Életének 74. évében elhunyt Oláh János költő, novellista, regényíró, a Magyar Napló Kiadó alapítója és vezetője, a modern népi irodalom képviselője. Azok közé az írók közé tartozott, akiknek a pályáját a hatvanas évek kultúrpolitikája megpróbálta kettétörni. Verseskötetei, regényei megjelenhettek ugyan, de a csoportosulás, amelynek ő is tagja volt, igazán sosem tudott kibontakozni.
Oláh János a Kilencek költőcsoport tagjaként indult. Akárcsak az Újholdat, az ő kezdődő mozgalmukat is szétzilálta a hatalom. A Kilencekhez tartozott Oláh Jánoson kívül például Utassy József, Kiss Benedek és Mezey Katalin is, aki később Oláh János felesége lett.
1969-ben még megjelenhetett a Kilencek bemutatkozó versgyűjteménye, az Elérhetetlen föld. Nagy sikert arattak vele, a megjelenése után rögtön kétezer példányban kelt el. A verseket Berek Kati és Jordán Tamás olvasta fel a bemutatón. Egy évvel később alapított folyóiratukat, a Kísérletet viszont már elkobozták és bezúzták. Az első számokban olyan alkotók írásait közölték, mint Mosonyi Aliz, Kodolányi Gyula, Kiss Anna, Benke László, Petri György és Bereményi Géza.
Oláh János ezután húsz évig nem kapott állást a kulturális életben, sem népművelőként, sem tanárként nem alkalmazták. Elvégezte a Testnevelési Főiskolát, edző lett. Kötetei viszont megjelenhettek a Szépirodalmi Könyvkiadónál; ezt részben Nagy László közbenjárásának, részben a kiadó vezetője, Illés Endre támogatásának köszönhette.
Cselgáncsedzőként írta meg máig legjelentősebb műveit: többek között Fordulópont című első megjelent verseskötetét és két önéletrajzi regényt, a Közelt és a Visszatérést. Mindkettő a gyermek és a fiatal nézőpontjából mutatja be a falut. Novelláinak is fontos témája a magyar falu második világháborút követő szétverése. Erről szólnak az Örvényes partján és a Vérszerződés című novelláskötetek, amelyeket később együtt is kiadtak, Száműzött történetek címmel.
A küzdelmes pályakezdés nehézségeit sosem tudta elfelejteni. Különösen, mert az általa képviselt modern népiség a rendszerváltás után sem kapott túlságosan nagy figyelmet. Úgy érezte, a hozzá hasonlókkal együtt az irodalom senki földjére kerültek. „Máig ezek az ellentétek irányítják a magyar irodalmat, a Kilencek csak egy epizódja ennek a történetnek. A mi sikerünkön és kudarcunkon jól lemérhető az aczéli kultúrpolitikai machiavellizmus” – mondta 2013-ban, a Tokaji Írótáborban.