A tengerészek megfigyelték, hogy az albatrosz azért tudja az óceánokat is átrepülni, mert úgy pihen, hogy néhány méterre a tenger felett siklik. Aztán a fizikusok leírták, hogy itt az előrehaladó repülés során egy párnahatás érvényesül. Néhány méteres magasságon az eszközt a szárnyon keletkezett felhajtóerő mellett a szárny és a víz vagy más felület közé szorított nagy nyomású meleg levegő vagy gáz, a párnahatás együttesen tartja a levegőben.
Aztán jöttek a repülőgép-tervezők, köztük leginkább a szovjetek, akik a párnahatásra rátervezve kevesebb szárnyfelülettel és kevesebb hajtóerővel érték el ugyanazt a sebességet és szállítási teljesítményt, mint a hasonló teljesítményű nagyobb repülőgépeken. A szovjetek nevezték el a párnahatást kihasználó vízi járműveket ekranoplánnak, bár más neveken is futnak ilyen járművek, például a párnahatás angol nevén WIG (wing in ground effect) járművek vagy határfelület-repülőgépek.
A hatvanas években a hidegháborús korszak kellős közepén az amerikaiak lefényképeztek egy eszméletlen nagy és szinte a tenger felszínén gyorsan mozgó valamit, amit a felvételek helye miatt Kaszpi-tengeri szörnynek neveztek el.
A méretek a képen is érzékelhetően tényleg elképesztőek voltak: 100 méter feletti törzshossz, 550 tonna levegőbe emelt összsúly, közel 500 km/óra repülési sebesség, hozzá kicsi szárnyak és szorosan a tenger felszíne feletti repülés.
A szörny ekranoplan volt, ahol a párnahatás adta a felhajtóerő egy részét. Ennél nem sokkal nagyobb összsúllyal ma is csak az ukrán Antonov An-225 képes a világ legnagyobb repülőgépeként a levegőbe emelkedni, de ott a hatalmas szárnyak és a tengernyi üzemanyag miatt kisebb a hasznos teher. Egy szokatlan beállítású, általam készített képpel és a cikk végén egy videóval érzékeltetném az ukrán óriás méreteit.
Ezekkel az ekranoplán gigagépekkel majd egy későbbi cikkben foglalkoznánk részletesebben. Most a hidroplánok új generációjaként egy-egy kisebb személyszállító orosz ekranoplánt, illetve egy német WIG repülőgépet mutatunk be.