Kulcsra zárt életek

A Regény című könyv Mikołaj Lozinski II. világháború utáni, tárgyakhoz fűződő családtörténete.

Dominka Ede Harald
2017. 04. 30. 13:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Párizsban járt egyetemre Mikołaj Lozinski – áll a Regény hátoldalán –, és a Sorbonne diákjaként egy vak pszichológusnőnél dolgozott asszisztensként. Az idős hölgy, aki Jacques Lacan tanítványa volt, négyszer is elmeséltette vele családja történetét. Nem szenilitásból, csupán rá akarta vezetni a fiatalembert, hogy gondolkozzon el a családján. Egy ifjú lengyel Franciaországban és egy vak bölcs; körvonalazódik az előzetes elvárás, ám a családon kívül semmi a körülményekről, Párizsról, a vélhetően roppant izgalmas karakterű pszichológusnőről. Majd még egyszer nekikezdve a könyvnek leesik a tantusz, nem kell négyszer elolvasni. E három generáció lélektani konfliktusainak kusza családi szálai emlékeztetnek a sajátunkra, akár kissé didaktikusan is, már-már abban a bizonyos lélekelemző kanapéban érezhetjük magunkat, s megfeleltetjük a nevek mellőzésével előtérbe állított családi funkciókat. Ugyanakkor éppen az a sajátos megoldás teremti meg azt a distanciát, amellyel a pszichoanalízistől jutunk el az irodalmi szövegig, hogy a fejezetek közé ékelődő fekete lapokon a magukat olvasó családtagok primer, sokszor tiltó reflexióit látjuk.

A szerző tíz éve, szintén az Európánál megjelent Reisefieber című regénye az anya-fiú kapcsolatot, illetve annak derékba törését emelte ki. E második, a Regény, melyre jobban illik eredeti címe, Ksiazka, vagyis Könyv, családregény helyett történetek füzére, melyekben az egyes fejezetek a családtagok identitásáról informáló hétköznapi tárgyakat helyezik előtérbe, a második világháború utáni redukált világ elemeit – amikor „hat kartondobozban és két bőröndben az egész élet” elfér –, nélkülözve az azon túli hagyományból származhatókat. Zsidó családról van ugyan szó, és egyes címekből (A hajnyíró gép, A szemüveg, A csomagok) asszociálhatnánk Auschwitzra, de itt sokkal inkább van szó magáról az emberről. Ezt jelzi az első cím, A fiók és amellyel bezárjuk belső fiókjainkat, A kulcsok. Utóbbi elejét más fordításban már olvashattuk 2012-ben a Tiszatájban. E negyven oldalt egy év alatt írta meg a szerző. Ez áll a legbelső lapokon, a történetek központjában, de a könyv fedelén látható kulcsok is azt jelzik, ez a nyitja a Regénynek. Nagyapa halála után kerülnek elő a kulcsai, amelyekkel bezárta az élete terheivel telt – utólag feltáruló – szobákat, fiókokat. Olyan kulcsok ezek, mint legtöbbünkéi, ott függnek valahol Szent Péter és a Kékszakállú kulcsai között. 

Mikołaj Lozinski: Regény. Ford.: Éles Márta. Európa Könyvkiadó, Budapest, 2016. 2490 forint

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.