Andy Warhol és a Kárpátok falvai

Kulcsregénygyanús mű: Maros Krajnak történelmi traumás, szépirodalmi látomása magával ragadó.

R. Kiss Kornélia
2016. 05. 28. 8:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történelmi traumákat feldolgozó irodalom akkor jó, ha mítoszt tud teremteni. Olyan látomást, amelynek csak kiindulópontja a társadalom és a történelem. Ilyen mítosz Bodor Ádám Sinistra körzete, Franz Werfeltől A Musza Dagh negyven napja vagy Kertész Imre Sorstalansága – ezt Tőzsér Árpád szlovákiai magyar költő, a Nemzet Művésze mondta nemrég lapunknak adott interjújában. Szerinte a szlovákiai magyar irodalomnak nincs ilyen szépirodalmi látomása a saját sorstragédiáról.

A szlovák irodalomban viszont akad olyan mű, amely ebbe az irányba mutat; legalábbis úgy nyúl a történelemhez, hogy az látomássá válik. Maros Krajnak Kárpátokban játszódó regényében, a Carpathiában olyan erősre sikerültek ezek a látomások, hogy szinte végig futkos tőlük az olvasó hátán a hideg. Krajnak szürreális mesévé gyúrta a ruszin kisebbség lassú eltűnését, a második világháború fojtogató emlékeit és azt a reménytelenséget, amely ismerős lehet mindenkinek, aki járt már valaha Közép- és Kelet-Európa elhanyagolt régióinak kis falvaiban.

Hasonlítják az írót Bodor Ádámhoz is. A „Zónák”, ahogy a Kárpátok ruszinok lakta vidékeit nevezi a regényben, Bodor Ádám Sinistra körzetére emlékeztetnek. De Krajnak világa talán egy kicsit közelebb van a Kárpátok konkrét valóságához. Meghatározza a földrajzi helyet (Bodor Ádámhoz hasonlóan neki is fontos, hogy határvidéken jár, de az övé konkrét határvidék, a szlovák–lengyel határon át is kel az elbeszélő). A történelmi események is sokkal egyértelműbb módon szivárognak be Krajnak regényébe, mint Bodor műveibe. A regény legfontosabb tere, az erdő mégis a körzethez hasonló, mágikus térré válik, az emlékezés terévé. Akadálytalanul lehet vándorolni az emberi élet korszakai között, ahogy a történelmi múlt, a jelen és a jövő között is.

Olyan világban járunk, ahol koponyákat és lőszereket vet ki magából a föld, az ember pedig még nincs túl a háború kibeszélésén. A szikár történelmi valóság és a képzelet, az élet és a halál, a jelen és a múlt észrevétlenül keveredik a szövegben; az egyik pillanatban második világháborús tankokról olvasunk, a másik pillanatban egy szürreális mese kezdődik Andy Warholról, akinek ruszin szülei még 1909-ben vándoroltak ki Amerikába. Akkor még Magyarország, ma már Szlovákia területéről. A mese úgy szól, hogy az amerikai képzőművész hazaküldi első képeit szülei egykori falujába, de az ottaniak számára ezek csak érthetetlen mázolmányok, amelyek a patakban végzik. Később Warhol híressé válik, de az öregek már hiába kutatják a szemetet, amit a víz kivet.

Aztán lassan elviszi őket is a víz.

A kihalófélben lévő ruszin közösség, az elnéptelenedő falvak képe? Vagy az elvándoroltak iránti értetlenségé? Még az is lehet, hogy a művész, az alkotó félelme, akinek a művei talán nem nyernek értelmet abban a közegben, amelyből érkezett. És valószínűleg segíteni sem tudnak a fogyatkozó, alkoholizmusba menekülő, emlékeikkel küszködő közösségeken. Lehet, hogy így van. Hiszen a regény az elbeszélő identitáskeresése, aki próbálja megérteni, és fotókon megörökíteni a tájat. Az azonosulás lehetőségét kutatja, és azt, hogyan lehet az ősök fájdalmához viszonyulni.

Ezért látjuk egyszer lóhoz kötözött, kivégzett fiú reinkarnációjaként. Amikor önmaga, akkor sem egyetlen ember: néha gyerek, aki a Zónákban nőtt fel, aztán fiatal, aki húszévesen hátizsákkal járja a vidéket, tíz év múlva pedig autóval és fényképezőgéppel barangol ugyanitt. Közben maga a múlt is mozgásban van: az elbeszélő is alakítja, próbál hatalmat szerezni fölötte, de ahogy mindenki más, ő is sodródik az idő örvényében, ahol néha előbukkan, aztán újra eltűnik a múlt. Az erdőben lehetetlen visszatalálni kétszer ugyanarra a helyre, és újra szemébe nézni az emberi koponyának, amelyet ott találtunk.

(Maros Krajnak: Carpathia, Lector Kiadó, Marosvásárhely, 2016, 131 oldal. Fordította: Böszörményi Péter.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.