Budapesten jár Bowie szelleme

Kijött második nagylemezével a Middlemist Red. Érdemes rongyosra hallgatni – meg rendesen kivesézni.

Balogh Roland
2016. 12. 05. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első lemezével beárazta magát a magyar pszi-rock első számú nagykövete, a Middlemist Red, ugyanis a Supersonic Overdrive-nál gyengébb folytatást a jövőben veszélyes lesz kiadnia. Két éve írtam ezt, s a pillant elérkezett, a Nóvé Soma (ének, gitár), Papp Dávid (gitár, billentyűk), Deli Soma (basszusgitár, vokál) és Ürögdi Ábel (dobok, vokál) felállásban működő csapat nemrég kijött második nagylemezével. Itt a Ripple Soul, és van mit elemezgetni. Nem hittem ugyanis, hogy a saját magam által feldobott kérdést nem lesz könnyű megválaszolni.

A megjelenés óta megállás nélkül hallgatom a tízszámos lemezt, amelyet mindenkinek jó szívvel ajánlok. S mielőtt nekiesünk, a hangzatos kritikák, elbődülések előtt nyomatékosan érdemes mindenki figyelmét felhívni arra, hogy alaposan tessék végighallgatni a számokat, nem csak úgy félvállról, beletekerve, „két másodpercből már tudom, hogy gyenge, nyúlás, utánzás, miegymás” mentalitással.

Az egészet egyben, szépen. Ingyen is el lehet érni:

Ha egyetlen jelzővel kellene illetni az új munkát, akkor mindenképpen azt kellene mondani róla, hogy eklektikus. Érződik, az eltelt két évben sokkal összetettebb, egyúttal szerteágazóbb, a zenei hatásokat sok irányból magába szívó zenekar lett a Middlemist Redből. Mondjuk nem csoda, hiszen a tagok még most is húszas éveik elején járnak, nem meglepő hát, hogy egyre több zenét hallgatnak. Így ízlésük, zenei világlátásuk is táguló galaxis. Nem érdemes elvárni tőlük, hogy például a Rolling Stones évtizedes rutinosságával tökéletes mesterművet tegyenek le az asztalra.

A Ripple Soul így sokkal heterogénebb cucc, mint a Supersonic Overdrive. Utóbbi tényleg egyben volt, mondhatni, egy vonalra húzva megírt kompaktlemez. Az új irány mást sejtet. Szerencsére! A kísérletezés ugyanis azt mutatja, a Middlemist szeretné feszegetni a teret maga körül, nem akar megmaradni a patikamérlegen, nem akar ugyanolyan hangzású, tempójú dalokat írni. Ezt sejteti az új album. Ám sokan épp ezen az iránykeresésen fanyalognak. Nem kellene.

Ahogy olyasmit se, hogy akkor, ott, abban a számban az az akkord, na, az tiszta Joy Division. Nyilván vannak dolgok, amelyeket szeretünk, amelyek inspirálnak, és megjelennek a zenéinkben. Kérem szépen, tegye fel az a zenész a kezét, aki a saját zenéjén kívül semmit sem hallgat, semmi sem inspirálja, csak a saját belső világa. Agyában szüntelen csak a maga által megálmodott hangtani megoldások cikáznak, és a saját fellépésein kívül egy koncerten sem járt, ergo semmi nem „fertőzte meg”, nem hatott a hangzására. Ez, valljuk be, nem túl életszerű.

A valóságba visszacsöppenve a kérdés leginkább az, hogy ezek a kísérletezések, ficánkolások mennyire tűnnek zaklatottnak vagy épp harmonikusnak. Hogy mennyire összetett, netán széteső az aktuális lemez. Ebben az esetben afelé hajlok, hogy a srácok több mindent akartak beleszuszakolni, mint amit az egyre árgusabb szemekkel figyelő rajongók képesek elviselni. S valóban vannak éles kontrasztok az elszállós, egy-két helyen a kelleténél jobban elnyújtott átvezetők és a felpörgő gitárszólók között, de ez nem baj.

Olyan az egész, mintha a Sztüx folyó partján állnánk, és odabiccentenénk a lelkeket az alvilágba szállító révésznek, hogy „haver, várj még pár percet, gondolkodunk, hogy meghaltunk-e”.

Ha már túlvilág: talán a leglátványosabb különbség az előző lemezhez képest Nóvé Soma hangjának fejlődése, erősödése, amely sok helyen az idén januárban elhunyt David Bowie-t idézi kísértetiesen. Nem akarok nagyon párhuzamot húzni, de a személyes kedvencemet, a korongon második Silverline-t mintha maga a mester énekelné. Igazi libabőr. Ahogy az is örömhír, hogy az ének végre nem ritmikai aláfestés a hangszerek mögött, nem egy távoli dobozból érkező valami, a szöveg immár majdnem mindenhol érthető, azaz artikulálva énekli ki Soma.

Az eklektikához tartozik: a számok között mintha érződne, hogy ez vagy az a darab sokkal közelebb áll a zenekar tagjainak szívéhez. Ami kevésbé, abból mintha kispórolták volna a kraftot. Ezt érzem például a lemezt beharangozó Evermore-ban, de a Silverline-ban is lehetne több a „meggebedünk azért, hogy ez a dal is a mennybe menjen” nekifeszülésből.

Nem szabad azonban amellett sem elmenni, hogy a zenekar alig négy év alatt igazodási pont lett a magyar pszi-rockban. Bebizonyította, hogy Magyarországon is lehet izgalmas dalokat írni ebben a stílusban. S így tett azért, hogy ez a sok mindenből merítő és építkező zenei irányvonal ne csak néhány száz, magát nagyon elvontnak gondoló mimóza művészlélek szubatomi létmeghatározója legyen. Kimondva-kimondatlanul, ezért is mér, viszonyít mindenki mindent hozzájuk. A szcéna új arcai velük akarnak jóban lenni, őket üldözik, és lennének előzenekar a Middlemist előtt. A rajongók mellett így a kortárs pszi-rock ifjonc zenészei is akkordra lebontva, mint valami iránytűt boncolgatják a dalokat.

Ez pedig nagyon nagy felelősséget ró a tagokra, s túlmutat a lemezen. Ezzel ugyanis érdemes jól sáfárkodni. Ha összegezni kellene az egészet, a jövő nagy kérdése az lesz, hogyan él ezzel a zenekar, milyen utat mutat a társaknak.

Ráadásul nemcsak nekik, hanem egyre többeknek. Például a hetvenes évek ősrockfesztiváljain szocializálódott apám is eljön már velem Middlemist-koncertre, s a lemezüket is simán berakja egy vasárnap délután.

S ha élhetek egy teljes mértékben építő jellegűnek szánt kritikával: élőben érdemes lenne még inkább ráfeküdni az interaktivitásra. Mert jó, hogy a produkció vizuálisan is jól muzsikál – a lemez grafikáját egyébként Nóvé Soma készítette –, de érdemes lenne elgondolkozni az aktívabb színpadi jelenléten, ahol két dal között nem csak a következő szám címét hadarjuk el a mikrofonba. Mert tudjuk, hogy a stílus sajátja ez a fajta flegmának tűnő attitűd, mégis – ami a kommunikációt illeti – ajánlanám figyelembe a The Verve 2008-as glastonburyi koncertjét. Valahogy úgy érdemes, ahogy ott Richard Ashcroft nyomja.

Ami a koncerteket illeti egyébként, erdélyi fiatalok, figyelem: a Middlemist Red szerdán rövid turnéra indul. Három nap alatt három koncertet ad, így december 7-én a kolozsvári The Shelterben, december 8-án a marosvásárhelyi J’ai Bistrot-ban, december 9-én pedig a nagyváradi Moszkva Kávézóban lép majd fel.

További érdekességekért érdemes követni zenerovatunk, az Ígéretes titánok Facebook-, Tumblr- és Instagram-profilját is. Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

###HIRDETES2###

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.