Kicsit úgy érzem magam, mint a viccbeli egér, amelyik előtt ott a zsilettpenge, mellette egyik oldalon kolbászdarabka, másikon szalonna. Nézek jobbra, nézek balra: a szalonnát válasszam vagy a kolbászt? S már le is hullott a fejem. Tar Sándorról szólva az esztétikai megítélést válasszam vagy az etikait? Nézek jobbra, nézek balra, és nyissz, már nincs is mivel gondolkodnom.
Nem kívánok ítélkezni, inkább elmondok néhány történetet, elmesélem benyomásaimat az íróról, akit ismernem adatott, hiszen nemcsak olvasója, hanem novelláinak szerkesztője is voltam. 2000 februárjában a Harmonia caelestis szerkesztése közben pihenésképpen beszélgetni kezdtünk Esterházy Péterrel. Mi más is jöhetett volna szóba, mint a Tar Sándor-ügy, ettől zengett akkor az irodalmi élet. A kávéházakban már téma volt. Olvastad Berkovits leleplezését? Hallottad, hogy Tar besúgó volt, értelmiségi barátairól jelentett? No és a Kenedi Jancsi meg a Tar Sándor közti levélváltáshoz mit szólsz? Hogy tudott neki megbocsátani? (Jegyezzük meg: „Jancsi” és „Sándor”.)
Nem titkoltam Esterházy előtt, hogy valójában nem tudtam megutálni Tar Sándort. Egész beszervezési ügye annyira abszurdnak és borzalmasnak tűnt, hogy nem voltam képes még arra sem, hogy elítéljem, inkább sajnáltam. Esterházy ritkán figyelt rám úgy, mint akkor, és ellenérveket sorolt, hogy mégiscsak besúgó volt, erre nincs mentség, ráadásul akkor, amikor ez már nem volt kötelező, és hogy morálisan. Én meg – némileg gyengültebben a szerző iránti tiszteletből és erkölcsi alapú valódi elbizonytalanodásból, de azért Tar tiszta kék szemére gondolva – változatlanul makacson: de hát a Tar Sándorról van szó. Esterházy meg továbbra is csökönyösen mondogatta: jó, de morálisan? Elítéled, nem? És mintha könyörgés lett volna a szemében. Hát persze, elítélem, de valahogy nem érzem, hogy elítélem. A mester nézett rám, és közben a tekintete mintha egy drótkerítés mögül. Éles fényben engem figyel, de magát nézi – van ilyen. És némi reménykedéssel, szinte örömmel fogadja, amiért nem ítélem el a besúgót. Én persze nem értettem. Sem Esterházyt, sem az éles fényt, sem a drótkerítést, sem a drótkeretes szemüveg mögötti fürkésző tekintetet.