A Kieselbach Galéria immár több mint egy hete élményszerű találkozást kínál azokkal a megrázó-felemelő művészsorsokkal, amelyek – azon túl, hogy lenyomataik ma is nap mint nap katartikus erővel hatnak szemlélőikre – éppoly emberiek, mint a mieink. A tárlat a legjobb magángyűjtemények és múzeumok legkiválóbb alkotásaihoz kapcsolódva a művész környezetét, párkapcsolatának helyszíneit és a meghatározó szerelmet is bemutatja.
„Vannak ezek között a sorsok között drámaiak és extrémek, amilyenekhez hasonlót csak a gyilkossági és bűntényrovatban találhatunk, de ha körülnézünk a rokonaink, ismerőseink között, nagyjából ma is hasonló mintákkal találkozunk” – vallja Kieselbach Tamás. Szerinte a magyar festészetet nem lehet a művész attitűdjének, életútjának ismerete nélkül megérteni.
„Nagyon örülök, ha valakinek olyan erős vizualitása van, hogy egy képet minden háttér-információ nélkül értelmezni tud, de úgy gondolom, ez általában nem így működik. Nem ismerjük kellően a múltunkat. Nálunk jórészt történelmi okokból sok minden el lett hallgatva, és sok történet a mai napig nincs elmondva. Így van ez a magyar festőkkel is. Az ő életük, sikerük nem integrálódott kellően a kultúrába” – állítja Kieselbach. Reméli, hogy a kiállítás – Nyáry Krisztián Festői szerelmek című, valamint a galéria erre az alkalomra megjelent, Molnos Péter által szerkesztett Festők, múzsák, szerelmek című kötetével megtámogatva – rengeteg embert von a műélvezet bűvkörébe. Mindezt úgy, hogy közben nem tárgyal ki öncélúan intim titkokat, jóllehet, a galériatulajdonos az általa írt előszóban előrevetíti: „Tudom, hogy lesznek olyanok, akik a nagy példányszám és az élénkülő érdeklődés láttán fanyalogva fognak bulvárt kiáltani.”
„Úgy gondolom, ezek az életművek nem sérülnek azáltal, hogy emberként látjuk az alkotóikat. Ha az ember a Sixtus-kápolna mennyezetét nézi, azon tűnődik: valóban ember volt-e, aki ezt megalkotta? Nagyon is az volt. Van olyan olvasat, amelyben esendőnek láthatjuk őt” – hangsúlyozta Kieselbach. A galériatulajdonos szerint mindenki magánélete respektálandó, ugyanakkor a művész, aki a lelkét tárja fel azáltal, hogy megmutatja az alkotását, maga lépi át a bűvös határt. „Az alkotó, mivel hajtja a vágy, hogy a verse, a festménye miatt szeressék, fel kell adjon a szemérmességéből. Az ő útja, hogy a műve megmutatásával kilépjen a nyilvánosság elé, amelyet ezzel beenged a magánszférájába. Én művészettörténészként, galériatulajdonosként azért drukkolok, hogy meg tudjam osztani az értékeket, amelyek engem naponta elevenen körülvesznek, és ha ebben segítségül tudom hívni Nyáry Krisztiánt, aki személyesebbé teszi ezt az élményt, élek a lehetőséggel. Bízom benne, hogy ez senkinek nem bántja az érzékenységét. Ez a könyvekkel kiegészített kiállítás nyitás valami új felé, amely láthatóan érdekli az embereket, és amely segítheti a magyar festészet értékelését” – mondta a gyűjtő.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!