Kórussikereink receptje a Kóta alapítójától

Az énekkari munkának van hatása a társadalomra: Maróti Gyula magándokumentumaiból válogattak.

2016. 05. 05. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először dalosa, utóbb szervezője, végül krónikása – Maróti Gyula több mint hat évtizede résztvevője a magyar kóruséletnek – írta a Kórusok Országos Tanácsának (Kóta) alapító főtitkáráról 1995-ben Breuer János. Maróti Gyula életműve nem annyira látványos, mint például egyes neves zeneszerzőké, karnagyoké vagy zenepedagógusoké, áldozatos munkája nélkül azonban biztosan nehezebben boldogult volna a magyar kórusművészet. Az 1912-ben született Maróti 2004-ben hunyt el, és nemrég K. Udvari Katalin, a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapító elnöke arra vállalkozott, hogy a szakma által elismert és szeretett egykori Kóta-főtitkár magángyűjteményéből csemegézzen, és mindezt úgy tárja az olvasó elé, hogy abból kirajzolódik mindaz a háttér, amely segítette hazánkat a világraszóló kórussikerek elérésében. Fontos kérdést feszeget a Püski Kiadónál megjelent Művelődéstörténeti kincsestár: az énekkari munka társadalomra gyakorolt hatását vizsgálja.

 

Láthatunk régi fényképeket, hangversenyműsorokat, megismerhetjük a korabeli ének-zene tanárok munkásságát, a karvezetők tevékenységét, a kórusműveket komponáló zeneszerzők jelentőségét, és mindebből tulajdonképpen az egész XX. századi művelődéstörténetet. Maróti Gyula a kórusélet minden posztját végigjárta, mielőtt a Kótáig jutott. Énekelt, vezényelt, tanított, részt vett az alulról építkező Munkásdalos Szövetség, majd a Bartók Béla Szövetség munkájában, a népművelő-oktatásban, zenei részének megszervezésében, készített műsorszöveget a Magyar Rádiónak, illetve tankönyveket, egyetemi jegyzeteket, könyveket írt.

Bár elsősorban egy szűk szakmai kör számára közismert mindaz, amit a kötet összefoglal, úgy gondolom, nem hiábavaló erről a szélesebb nyilvánosság előtt is beszélni. Elsősorban azért, mert mindaz, ami a XX. század során motorja volt a fejlődésnek, ma is példaértékű lehet. Másodsorban azért, mert erőteljes a hanyatlás a magyar művészetpedagógiának ezen a terén is, így amennyiben bármilyen reformról szó esik, megkerülhetetlen a sikerkorszak receptje. Ha már a receptnél tartunk, harmadsorban azért is fontos megismerni ezt a könyvet, mert az is kiderül belőle: napjainkban is aktív munkát végez a Kóta, amelyet immár Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetségének neveznek, és láthatjuk, milyen próbálkozások visznek sikerre a XXI. század elején, amikor Mindszenty Zsuzsánna elnökletével működik a szervezet.

Mindez az összefoglalás megkerülhetetlen eszenciája annak a több évtizedes munkának, amely – bár romjaiban hever – még mindig nem egy világverseny győzelmét jelenti a magyar énekkaroknak. Oktatásügyi szempontból lényeges kérdéseket tisztáz, és számos olyan pedagógiai módszerbe vezeti be az olvasót, amelyek hosszú időn át sikerrel működtek, és ma is működőképesek. A Művelődéstörténeti kincsestár tanulsága többek között az, hogy számos tényező együtthatására van szükség a sikerhez: az iskolai oktatás, a kiváló karnagyok és tanárok, az egész életén át éneklési lehetőséget kínáló amatőr mozgalmak, az amatőrök és a hivatásosok összefogása egyaránt szükséges hozzá.

(K. Udvari Katalin: Művelődéstörténeti kincsestár – Válogatás dr. Maróti Gyula [1912–2004], a Kórusok Országos Tanácsa [Kóta] alapító főtitkárának magándokumentum-gyűjteményéből)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.