„A szépirodalom szűk, de stabil réteget érdekel”

A Magvető Kiadó új főszerkesztője, Turi Tímea szerint túltermelési válság elé néz a könyvpiac.

Pion István
2017. 07. 28. 14:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egészen változatos évek állnak az egyik legnagyobb nevű magyar szépirodalmi könyvkiadó, a Magvető mögött. Nem egyszerű összefoglalni: Morcsányi Géza visszavonulása után Nyáry Krisztián vette át az igazgatói széket, utóbbi ma már a Líra csoport kreatív igazgatója és a Magvető Café művészeti vezetője. Nyáry Krisztián érkezésével Dávid Anna lett a kiadó főszerkesztője, s miután Nyáry váltott a Magvetőt is tulajdonló Líra csoporton belül, a főszerkesztő, vagyis Dávid Anna lett az igazgató. Idén nyáron Turi Tímeát nevezték ki főszerkesztőnek, aki eddig szerkesztőként dolgozott a kiadónál.

– A nagy változás Morcsányi Géza háttérbe vonulása volt, amikor úgy döntött, hogy átadja a fiatalabbaknak a stafétát. De ez szerves átmenet és megújulás, aminek az eredménye sokkal lassabban mutatkozik meg, mint a kulturális élet más területein – mondta lapunknak Turi Tímea. Ennek megfelelően az új főszerkesztő hosszú távban gondolkodik, s reméli, hogy minőségi munkával tudnak majd bizonyítani. A kiadó hagyományaira és múltjára alapoz: példaként említette a Tények és Tanúk című könyvsorozatuk újraindítását, amely a szépirodalmi könyvek mellett a visszaemlékezésekre, naplókra koncentrál.

Turi szerint a munkamódszer alapvetően nem változik: – A legszűkebben vett szerkesztőségünk négy főből áll, Dávid Anna, Schmal Alexandra, Szegő János és jómagam vagyunk a tagjai. A döntéseket, vagyis hogy mik azok, amiket megjelentetünk, és mik azok, amiket nem, demokratikus módszerekkel hozzuk meg, ahogyan tettük eddig is. A gyakorlati dolgokat pedig ízlésünk szerint alakítjuk: mindannyiunk azt tekinti legfontosabb feladatának, hogy a minőségi, élvonalbeli, ugyanakkor minket érdeklő szépirodalmi szövegeket megtaláljuk és eljuttassuk az olvasókhoz.

A főszerkesztő a saját munkáját érzékletes példával festette le. Azt mondta, ha a szerkesztés olyan, mint a takarítás, akkor a főszerkesztés a háztartás vezetéséhez hasonló. – Ha belépünk egy házba, és rend van, akkor az kevésbé feltűnő, mintha rendetlenség lenne, ezért a szerkesztő munkája akkor jó, ha nem vesszük észre. Főszerkesztőként nekem végül is csak a fogaskerekek működését kell összehangolnom. A Magvető szerkesztősége most olyan szerencsés helyzetben van, hogy mindenki egy kicsikét másban jó, hálás vagyok, hogy ezt a sok jó dolgot kell rendszerbe illesztenem.

A kérdésre, hogy milyen a szépirodalmi könyvkiadás helyzete ma Magyarországon, azt válaszolta, nincsenek illúziói. – A szépirodalom viszonylag szűk, de stabil réteget érdekel. Az eladott példányszámok a rendszerváltás óta folyamatosan csökkennek, miközben a címek száma folyamatosan nő, ami végül is túltermelési válsághoz vezethet a magyar könyvpiacon. Vagyis sokkal több regényből és verseskötetből válogathatunk, de ha valakinek most jelenik meg könyve, annak kevesebb eladott példányszámra kell számítania. Azonban a könyvnek mint közvetítő médiumnak és a szépirodalomnak mint művészeti ágnak kikezdhetetlen a helyzete, tehát szükség van rá, még akkor is, ha nem nagy tömegek szükségéről van szó.

Néhány évvel ezelőtt a Magvető nagynevű magyar szerzői mellett elkezdett nyitni a fiatal, kevésbé ismert írók, költők felé. Ami korábban kivételes ritkaságnak számított, jelesül hogy egy író első kötete a kiadó gondozásában jelenik meg, az ma egyáltalán nem elképzelhetetlen. Mintha generációváltásnak lennénk tanúi. – Ez alighanem elkerülhetetlen – reagált a főszerkesztő. – De nyilván figyelünk is rá, hogy legyenek pályakezdő szerzőink, elvégre mi, szerkesztők is a fiatalabb generációhoz tartozunk, és a velünk élő irodalomra figyelünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.