Ő rendezte 1983-ban az István, a király legendás városligeti előadását. Olyan táncdarabok fűződnek a nevéhez, mint az Antigoné, a Magyar Elektra, A helység kalapácsa, a Kőműves Kelemen vagy épp a Forrószegiek. Novák Ferenc, vagyis Tata 85 éves, és ezzel a kötettel kedveskedett neki a „szakma”.
Általában szkeptikus vagyok a cikkgyűjteményekkel szemben – nehéz összefogott, igazán mély mondanivalójú, újságban megjelent írásokat felvonultató kötetet összeállítani, az ilyen kiadványok mindig űrt hagynak maguk után, többet vár tőlük az ember. Inkább forrásértékük van. A Hagyományok Háza által megjelentetett könyv talán azért kivétel, mert különösen gondosan-igényesen szerkesztették, és Novák Tata különféle témákban írt szövegeit igyekeztek tematikusan rendezni. Emellett nem akármilyen cikkekről, szövegekről van szó, hanem a táncszínházi élet és a táncházmozgalom fontos megnyilatkozásairól.
A különböző szövegek sokféleségével ez a kötet is nehezen küzd meg – az egyik végpontot képviseli a kötet leghosszabb fejezete, Novák Tata Székről írt, tudománytörténeti jelentőségű szakdolgozata, a másikat a köszöntőbeszédek és az interjúk. De mivel ezek az írások egy szakma, egy téma köré csoportosulnak, kevésbé zavaró a sokféleség. A legérdekfeszítőbb ugyanakkor mégiscsak az első két fejezet: Novák szakmai esszéit és Székkel kapcsolatos írásait gyűjtik egybe – a többi írás a Bihari és a Honvéd Együttes belső szakmai ügyeivel foglalkozik, illetőleg a Magyar Művészeti Akadémiával és Novák kilépésével.
Hogy mit lehet kezdeni a néptánccal a színpadon, arról a hetvenes években dúltak a legnagyobb viták. Azóta a különféle irányzatok hívei nagyjából megbékéltek egymással, az irányzatok azonban itt maradtak velünk: vannak, akik azt szeretnék elsősorban bemutatni, milyen a „tiszta forrás”, és vannak, akik autonóm szerzői darabokhoz használják fel a néptáncot. A könyv első fejezete a tánc mibenlétét, a felvilágosodás hatását a reformkori tánckultúrára és a néptánccal kapcsolatos színpadi elképzeléseket mutatja be – feltéve a kérdést: „ritmikus mozgás vagy több”-e a tánc?