Így vesz nosztalgikus búcsút a gyermekkortól egy költő

Laboda Róbert Én csak néztem című kötetében a költészet kiállta a valóság próbáját.

Lakner Dávid
2016. 11. 27. 14:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb kötethez ért kóborlásai során Laboda Róbert költő. A tavalyi Túlzások után nem sokkal be is futott az Én csak néztem című kötete, szintén nyolcvan körüli oldalszámmal, ezúttal a felvidéki Madách Egyesület gondozásában.

Humor, irónia kevesebb akad, melankólia, nosztalgia annál több. Laboda korábban a harmadik helyezésig jutott az országos slam poetry bajnokságok történetében, de hiba lenne őt beskatulyázni ebbe a világba. Versei jobban nem is különbözhetnének a „Coelho szájába ragadt hajnali idézet”, „Punk, a bűvös sárkány” és „az új Lego-dizájn áttörő arculata” köré szerveződő szövegektől.

Személyes kötet ez éppúgy, mint a Túlzások: félálomból csak újabb félálmokba jutunk, a bolyongás folytatódik a nagypapáról, az Ipoly-partról szóló emlékek közt elveszve. „A versekben olyan helyeken járok, ahol valami elveszett belőlem” – ecsetelte Laboda a Mandinernek adott tavaly nyári interjújában. Kutakodás ez a rég ismert emlékfoszlányok között: mintha csak személyiségeink közt próbálnánk megőrizni az egykorit, a gyermekkorit.

A párhuzam elevenebb ezúttal nem is lehetne: barátomnál voltam benn a Merényi zárt osztályán, mikor mellém telepedett egy fiatalabb srác, majd belelesett a kezemben lévő könyvbe, a Belekacsint és az Ő című verseket olvasta el. Előtte a nagyapjáról beszélt, aki elmondása szerint benne él tovább, olvasás után pedig nyilván csak megerősítést nyert szavaiban.

Miként a költészet is kiállta ismét a valóság, s annak fantáziabeli feloldódásának próbáját. (A Belekacsintot, benne a „harapj / szaggass burkot / taszigálj / kiscsikó az anyját / ki lenyalja / és te is” sorokkal már a doktornőnek olvasta volna fel, akire minden beteg várt szabadulásért, de ez már kevésbé lett volna jó ötlet.)

Búcsúzna Laboda a gyermekkortól, emlékektől, de vissza is tér hozzájuk, hogy identitását őrizhesse. Vissza a szülői házhoz, anyához, ismerősökhöz, akik változnak, de az Ipoly-part marad, a templom marad. „Itt hagyom az itthon / elfelejtett templomot” – írja érzékletesen a Hagyatékban. Vagy ahogy a Messziben is olvassuk, „kóborlás az / ha elfogy a visszaút”: de a világot megismerni igyekvő szabad lélek tudja közben, gyökerei, hagyományai nélkül a világ túlfelén is csak önnön szellemeinek foglya marad. Otthon feledtük, mi az otthon, de tudhatjuk-e jobban távol, pontosabb lehet-e a kép a ház sarkáról, ha már gyomként túlnőttünk a kerten és túl az igéző, messzire vivő főúton? Ezekre is keresi a válaszokat az Én csak néztem.

(Laboda Róbert: Én csak néztem, Madách Egyesület, 2016)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.