Szíriából indul haza Odüsszeusz, az amerikai senki

Amerika összeomlik, katonái az ókori királyhoz hasonló hányattatásra ítéltetnek. Képregénykritika.

Balogh Roland
2017. 02. 09. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyesült Államok hosszú évtizedek óta vív értelmetlennek tűnő háborút a Közel-Kelet több pontján. Ezt épp azok a katonák látják így a leginkább, akik – saját megfogalmazásuk szerint – a semmiért harcolnak. A hadsereg egyik századosánál egy nap betelik a pohár, és egy idegtépő szíriai bevetés után jól megveri az egyik amerikai hadiipari beszállítócég bulizó alkalmazottjait. Többek között azért, mert miközben „odakint” dübörög az őrület, azok a laktanya elzárt párhuzamos univerzumában tivornyáznak. Ismeretlen századosunkat jól be is csukják egy fekete lyukba, ám mikor hadbíróság elé kerülne, jön a hír: Amerika, a hadiipari gépezet összeomlott. Kína bevonul Tajvanra és lelövi az összes műholdat az égről, miközben az öbölbéli olaj elapad, a legnagyobb térségbeli szövetséges, a szaúdi királyi család több tagja odavész egy merényletben.

Más kiút nem marad, Washington – még az összeomlás előtt – kiadja a parancsot, minden katonát ki kell vonni a térségből. Lehet szépen hazamenni, igen ám, de a bakák, a harcmezőről az utcára kerülnek, mivel maga az ország is szétesésre ítéltetett.

Ez az alaphelyzete Gerry Duggan The Infinite Horizon (A végtelen látóhatár) című képregényének. A hatrészes sorozat, amely egy kötetben 2012-ben jelent meg az Image Comics gondozásában, ebbe a posztapokaliptikus közeli jövőbe kalauzol, s egy névtelen tiszt sorsán keresztül mutatja be a hazatérés homéroszi hányattatásait. Ez a párhuzam, már Odüsszeusz és a „hívjatok nyugodtan senkinek” százados között pedig nem véletlen. Ezt maga Duggan írja bevezetőjében. Ahogy a témaválasztásról szólva szépen levezeti, gyerekkorában a vietnami, majd fiatalemberként az 1991-es öbölháború volt igen meghatározó élmény, s ezt vegyítve felesége Odüsszeia kötetével, amit összeköltözésükkor ismét felfedezett és elolvasott, jutott el a kiindulópontra.

A történet több, így már az archaikus párhuzam szempontjából is érdekes. Izgalmas látni, hogy az alapból már rezignált főhős személyisége miként hullámzik a tízéves hazaút alatt. Ahogy azt is, milyen kihívásokat gördít a sors az ókori király jelenkori alteregója elé. Kalózok és az általuk halomra a tengerbe lőtt menekültek, horrorisztikus képek a Földközi-tengeren. „Nem tudom megmondani, szírek vagy egyiptomiak... síiták vagy szunniták... csak azt, már halottak” – világít rá a durva valóságra a főszereplő.

A kegyetlen haramiákkal folytatott harc után titokzatos szigetre sodródnak, amit egy orosz katonai kolosszus, háborúra gyártott emberszerű valami tart rettegésben, tele fogollyal. A rémet követő menekülés közben jön egy repülőbaleset, majd egy észak-afrikai kikötőváros a következő állomás, kényszerpihenő a gyerekkatonák erdejében, komoly sérüléssel és agóniával, drogokkal keverve. Ezt követi a mentsvárnak hitt női szerzetesek működtette rabszolgatelep, ami minden, csak nem édenkert a széthulló világban. A megpróbáltatások, úgy tűnik, sose érnek véget.

S míg a százados őrlődik és mindent megtesz, hogy végre hazaérjen, a feleség, minő meglepő, Penelope, közös fiukkal együtt otthon várja férjét a New York feletti Catskill-hegybéli farmjukon. Közben az ő életük se gyerekjáték, az ország széthullása után ugyanis hirtelen a tiszta ivóvíz lesz a kemény valuta, így központi szerepbe kerül a tanya, ahol sok van még belőle. Penelope pedig – mialatt szentül hiszi, érzi, hogy férje egyszer csak visszatér – ádáz harcot kénytelen a vívni az elemekkel, az elkeseredett, a vízért ölni képes emberekkel.

A Phil Noto rajzolta történet így annak ellenére emberi, kézzelfogható, hogy a mitológia határán egyensúlyozó ókori eposz vonalvezetését követi. Valós, számunkra ismerős érzelmek, helyzetek hömpölyögnek a szemünk előtt. S ez nagyon fontos, úgy hozza elő a modern hidegháború, a digitális hadviselés egy lehetséges végkifejletét, egy alternatív világégést, hogy az a húsunkba vág, érezzük a vég illatát, ízét. S ugyan tudjuk, hogy a sok megpróbáltatás, harc és szenvedés után „Odüsszeusz” végül hazatér, átölelheti Penelopét s immár kamasz fiacskáját, viszont a kérdés megmarad, milyen világban tudja felnevelni utódait?

Intelmek a jövőből

Az elmúlt években számos olyan, lehetséges jövőben játszódó képregény látott napvilágot, amely remekül reflektál és mutat rá a jelen komoly társadalmi, politikai visszásságaira, kegyetlenségére. Ezért úgy gondoltuk, sorozatot indítva, kéthetente bemutatjuk őket olvasóinknak, hiszen még az is lehet, hogy nem egy történetből nemsokára tévészéria is készül.

A sorozat első, a Kanadát az erőforrásai miatt lerohanó Amerika vízióját bemutató We Stand on Guard – Résen vagyunk című alkotásról szóló részét itt olvashatja.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.