Drezda ősszel

A Drezdát megsemmisítő bombázásról szinte semmit nem tudhat meg, aki csak úgy sétál a városban.

Győrffy Ákos
2016. 06. 27. 8:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2013 őszén Drezdában töltöttem néhány napot. Nagy sétákat tettem egyedül vagy német házigazdámmal az Elba partján. Figyeltem a várost, amelyről tudtam, hogy 1945. február 13-án megsemmisült egy minden képzeletet felülmúló bombázásban.

Mégis ott láttam a nevezetes épületeket magam előtt. A Zwingert, a Semperopert, a Frauenkirchét és a többit. Nem tudtam eldönteni, mit látok. Vajon ez tényleg Drezda vagy egy Drezda-másolat, amely kísértetiesen hasonlít az eredetire? Úgy jártam a városban, mint egy temetőben. Megkérdeztem néhány helybelit, hogy a szinte minden régebbi épület falában jól látható megfeketedett kövek a bombázást követő tűzviharban égtek-e meg. Egyöntetűen válaszolták, hogy nem, az csak az idő műve. Furcsállottam, hogy a kelleténél határozottabban válaszoltak a kérdésemre. Szinte indulatosan. Hogy képzelem, és miféle tűzvihar, mintha ezt láttam volna a szemükben. Miközben roppant udvariasak voltak, a világért sem akartak volna megsérteni.

A Drezdát megsemmisítő bombázásról szinte semmit sem tudhat meg, aki csak úgy sétál a városban. Nem emlékeztet rá semmiféle tábla, legalábbis nem láttam ilyesmit mindaddig, amíg az elutazásom előtt néhány órával be nem tévedtem a Kreuzkirchébe, egy evangélikus templomba, amely szintén majdnem teljesen megsemmisült a bombázásban, de később újjáépítették. Leültem a hátsó padsorok egyikébe. Imádkozni próbáltam, vagy legalább eljutni az imát megelőző ürességig. Már kifelé menet akadt meg a szemem a templom egyik oldalhajójában berendezett kiállításon. Messziről nézve olyannak tűnt, mint az általános iskolák faliújságjaira kifüggesztett élménybeszámolók. A paravánokon fénymásolt fotók, némelyik ráadásul ferdén. A fotók alatt kézzel írott, már egészen elhalványult magyarázó szövegek. Mintha egy iskolai önképzőkör éves beszámolóját állították volna ki. Egy sokkos állapotban lévő nőt támogatnak két oldalról a mentőosztag emberei. Épp kihúzták a romok alól. Egy szinte a csontvázáig elégett gyermekholttest, feltehetően az anyja karjaiban, aki szintén elégett, üres szemgödrében a világűr sötétje. A felforrósodott aszfaltba olvadva fekszenek az utcán, száz meg száz más holttesttel együtt. Egy gyerek, batyuval a hátán, ahogy megy egy hajdanvolt utcán, amelyből nem maradt más, mint a csupasz kémények égnek meredő szálkái. Nyitott tehervagonra feltornyozott, füstölgő hullák. És így tovább, talán harminc-negyven kép. Bent, a templom főhajójában egy gyerekkórus próbált. Felvettem a hangjukat diktafonnal, hogy addig se kelljen tovább néznem ezeket a képeket. Miközben delejes erővel vonzottak, újra és újra vissza kellett térnem hozzájuk.

Nem emlékszem, hogy jutottam ki a vasútállomásra. A német–cseh határ előtt felszállt egy fiatal nő a hálókocsiba, karján néhány hónapos kisfiával. Előre elnézést kért, hogy a gyerek éjszaka sírni fog. Mondtam neki, hogy engem nem zavar, nekem is van egy nagyjából ennyi idős fiam. A nő az alsó ágyon feküdt, a kisfiú még álmában is szopott. Nem tudtam nem gondolni arra az elégett anyára és az elégett gyerekére. Éjszaka kimentem rágyújtani a folyosóra. Napkeltéig álltam az ablaknál, de ahelyett, hogy a folyton változó tájat néztem volna, csak azokat a fénymásolt fotókat láttam. A táj helyén a pokol kópiáit. És közben a fejemben végtelenítve a gyerekkórus énekelt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.