Ekranoplán a régi hidroplán új versenytársa

Vízhez közel repülnek, vízről és vízre szállnak, civil elterjedésük miatt ők jelentik a hidroplánok új generációját.

Dr. Varga Sándor
2014. 06. 27. 9:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tengerészek megfigyelték, hogy az albatrosz azért tudja az óceánokat is átrepülni, mert úgy pihen, hogy néhány méterre a tenger felett siklik. Aztán a fizikusok leírták, hogy itt az előrehaladó repülés során egy párnahatás érvényesül. Néhány méteres magasságon az eszközt a szárnyon keletkezett felhajtóerő mellett a szárny és a víz vagy más felület közé szorított nagy nyomású meleg levegő vagy gáz, a párnahatás együttesen tartja a levegőben.

Aztán jöttek a repülőgép-tervezők, köztük leginkább a szovjetek, akik a párnahatásra rátervezve kevesebb szárnyfelülettel és kevesebb hajtóerővel érték el ugyanazt a sebességet és szállítási teljesítményt, mint a hasonló teljesítményű nagyobb repülőgépeken. A szovjetek nevezték el a párnahatást kihasználó vízi járműveket ekranoplánnak, bár más neveken is futnak ilyen járművek, például a párnahatás angol nevén WIG (wing in ground effect) járművek vagy határfelület-repülőgépek.

 

A hatvanas években a hidegháborús korszak kellős közepén az amerikaiak lefényképeztek egy eszméletlen nagy és szinte a tenger felszínén gyorsan mozgó valamit, amit a felvételek helye miatt Kaszpi-tengeri szörnynek neveztek el.

A méretek a képen is érzékelhetően tényleg elképesztőek voltak: 100 méter feletti törzshossz, 550 tonna levegőbe emelt összsúly, közel 500 km/óra repülési sebesség, hozzá kicsi szárnyak és szorosan a tenger felszíne feletti repülés.


A szörny ekranoplan volt, ahol a párnahatás adta a felhajtóerő egy részét. Ennél nem sokkal nagyobb összsúllyal ma is csak az ukrán Antonov An-225 képes a világ legnagyobb repülőgépeként a levegőbe emelkedni, de ott a hatalmas szárnyak és a tengernyi üzemanyag miatt kisebb a hasznos teher. Egy szokatlan beállítású, általam készített képpel és a cikk végén egy videóval érzékeltetném az ukrán óriás méreteit.


Ezekkel az ekranoplán gigagépekkel majd egy későbbi cikkben foglalkoznánk részletesebben. Most a hidroplánok új generációjaként egy-egy kisebb személyszállító orosz ekranoplánt, illetve egy német WIG repülőgépet mutatunk be.

 

Mercedes–Benz V8-as vízhűtéses benzinmotor, vagy hasonló, háromszáz lóerős nagyságú dízelmotor hajtja, mint az autós limuzin társait.


Harminc liter körül eszik óránként, amikor 150-170 kilométeres utazósebességgel robog a vízfelület fölött pár méterrel. Egy tankolással akár 450 kilométerre is elviheti az utasokat a tengeren, ami nagyságrendileg a Budapest–Trieszt-távolságnak felel meg.

A jármű az orosz tervezői filozófia miatt kétéltű: könnyebb a rámpán kigurulva a parton az utasok ki-beszállása, a tankolás. Amúgy keményebb, kicsi emelkedésű vízfenéken bárhol kimehet a partra is, nem igényel külön kikötői infrastruktúrát.


A két vizi szárnya révén hagyományosan kiköthet, az utasok kisétálhatnak a partra. De elmegy a havon is, nem kell hozzá sílécet kötni.

Végül hátul a V alakú, felül zárt függőleges vezérsíkja miatt is szerintem bőven belefér a hidroplánok világába.


Nyizsgij Novgorodban gyártják, meghizlalással lassan épül belőle a harminc és hatvan személyes busz változat is. A tervezőasztalon pedig már ott van a kétszáz személyes változata.

 

Egy német feltaláló és egy üzleti vénával jobban megáldott technikai igazgató alapította a céget, ami szintén egytől nyolcig felnőtt WIG járműveket gyártott, de az oroszokhoz hasonlóan tervezi a nagyobb méreteket is. A repülő halak közül a nyolcszemélyest nézzük meg közelebbről.


Az Airfish-8 kinézetre is inkább repülőgép, nagy tördelt felső szárnyai miatt már képes nemcsak WIG üzemmódban repülni. Erre azért lehet szükség, mert a hullámok nagysága kifújhatja a gép alól a párnahatást. Ekkor kényszerből akár 300 méter magasra is felszállhat, de nyilván a tenger közeli repülése a leggazdaságosabb.


Szintén V8-as autómotor, a dupla szállítási kapacitás ellenére szintén négyszáz kilométernél nagyobb hatótávolság jellemzi a hidroplánt, amely nem kétéltű. A Maldív-szigeteken már kihívta versenyre a hagyományos tizenkilenc személyes Twin Otter hidroplánokat is.


A gyári tervező képernyőkön pedig már megjelentek a nagyobb utasszámú változatok is.

 

Az ekranoplán hidroplán előnye kézenfekvő. Kevesebb haszontalan terhet – szárnyból, hajtóműből, üzemanyagból – emel a magasba, ezért nem fog a kétszáz személyes változatnál megállni. Sőt a záróképen a Beriev gyárból egy 2500 személyes változat, a Neptun tervei is nyilvánosak.

Pár év múlva jönnek majd a több száz személyes gépek, főleg a rövid úthosszakra. Mint a német megoldásnál láttuk, a nagyobb hullámok ellen átmegy a hidroplán hagyományos repülőgép üzemmódba, ha szükséges. Kétéltűként pedig a partról könnyebben üzemeltethető.


Ha tetszett a cikk, nézzék meg a Repülni Jó oldalunkon a világ legnagyobb repülőgépének, az Antonov An-225 budapesti látogatásáról készített videónkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.