Van ez a kiszámítható romantikus klisé, amit a filmekből is jól ismerünk: ha egy magányos, öntörvényű lány olvas éjszaka egyedül egy étterem sarokasztalánál, és megjelenik egy cingár, megértő fiú egy hangszerrel a hátán, akkor biztos, hogy a fiú és a lány beszédbe elegyednek, és kiderül, hogy sok közös van bennük. Ahogy közeleg a hajnal, ők egyre közelebb kerülnek egymáshoz, és még akármi is lehet a dologból – jellemzően életre szóló szerelem –, bár a jövő lehetőleg homályban marad. Jó sokan feltalálták már ezt az alaphelyzetet, például a kilencvenes években Richard Linklater, akinek azért sikerült egészen jó filmet komponálni a témára Julie Delpy és Ethan Hawke főszereplésével.
Úgy tűnik, nem volt elég: a rendezők még mindig érdemesnek tartják, hogy ehhez az alaphelyzethez nyúljanak. Vicces egybeesés, hogy aznap, amikor Murakami Haruki frissen megjelent regényét, a Sötétedés utánt befejeztem, pont leadtak valamelyik filmes csatornán egy tizenkettő egy tucat romantikus filmet (A szerelem útján, 2015), amelyben a bánatos kiskutya tekintetű Chris Evans és a kifogástalan megjelenésű Alice Eve nézett szembe egymással és önmagával. Természetesen minden egy véletlen találkozással kezdődött, a fiú vállán nyilván valamilyen hangszer lógott, és a pár nyilván hajnalig csavargott a nagyvárosban. Közben persze fény derült mindkettejük kétségeire, dilemmáira és arra, hogy valójában az életük sorsfordító pontjához érkeztek. Egyszerre.
Árulkodó jel, ha egy Murakami Haruki-regény első oldalai kísértetiesen emlékeztetnek egy ilyen filmre, és most éppen ez a helyzet. A magányos, öntörvényű (szemüveges, magát csúnyácskának képzelő) lány, Mari és a kedves, komoly, megértő zenész srác találkozása a tokiói éjszakában. Valljuk be, ez nem túl eredeti. Legalábbis semmiképpen nem olyasmi, ami miatt a mágikus realizmus japán megújítójaként hivatkozunk Murakami Harukira.
A Sötétedés után legfeljebb ujjgyakorlat Murakami Haruki fontos regényeihez képest, mint a Kafka a tengerparton vagy a Norvég erdő: ügyes hangulatteremtés, izgalmas, fordulatos elbeszélés; ilyen egyszerűen, mégis érzékletesen kevés író tud beszélni a nagyvárosi díszletekről, és benne a magányos emberről, miközben gyakorlatilag nincs tétje a történetnek.