– Legutóbbi regényeinek női elbeszélői, hősnői után a Célia narrátora egy középkorú, önmagát váratlanul apaszerepben találó, értelmiségi férfi. Mennyiben volt más férfi elbeszélővel dolgozni?
– Nem mondhatnám, hogy különösebben váltottam volna: más regényeimben, például A hullócsillag évében és a Szilánkokban is van férfi narrátor, igaz, váltakozva a harmadik személyű elbeszélővel. Meg a novellák közt is akad olyan, amelyikben férfi az elbeszélő. Egy darabig úgy terveztem, hogy a Céliában is váltakozni fog a férfi és a női hang, aztán a címszereplő valamiért nem akart megszólalni. És talán a narrátor legfontosabb tulajdonsága, a mindenáron való ragaszkodás a függetlenséghez inkább férfiakra jellemző, bár nők között is előfordul.
– És mi a helyzet a narrátor egyéb tulajdonságaival? A kritikákban előkerült, hogy többarcú szereplőnek tűnik, és ez zavaró is lehet: olykor könnyen ítélkezik és felszíneseket mond, máskor mélyebb gondolatokkal lep meg minket.
– Hát igen: úgy veszem észre, ez a könyv egy kicsit úgy működik, mint egy projekciós teszt. Leginkább abból a szempontból, ki melyik szereplőt találja rokon-, illetve ellenszenvesnek. Én például semmiféle karakterbeli ellentmondást nem érzékelek: ez a narrátor nagyon is képes az élesebb megfigyelésekre, olyannyira, hogy önmagát is meglehetősen tisztán látja. Akit irritál, talán éppen ezért: ebből a figurából hiányzik a képmutatás és az önáltatás képessége. Nem bízik magában, tudja, hogy a hirtelen támadt együttérzés hatására hozott elhatározásai múlékonyak, és meg fogja bánni őket. Tudja, hogy többnyire nem ahhoz vonzódunk szenvedélyesen, akit emberileg becsülünk, a pusztán emberi rokonszenvre épülő kapcsolatokat könnyen elsodorja a szenvedély, és így tovább. Ami elsősorban felróható neki, az a kishitűség, az, hogy ennek a tudásnak a birtokában messziről elkerül minden felelősséggel járó helyzetet, görcsösen óvja a függetlenségét. De hát tökéletes emberek csak az ifjúsági regényekben vannak.
– Igaz, az ön regényeiben viszont inkább a nehéz sorsú, magukra maradt női karakterek a jellemzők. Elég csak a külvilág elől rejtőző patikuslányt említenünk A kígyó árnyékából, vagy az árva-félárva hősöket a Szilánkokból. És végső soron a Célia címszereplője is apafigura nélkül nőtt fel, miközben édesanyja igyekezett elkerülni saját szülei hibáit. Nagyobb kihívás hozzájuk hasonló karakterek történetét elmondani?
– Nem tudom, nekem ez föl se tűnt, mert lépten-nyomon ilyen karakterekkel vagy inkább sorsokkal találkozom. A kígyó árnyékában éppenséggel nem marad magára a hősnő, hanem az apa árnyékában él, és csak nagy nehezen tud szabadulni, ahogy a Céliában is szerintem az a női figura a leginkább szánalomra méltó, akinek van egy rémséges férje. De ezzel nem azt akarom mondani természetesen, hogy minden férj rémséges! Az apahiány tágabb értelemben talán az átörökített normák, a valósághoz való reálisabb viszony és a szilárd énkép hiányát jelenti. Annak hiányát, hogy az ember tudja magáról, hogy kicsoda. Azt szokták mondani, hogy az anya dolga a feltétlen elfogadás, az apáé, hogy követelményeket állítson. Ez persze akkor sem teljesül feltétlenül, ha az apa fizikailag jelen van.