Amíg az elmúlt évek során gyakran még rá is licitáltak az eladásra kínált lakások árára a vásárlók, addig mostanra beállt a piaci egyensúly, és többnyire már ismét alkudhatnak a vételárból – tudtuk meg a Duna House ingatlanforgalmazó cég elemzési vezetőjétől. Rutai Gábor elmondta: az elmúlt évben az átlagos alku mértéke alig érte el az értékesíteni kívánt ingatlan árának 3-5 százalékát. Idén azonban már a családi házaknál 8-10, a téglaépítésű lakásoknál 4-5, a paneleknél pedig 2-3 százalékot lehet lefaragni az árszintből. – A házgyári épületeknél azért ilyen alacsony az alkudozási lehetőség, mert típuslakásokról van szó, amelyek az egyformaságuk miatt könnyen és pontosan beárazhatók – jegyezte meg a szakember. Mint hozzátette: a panelotthonok manapság viszonylag hamar, 30-60 nap alatt eladhatók, míg más típusú ingatlanok értékesítése akár 80-120 napig is elhúzódik.
A Balla Ingatlan elemzéséből szintén az derül ki, hogy növekszik a különbség a hirdetési és a tényleges értékesítési árak között. Így ma már nagyobb az alku mértéke, mint korábban. Ám a változás eltérő az egyes kerületek ingatlanpiacát, valamint az egyes ingatlantípusokat tekintve is. – Az alku ma ismét határozottan jelen van az adásvételeknél az I., II. és XII. kerületek ingatlanpiacán – mondta el Nagy Andrea, a Balla Ingatlan bel-budai irodájának szakmai vezetője. Szerinte ez abból következik, hogy ezekben a kerületekben „lufiárak” jellemzik az ingatlanpiacot, azaz a legtöbb esetben irreálisan magas hirdetési árakkal találkozhatunk, amelyekből aztán később engedni kénytelenek az eladók. A szakértő felhívta a figyelmet rá, hogy miközben a nagyon jó vételnek számító lakásoknál még nem jelent meg az alku, a kevésbé vonzó paraméterekkel bíró ingatlanoknál határozottan sikeresek az árak leszorítására tett vevői kísérletek. Ezek a lakások jellemzően túlárazottak, és az adottságaik miatt nem tolonganak értük a vevők. Az alku mértéke általában attól függ, hogy az adott ingatlan ára mennyire eltúlzott. Nagy Andrea elmondta továbbá: sokszor találkoznak az ingatlanközvetítők azzal a jelenséggel, hogy az eladók mérsékelni kénytelenek a hirdetési árat, hogy egyáltalán legyenek érdeklődők, ilyenkor viszont már nem nagyon hajlandók alkudozni.