A magyar képregény többet érdemelne, mint ahogy ma a műfajt kezelik, illetve mint amilyen helyet elfoglal a kulturális tartalmak szövevényes erdejében. Nagyjából így lehetne összegezni a benyomásokat a szombati Hungarocomix képregény-találkozóról. A Magyar Képregény Szövetség egynapos budapesti mustráján már-már családi volt a hangulat, és jó látni, hogy az egészen ifjak közül is sokan szaladgáltak a standok között. No jó, természetesen azért, mert a fanatikus szülők elhozták magukkal a gyerekeiket, s mondám, jól is tették: kell az utánpótlás.
Merthogy lelkes képregényolvasóként azt látja az ember, sajnos a műfaj kevesek szívszerelme, miközben van benne akkora potenciál, hogy ne csak egy sci-fi, illetve vizuális tartalmak iránt rajongó városi-értelmiségi geekmánia legyen. Főleg, hogy az elmúlt évek tartalomfogyasztási szokásainak átalakulása éppen kedveznie kellene a képregényeknek.
Huszonöt-harminc éve a tanáraim közül többen is „bűnös” dolognak tartották a műfajt; mondván, lebutítja az irodalmat, az igazi diák regényeket olvas, nem pedig azok ponyváját. Persze a Commodore-ok világában nem léteztek még se közösségi oldalak, se okostelefonok. Azóta az információ mennyisége megsokszorozódott, a vizuális tartalmak pedig teljesen „átvették az uralmat”. Egyre kevesebb „szöveget” fogyasztunk, nem mélyedünk el bennük, míg a netes felületeinket elöntötték a képek, és a lájkvadászatban a mennyiségi tényező eléggé felerősödött – a minőség rovására. A képregények felől közelítve, e tendenciának épp kedveznie kellene a műfajnak, hiszen képekbe sűrítve egyszerűsít, így akár „oktatási” eszköznek is kiváló lehet. Sajnos azonban nálunk – ahogy például ez a nyomtatott sajtó esetében is látszik – még úgy sem pörög a „papír”, ahogy pedig pöröghetne a nagy, digitális őrület közepette. Arról nem is beszélve, hogy képregényt akár online is lehetne olvasni. A Facebook-lájkok alapján azonban látszik, hogy egy-egy izgalmas koncepciót jó esetben sem követnek többen pár ezer embernél.
Persze azt boncolgatni, miért van ez így, talán egy doktori disszertációba se férne bele. Kulcskérdés a történet, illetve az, miként bontunk ki egy sztorit, miként elevenedik meg egy-egy fiktív világ a szemünk előtt. Sokszor botlunk ugyanis abba, hogy – miközben maga a vizuális megjelenítés szuper, sőt tényleg több mint menő, addig – a történetvezetés olykor a legalapvetőbb gyerekbetegségekben szenved. Ezt pedig a legkáprázatosabb rajzok sem tudják ellensúlyozni.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!