Mozgóképes veszteségek és hiányok

Gelencsér Gábor könyve az első hazai vetítéstől a Saul fia Oscar-díjáig kíséri végig a magyar filmtörténetet.

R. Kiss Kornélia
2017. 07. 03. 13:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mára felnőtt egy generáció, amely számára a rendszerváltás is történelmi távolságban van. Az iskolai tantervükben pedig csak elvétve szerepel a magyar film. Elsősorban nekik szól a Holnap Kiadó új ismeretterjesztő kötete, amelyben Gelencsér Gábor írta meg a magyar film történetét dióhéjban, százötven oldalon, sok fotóval. Arra nem volt tér, hogy a filmtörténész hosszasan elemezzen, viszont így a kevésbé tájékozott olvasó sem vész el a szövegben, nem rémül meg a terjedelemtől, és talán vonzerőt jelent neki az is, hogy a kötet elér a jelenig, a Saul fia Oscar-díjáig, az ismert és kevésbé ismert kortárs magyar filmekig. Így a magyar műveket ismerők is találhatnak érdekességeket a kötetben. Gelencsér könyve után világos kép alakulhat ki arról, miért is fejlődött a hazai film úgy, ahogy: hogyan befolyásolták a történelmi-társadalmi változások, mi maradt ki belőle, miért és hogy, és kik azok a magyar filmesek, akiknek nem sikerült úgy kiteljesedniük, ahogy megérdemelték volna.

A szerző szerint a magyar film feltűnően magán viseli ezeket a változásokat. Nemcsak azért, mert a filmgyártás hosszú éveken át volt állami kontroll alatt, hanem mert a filmrendezők érzékenyek voltak a társadalmi jelenségekre, és ez, állítja Gelencsér, a mai napig észrevehető. A legnagyobb tanulsága a kötetnek – amellett, hogy biztosan talál mindenki fehér foltokat a saját tudásában –, hogy a magyar film története nemcsak a megszületett alkotások, hanem a veszteségek és hiányok története is. Már a némafilm nyugat-európaihoz hasonló művészi kiteljesedése is elmaradt, hiszen ennek a Magyarországon nagyon válságos húszas évekre kellett volna esnie. A korai hangosfilm szinte száz százalékig a szórakoztató műfajra koncentrált, így sok minden kimaradt, ami más országokban megszülethetett. Bár az 1931–45 közötti filmtörténetből is kiemelkedik egy-egy nagy művészi teljesítmény, ezek magányosan állnak: ilyen Szőts Istvántól az Emberek a havason. Közben az emigráció nagy „pusztítást” vitt véghez. A politika mellett más körülmények is szerepet játszottak ebben: Fejős Pál története sok mindent elmond arról, mi hiányzott a magyar hangosfilm első korszakából. Kétszer (a 20-as évek végén és a 30-as évek elején) próbált meghonosítani egy művészibb irányzatot a vígjátékokra és melodrámákra berendezkedett piacon, de mindkétszer megbukott – másodszor végleg elhagyta az országot.

A második világháború után sokan reménykedtek változásban, de nem olyanban, mint ami végül bekövetkezett. A koalíciós időszak rövidke három évének két nagy alkotása, a Valahol Európában és Szőts Ének a búzamezőkrőlje mutatja, milyen folyamatok kezdhettek volna kibontakozni a hazai filmgyártásban, ha nem szakad rá a szocialista ideológia. Így Szőts a filmjeiben megmutatkozó vallásosság miatt ellehetetlenült. Legközelebb az ötvenes évek közepén történik nagyobb változás, Fábri Zoltán ekkor forgatja a Körhintát. A hatvanas évek elejétől a magyar film, ha egyre lazuló politikai gúzsban táncolva is, már képes rácsatlakozni az 1960-as évek új hullámára. Érdekes módon a rendszerváltás nem volt jelentős korszakhatár, Gelencsér csak az ezredforduló környékén indult generációban – Hajdu Szabolcs, Pálfi György, Török Ferenc, Kocsis Ágnes, Mundruczó Kornél, Fliegauf Bence – látja a változás nemzedékét. A magyar filmtörténet jelentős alkotásai közül nem mindegyiket egyformán könnyű beszerezni. A Mokép DVD-it és Magyar Nemzeti Digitális Archívum által kiadott filmeket megtaláljuk a nagy könyvesboltok és elektronikai üzletek kínálatában, de ez nyilván csak azokra vonatkozik, amelyeket újra kiadtak. A rendszerváltás után készült alkotásokra ez sem igaz: ezek magáncégek produkciói, a kiadási jogok náluk vannak. Ebben az időszakban már a kereskedelmi sikernek is szerepe lehetett abban, hogy kiadnak-e egy filmet DVD-n. A közelmúlt magyar műveiből jó néhányat az Indavideo videomegosztón nézhetünk meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.