Ne a profit legyen a végső cél!

Laura nővér szerint paradigmaváltásra van szükség. Lehetséges az erényetikán alapuló gazdaság.

Bodacz Péter
2016. 12. 05. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Háromdimenziós gazdaság – Lehet gazdálkodni erényetikai paradigmában. Ezzel a címmel jelent meg a napokban Baritz Sarolta, Laura nővér könyve. A domonkosrendi szerzetesnővér lapunk érdeklődésére kifejtette, a most megjelent értekezés a PhD-dolgozatán alapszik, és bizonyos szempontból a válság előtt, valamint azóta is meghatározó gazdaságfilozófiai főáram kritikája. Szavai szerint a XVIII–XIX. században gyökerező klasszikus, haszonközpontúsággal jellemezhető, termelés- és fogyasztásközpontú gazdasági felfogás kizárólag a materiális javak síkján áll. Ezt érdemes kiegészíteni a felfelé mutató, célirányos harmadik dimenzióval, amelyben az erkölcsi javak szférájába tartozó (immateriális) értékek foglalnak helyet.

– A háromdimenziós gazdaság értékalapú, az ember erényetikai értékrendje által meghatározott gazdasági rendszer, melynek alapja és végső célja az ember, vagyis az ő kiteljesedését jelentő közjó megvalósítása – emelte ki Laura nővér, hangsúlyozva: a 2008-as gazdasági krízis óta beszélünk arról, hogy szükséges bizonyos paradigmaváltás a gazdaságfilozófiában, ám ennek mindeddig nem sok jele van. Pedig nem kell feltalálni a spanyolviaszt, hiszen arisztotelészi és Aquinói Szent Tamás-i alapokon is felrajzolhatók az emberközpontú gazdálkodás alapjai.

Épp erről szól a most megjelent értekezés első fele: a főáramú gazdaság emberképét, a homo oeconomicust veti össze az erényetikai emberképpel, a homo reciprocansszal. Második fele pedig egy empirikus kutatás adatait ismerteti; a 300 fős mintán végzett felmérés szerint ma is jelen van a gazdasági életben a homo reciprocans, azaz – hangsúlyozta Laura nővér – van rá esély, hogy a főáramú gazdaságfilozófia megváltozzon.

Kérdésünkre pozitív példákról is beszámolt a szerzetesnővér-közgazdász: hazánkban már évek óta működik a keresztény etika alapján gazdálkodó társaságokat összefogó ÉrMe Üzleti Hálózat, míg nemzetközi szinten a Blueprint for Better Business (minta a jobb üzletért, BBB) nevű szervezet a legfontosabb, amelyben mások mellett a Vodafone, az EasyJet és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) felsővezetői is képviseltetik magukat. Laura nővér szavai szerint a BBB-nél arra jöttek rá, hogy egy etikus gazdasági modell megvalósítására tökéletesen megfelelnek a keresztény erkölcsi alapok. Valójában egyébként elemi dolgok felismeréséről van szó. Egy multinacionális cég esetében például: ne azért teremtsen munkahelyet, hogy még több profitra tegyen szert, hanem azért van szükség profitra, hogy több embernek adjon munkát – fogalmazott Laura nővér, megjegyezve: már csak a fenntarthatóság miatt is be kellene látni, hogy helytelen, ha a profit a legfőbb, végső gazdasági cél. Ehelyett eszközként vagy részcélként érdemes a haszonra tekinteni, amit a közjó megteremtése érdekében kell optimalizálni.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.