Két világ közt, a hiányban ragadva írja verseit legújabb kötetében, a Moszkvicsban Sopotnik Zoltán. Hogy hiányzik valami, „azt a hiányérzet mondja meg”. Így áll legalábbis Közép- és Kelet-Európa és a világ közti különbség, amely megvan akkor is, amikor „a város álcalépcsőin” baktatunk le (át) az Anyajegy című versben, vagy épp megszemélyesített fánkat cipeljük kocsmából templomba. Közben a világ árgus szemekkel figyel. Hol értetlenül követnek, hát mit csinál ez az elmeháborodott, hol vészjóslóan szemlélnek, mire készül már megint. Az állandó a figyelem. A két (három) világ közt rekedt elbeszélő különös súlyát, tárgyát, társát cipelve áll, s a figyelem rá összpontosul: nézzük hát mi is, s nem érti, mit nem értünk, amikor idegen életét próbáljuk saját mindennapjainkhoz igazítani.
A Porkérget–Kocsmás–Templomfa vershármason épp a favonszolás motívuma vonul végig, de az ismétlés egyébként is gyakori mind versen belül, mind a kötetben átívelőn. Azaz nem is vers, hanem próza: a kettő határán egyensúlyozunk, a szerző próbál szavakat találni az állapotra, de a világ, amelyet leír, elmosódik. Mégis felsejlik nagyon is konkrétan épp a korábbi rendszeré a Szocialista mennyezetben, de más fejezetekben is. A falba rejtett poloska megfigyel (Poloska), de be is számol az elbeszélőnek az ellene való szövetkezésről. A falubeliek közben már a közeli idegszanatóriumba telefonálnak: járványról beszélnek, s itt felbukkan a szellem lázadásának járványa, az a pont, amikor az önmagában hagyott gondolkodó lélek kitör, nem tűrve tovább a rendszer visszásságait.
Mert a visszás – mit visszás, tragédiába torkolló – rendszereket mutatja be végső soron Sopotnik, s az azokkal szembekerülő individuumot: diktátori füst kavarog (Azért túlzás), megjelennek a menekültek (Csúnyafőzelék) és a levegőben a géppuskázó repülők (Ha megtörik). Az egész kötet egy nagy Ha, egy nagy talán („a talán-nal eret lehet vágni” – írja a Kidobott bűntudatban), egy nagy leíráskísérlet, amely ismétlésekből dolgozik, sokszor egy versen belül mantraszerűen mormolja magának a sorokat. Megerősítésképpen hat ez, egyben dalszerűséget kölcsönöz a verseknek. („Pedig Mahler már / akkor is Kafka volt, Kafka akkor is Mahler volt, pedig / Mahler akkor is Mahler volt, Kafka már akkor is Kafka volt.”) Közben Kassák-, Szegedy-Maszák- és Orbán Ottó-idézetek tájolnak, bár nagyon körvonalasan, hangulatokat visszaadva inkább. A refrének egyébként előkerültek már korábbi kötetben is: négy éve jelent meg a szerzőtől a Saját perzsa című kötet.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!