Hamis időjárásfotók? Ne hagyja magát átverni

Egyre több hamis vagy manipulált időjárásfotó terjed a közösségi médiában. Megmutatjuk, honnan lehet tudni, hogy a kép igazi-e vagy sem.

2013. 08. 13. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közösségi média felhasználói hajlamosak elferdíteni az igazságot, főleg az okostelefonok fokozatosan növekvő fotó- és videószerkesztő alkalmazásainak térhódításával. A hamis és manipulált képek valós problémát jelentenek. Szerencsére arra is vannak új eszközök, hogy a nem valós tartalmakat kiszűrjék, mielőtt azok önálló életet kezdenének élni.

Bármilyen történetet le lehet írni szavakkal, de egy-egy kép gyakran mégis többet mond. Egyre több ritka és érdekes jelenséget dokumentálnak a lakott területek környezetében és a katasztrófa sújtotta övezetekben. Sajnos ezzel együtt szaporodnak a valótlan képek terjesztői is. A vírussal fertőzött hírekhez tartozó vagy természeti képek még inkább eladhatóak a megosztásokkal.

Tavaly a Sandy hurrikán nagy médiavihart kavart, mert az Egyesült Államok egyik legnépesebb partvidéke felé vette az irányt. Mivel ez egy olyan típusú vihar volt, amelyet az utóbbi időben nem tapasztaltak a térségben, a legnehezebb feladat a hamis és félrevezető fotók gyors kiszűrése volt. Végül a valótlan képeket eltávolították újra és újra, de továbbra is felbukkannak még itt-ott. Speciális eszközökkel megoldható lenne a probléma. Aditi Goupta és munkatársai az év elején megjelent tanulmányukban foglalták össze kutatásuk sikerét, miszerint a Sandy hurrikánról megjelent hamisítványok 97 százalékát azonosították automatikusan. Többek között megállapították, hogy honnan származik a legtöbb valótlan kép: a hamisítványok 86 százaléka a Twitterről és annak megosztásaiból érkezik.

Egy befolyásos felhasználó a hamis kép terjesztésének kulcsává válhat. A tanulmány szerint a 10 215 felhasználóból kiválasztott első 30 bejegyzései között 90 százalékban találtak hamis fotókat a Sandy hurrikánról. Goupta szerint a válság idején az emberek gyakran osztják meg egymás bejegyzéseit az aktuális témákról, attól függetlenül, hogy követik-e a forrást jelentő felhasználót vagy sem. A kutatók azt remélik, hogy a kifejlesztett modelljük legalább web plug-inként elérhető lesz valamikor a jövőben. Természetesen a hírek környezetében.

A közösségimédia-oldalakon túlnyúlik az időjárással összefüggő hamis képek élete. Hogy miért? Több Földről készült fotónak van már egymillión felüli követő tábora, s a régebbi képek szorgalmasan gyűjtik az egyre több megosztást. A szép, érdekes képek megosztását mindenki szereti, de a források gyakran nem ismertek, ebből adódóan sokszor valótlan képek kerülnek ki.

Az Associated Press vezető szerepet tölt be a közösségi média ellenőrzési folyamataiban. Az eredetiség vizsgálata egy többlépcsős folyamat, amelynek több változatát is használják. Többek között összehasonlítják az eredeti forrásokat, s visszakövetik a közösségi média történetén is. Az idő kulcsfontosságú, egy hír megjelenésében viszont még többet számít a megbízhatóság egy hírszervezet számára, mint maga az elsőség. Mégis a végén az átlagos közösségimédia-felhasználó nem törődik sem az idővel, sem azzal, hogy az általa továbbadott tartalmak átestek-e szigorú ellenőrzési folyamatokon.

Az időjárási fotók esetében a gondos megfigyelők gyakran megtalálják az árulkodó jeleket. A vizsgálat gyorsan elvégezhető, ha nem is olyan részletességgel, mint ahogy azt az AP végzi, a semminél ez is több.

Néhány a legegyszerűbb dolgok közül, amire érdemes figyelni:

Amikor a kép hamis forrásból származik, annak gyakran vannak bizonyos jelei: vajon a felhasználó korábban is aktív volt, vagy közvetlenül a megosztás előtt csatlakozott? Néha elég megnézni az illető profilját, hogy összegyűjthessünk néhány információt.

A hitelesítési eljárás része az is, ha felismerjük, hogy az adott fotó egy régi kép, amely újra forgalomba került. Keresőprogrammal gyorsan ellenőriztethetjük a kép URL-jét vagy direkt feltöltőjét. Ez a módszer azonban nem teljes értékű bizonyíték, amennyiben a képet nem alkalmazzák széles körben vagy erősen módosított.

A legtöbb esetben, a hamis képekkel járó következmények nem komolyak. A közösségi médián belül legtöbben véletlenül szembesülnek vele. Egy kis extra erőfeszítéssel azonban könnyen csökkenteni lehet az előfordulásukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.