Mint egy koraérett sznob bölcsész, már kamaszként azt hittem, mindent tudok az irodalomról. Egészen addig, amíg egy órán az irodalomtanárom levetítette Maár Gyula Pilinszky Jánosról készített, Hűség a labirintushoz című portréfilmjét. Ahogy a vékony, rekedtes, szinte gyermeki hang megszólalt, rádöbbentem, semmit sem tanultam még. Pilinszky mint egy sérült és kissé sértődött angyal ült a fotelban és a verseit szavalta.
Bár körülötte ott volt a világ tényszerűsége: a szoba nyári nyugalma, ott volt a fotel, egy fehér fényű lámpa és ott a forgatócsoport is, a nyitott ablakon túl pedig Budapest valósága remegett, a költő azonban egy másik világ különös lényeként tűnt fel. Rilke írta, hogy iszonyú minden angyal, hiszen ha bármelyik a szívére vonna, belepusztulnánk az erősebb lét közelébe. Pilinszky közelségébe senki sem pusztul bele, de – újra Rilkéhez fordulva – megváltoztatja az életünket. A Magvető Kiadónál megjelent a költő beszélgetéseit tartalmazó kötet, amely minden egyes szövegével felidézi ezt az erősebb létet.
A Hafner Zoltán szerkesztette, Pilinszky János – Beszélgetések című kiadvány a költő beszélgetéseinek korábban már megjelent, kibővített, pontosított és jegyzetekkel ellátott változata. A több mint negyven szöveg interjúk, rádióbeszélgetések, tévériportok, irodalmi estek lejegyzései, amelyek remek közelítések Pilinszky Jánoshoz. Átfogó képet szükségszerűen nem adhatnak, de érzékeltetik a különleges univerzumot, amelyet az 1981-ben, hatvanévesen elhunyt költő hozott létre maga körül.
Pilinszky János
Budapesten született 1921. november 27-én. A budapesti Piarista Gimnáziumban érettségizett, majd jogot tanult, de fél év után átjelentkezett a bölcsészkarra, ahol művészettörténeti, magyar, valamint olasz irodalmi előadásokat hallgatott. A diploma megszerzése előtt behívták katonának és egységét előbb Ausztriába, majd Németországba vezényelték. A harcokban nem vett részt, egy amerikai táborba került, 1945-ben tért haza. Verseket diákkora óta írt, első kötete 1946 májusában jelent meg Trapéz és korlát címmel. A fordulat éve után hosszú hallgatásra ítélték, második kötete, a a Harmadnapon csak 1959 szeptemberében jelenhetett meg. A hatvanas évektől sokat utazott, idegen nyelvű kötetei jelentek meg. 1970-ben jelent meg gyűjteményes kötete, a Nagyvárosi ikonok, s ekkortájt már a hazai irodalmi élet egyik legjelentősebb képviselőjeként tartották számon. 1970-ben egy nemzetközi konferencián ismerkedett meg Jutta Scherrer német származású, Párizsban élő tanárnővel, kapcsolatuk 1976 elejéig tartott. A korábbi kényszerű és önkéntes hallgatás után sokat publikált, folyamatosan jelentek meg kötetei: 1972-ben a Szálkák, 1974-ben a Végkifejlet, majd 1976-ban az összegyűjtött és új verseit tartalmazó Kráter. 1978-ban ismerkedett meg Párizsban Ingrid Ficheux-vel, akivel 1980 júniusában összeházasodtak. Élete utolsó éveit főként Velemben és Székesfehérváron töltötte. 1980-ban költői életművéért Kossuth-díjjal tüntették ki. 1981. május 27-én hunyt el Budapesten.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!