Hidroplánok repülnek Manhattan felhőkarcolói előtt

Városnézés, charter, hétvégén hidroplánjáratok a világ egyik legnagyobb városában, New Yorkban.

Dr. Varga Sándor
2015. 01. 16. 9:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három nagy nemzetközi repülőtér ölelésében, irdatlan nagy légi forgalom között repülnek a hidroplánok New York központjából, a Manhattan-sziget East River folyó felőli oldalán levő kikötőből.

Pár éve Manhattan túloldalán a Hudson folyóra vitorlázott le kényszerből, de sikeresen egy Airbus A320 utasszállító repülőgép, mert a közeli reptéren a felszállásakor mindkét hajtóműve leállt. Talán emiatt is csak olyan hidroplánpilóta szállhat le e helyt a vízen, aki korábban egy ellenőrző repülésen – kifejezetten a hidroplánoknak kialakított speciális légi folyosón – hibátlanul repült.

 

Hidroplánkikötő a 23. utcánál

Lassan nyolcvan éve a hajókkal társbérletben használják a hidroplánok a Skyport Marina nevű kikötőt. Semmi különleges nincs benne, a hidroplánok egy végtelenül egyszerű fapontonon kötnek ki, ami a fotón a T betűre hasonlító „nyúlvány”. Az utas igénybe veheti a parkolóházat, az éttermet és a váróhelyiségeket, amiket inkább a Manhattan-sziget körüli sétahajózás vendégei használnak.

A ponton előtt egy kapu fölött ki van írva: írták, hogy HIDROPLÁN, az utasnak húsz perccel az indulás előtt ott kell megjelennie. A beszállítást a személyzet intézi. Úszómellényt nem adnak az utasokra, de ezt az eljárást én nem tartom jónak.

A kikötő a harmincas években La Guardia polgármester rendeletére létesült, aki a repülés nagy barátja volt, ezért is viseli New York egyik repülőtere ma az ő nevét.

Városnézés, charter, hétvégi utak Hamptonba

Napjainkban leginkább két légitársaság hidroplánjai repülnek ide vagy indulnak innen. Az egyik társaság egy magyar származású szállodalánc-tulajdonosé, André Balázsé, akinek két szállodája is üzemel a környéken. Ő a hotellakók számára biztosít városnézési és charterszolgáltatást, háromszáz kilométeres sugarú körben  maximum 9 utasból álló csoport bármit megnézhet.

A piros Stndair Cessna Caravan kétéltű hidroplán ezen kívül hétvégeken menetrend szerinti járatokat is teljesít Hampton szigetére, ahol a New York-i tehetősebb polgárok nyaralói is találhatóak. A hidroplánok a strandokon kötnek ki, bár kérésre a társaságot a saját vízparti villájához is elviszik.

A jegyár előre ilyenkor elég borsos, fejenként 500 dollár egy útra oda vagy vissza, emiatt viszont nem kell pár órát a csúcsforgalomban araszolni. André Balázs próbálkozott szuper last minute jeggyel is, húsz perccel az indulás előtt ketten 29 dolcsiért is felszállhattak.

A hétvégi irányt a Fly the Whale, a Repülő Bálna légitársaság is kínálja, szintén ilyen áron. Péntek délutáni és hétfő reggeli járataik általában tele vannak. A Cessna Caravan itt sem visz többet tíz utasnál. Ők a telet Floridában, a Bahamákon és a Karib-tengeren repülik végig, jachtokra is szállítanak utast, több hidroplánjuk és szárazföldi gépük is üzemel.

Sokan járnak a városból a fővárosba ügyet intézni úgy, hogy reggel mennek, este jönnek. A távolság csak légvonalban kicsit több mint 300 kilométer. Egy óra Manhattanből kocsival a reptér, hozzá két óra várakozás ott a beszállásig, majd fél óra repülés és újabb óra a reptérről be a főváros központjába. Ennek ellenére naponta több mint 3000 utas repüli a távot rendszeresen.

 

A Repülő Bálna légitársaság elnökasszonya tavaly nyáron gondolt egy merészet és új formációban a képen láthatóan hidroplánt ajánlott az útra.  Az utas Manhattanben 20 perc alatt már a hidroplánban ül, egy erős óra a repülés, bár a fővárosban most még csak betonra ereszkedhetnek le, a városba még be kell utazni.  De Boston felé már szervezik a vizes leszállást a város központjában.

Szerintem a 700 dolláros egyúti ár ellenére az üzleti utazók körében versenyképes lesz a szolgáltatás. Akár napi több járattal, vagy húsz személyes gépekkel is megélhetnek, ha központtól központig repülnek. Nem beszélve az élményről, amikor az utasok a felhőkarcolók közelében ereszkedhetnek le a vízre.

A képen a Dornier Do-X óriáshidroplán, a hidroplánok aranykora egyik szimbóluma a harmincas években New Yorkban.

Ajánlom ehhez a HIDROPLÁNOK, Lesz-e újabb aranykor frissen megjelent e-könyvemet, amely a két évi blogtermés előszava is egyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.