóművet, de típusengedély és pilóta hiányában nem tudták a képen a gyár udvarán látható hidroplánt Svájcban a vízen berepülni.

 

Sebaj, a gép tartalék futóműveken elrepült Mongóliába, az úszótalpak pedig konténerben mentek utána. Pedig a Pilatus a gyár közelében levő svájci tavon, Hergiswilben évente egy hétvégén hidroplán találkozót szponzorál.

 

A képen Hergiswilben éppen evező Beaver tulajdonosával Ausztriában készítettünk egy videóinterjút, illetve a Repülni jó oldalunkon ajánlunk egy másik Pilatus extra repülést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.