Idén huszonöt zenekart díjaztak mintegy kétmillió forintos „ösztöndíjjal” a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Cseh Tamás-programjának (CSTP) kezdő előadói pályázatán. A nyertes formációknak ebből a kreatív alkotómunkára kapott összegből el kell készíteniük egy nagylemezt, egy videoklipet, illetve futnia kell még belőle turnékra, fellépésekre, ezek kommunikációjára is. A támogatás, illetve a program alapgondolata jó, s ahogy többször írtuk is, a CSTP a rendszerváltás óta az egyetlen értelmes, könnyűzenét támogató kormányzati kezdeményezésnek számít.
A kezdő zenekarok kategóriájában nyertesek listáját böngészve azonban akarva-akaratlanul több kérdés felmerül a magyar underground, feltörekvő zenekarok életét ismerő, a kis klubok homályában tehetségek után kutató emberekben. Az első, s talán a legfontosabb az, hogy jó dolog-e összeengedni valóban kezdő, komolyabb rutin és sikerek nélküli, azt épp megszerezni óhajtó formációkat olyan zenészekkel, akik ugyan új bandával, de már masszív rutinnal bírnak. Bármennyit is morfondírozunk rajta, a válasz az, hogy nagyon nem.
Itt ugyanis nem arról van szó, hogy a sikereket felmutató zenészeket ne kellene támogatni, vagy hogy ők ne lennének tehetségesek, tűprofik egy új zenei koncepcióban.
A rutinos arcok egyszerűen csak másik ligában játszanak, mint a teljesen kezdők. S hiába remek mondjuk egy utóbbi kategóriába tartozó produkció, a nem megfelelő színpadi rutin – amelyet az előbbi csoport tagjai már akár kisujjból is kiráznak –, egy-egy baki nagyon sokat ronthat az élő produkción.
Az idei győzteseket végigböngészve szemet szúr, hogy bizony nem egy olyan formációt is kezdőként aposztrofáltak, amelynek tagjai az elmúlt években már megjárták szinte valamennyi magyar fesztivál nagyszínpadját. Ez pedig nem jó üzenet. Mármint a valóban kezdő fiatalok számára. Az összeeresztéssel ugyanis mindenki azon kezd el zsörtölődni, mi a búbánatot keresnek az „induló” címszó alatt korábbi zenekaraikkal már befutott előadók. Ez a felzúdulás így teljesen jogos.