A rendszerváltás óta talán az egyetlen értelmes és kézzel fogható, komoly anyagi támogatást nyújtó zenei „ösztöndíja” a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Cseh Tamás Programja (CsTP). Az immár harmadik évadja előtt álló CsTP ugyanis olyan lehetőséget kínál tehetséges, ám szinte ismeretlen előadók számára, amit előtte senki: jelentős, nagyjából mintegy kétmillió forintos összeggel segít évi harminc-negyven zenekarnak, hogy azok normális körülmények között tudjanak kreatív alkotómunkát végezni.
A támogatott bandák ugyanis ebből a pénzből rögzíthetnek egy nagylemezt, azt megjelentethetik fizikai hanghordozón, s az elkészült dalok egyikéből forgathatnak egy videoklipet is. Mindezt ugye úgy, hogy nem nekik kell összekukázni rá a pénzt.
Ez nem akármilyen lehetőség, arról nem is beszélve, hogy az NKA-nak vannak még egyéb, az albumfelvételeket, a dalszerzést, vagy épp akár a nemzetközi koncertturnékat is támogató, zenészek számára kiírt pályázatai is.
Mindezek fényében tényleg megtisztelő, hogy épp egy olyan zenerovat, mint a teljesen kezdők ügyes-bajos dolgaival foglalkozó Ígéretes titánok is részt vehetett a díjazás folyamatában. Az idei szezonban összesen 274 pályázat érkezett, s ebből a négytagú, zenei szakemberekből álló Cseh Tamás Program Ideiglenes Kollégium ötvennégy produkciót dobott a zeneipari szakemberekből, zenészekből és szakújságírókból álló zsűri elé.
A várakozás így érthetően nagy volt jelen sorok zsűriző szerzőjétől is. Úgy indultam neki a dolognak, hogy a budapesti Akvárium Klubban keddtől csütörtökig tartó meghallgatásokon – ahol egy öt bandából álló, kedd kora délutáni blokkba osztottak be – olyan zenekarokat láthatok, akik a szívüket is kidobják a színpadra, mert nagyon hisznek az ügyükben, és meghalnak azért, hogy üzenetüket átadják a világnak.
Ehhez képest finoman szólva is gyenge produkciókat kapott a velem együtt zsűriző, összesen ötfős csapat. Az öt fellépőből ugyanis mindössze egy olyan, amúgy metalcore-t játszó banda akadt, amely ennek az elvárásnak megfelelt. Ahol látszott, és érződött az összhang, s kollektívaként voltak jelen a színpadon, még ha maga a produktum – a stílusi kötöttségek miatt – nem is feltétlenül tűnt oltári egyedinek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!