– A beszéd alapvetően tanult vagy öröklött viselkedése az embernek?
– Ez olyan kérdés, amely nemcsak a szülőkben és a nagyszülőkben vetődik fel újra és újra, de a tudományban is. A szakemberek körében alapvetően két álláspont él egymás mellett. Vannak, akik a nyelvtan logikai szerkezeteit is a génekben kódoltnak tartják. Mások szerint a nyelvtudásunk főként a tanulásnak és a szociális környezetnek köszönhető, mivel nem maguk a nyelvtani szerkezetek születnek velünk, hanem az általános képesség a tanulásra, beleértve a nyelvelsajátítást is. Manapság leginkább az a kérdés, hogy a nyelvtudásból pontosan mi és mennyi tulajdonítható a géneknek, illetve a tanulásnak. Én inkább a tanulás dominanciája felé hajlok.
– Az, hogy beszélni csak az ember tud, különbözővé teszi-e az ő agyát az állatokétól? Található-e olyan rész az agyban, amely kifejezetten a nyelvi képességek miatt alakult ki?
– Az előző válaszban említett veleszületett nyelvtani képességeket hangsúlyozó álláspont, amely Noam Chomsky nevéhez fűződik, sokáig feltételezte, hogy létezik egy úgynevezett nyelvi szerv az agyban. Ennek azonban nem találták nyomát. Ezért inkább azt kell feltételeznünk, hogy az agy minden területe egyféle hálózatként részt vesz a nyelvi folyamatokban – amely nemcsak a produkciót, de a megértést is magában foglalja. De vannak a nyelv szempontjából fontosabb agyterületek, ilyen az úgynevezett Broca- vagy a Wernicke-terület.
– Mikor kezdődik a babák beszédtanulása?
– Itt el kell különítenünk két, gyakran összekevert fogalmat. Az egyik a beszéd, amely kifejezetten a beszédprodukciót, a kimondott szavakat jelenti. Ezt a legtöbb gyermek egyéves korában kezdi el. Ezt megelőzi a gőgicsélés, amelynek szintén fontos szerepe van a beszédtanulásban. De a kérdés vélhetően inkább a nyelvelsajátításra vonatkozott, amelynek a megértés is része. Ennek első fázisa a hangsorok tulajdonságainak memorizálása. Ez a hallószervek teljes kifejlődése után, tehát már magzati életkorban elkezdődik. A magzatvíz átengedi az emberi beszédhangokat, bár meg is szűri őket, így inkább a mély frekvenciák jutnak el a magzathoz. Az anyanyelv ritmikáját, hangsúly- és dallamjegyeit már a születésük előtt elkezdik tanulni a csecsemők.