Hévíz 2017/3.
Az 1993-ban a település akkori polgármestere, Kiss Lajos által alapított Hévíz című lap szerkesztését 2012-ben vette át Szálinger Balázs és Cserna-Szabó András, s ezzel mintha örökbérletet váltott volna a magyar élmezőnybe a kéthavonta megjelenő folyóirat. S bár hamar országosan (el)ismert lett (miskolci villamoson, debreceni buszmegállóban és pécsi IC-n is láttam már Hévíz-olvasót), a helyi ízekre is érzékeny maradt a periodika. Idei harmadik számuk záró szövegét például a jelenlegi alpolgármester jegyzi.
A vagány tipográfián, a blikkfangos borítón (és idéntől a posztereken), valamint természetesen a közölt szövegek magas színvonalán túl egész egyszerűen az a jó a Hévízben, hogy szemmel láthatóan szerkesztik a lapot. Gondosan, odafigyeléssel. Ennek a látszólag elemi kívánalomnak ugyanis nem minden művészeti periodika tesz sajnos manapság maradéktalanul eleget. Ennek a finommunkának köszönhető pedig az is, hogy a megjelent szövegek párbeszédbe lépnek egymással, összekacsintanak a körülöttük olvasható közleményekkel.
A Hévíz 2017 / 3. számában közölt prózák például – Csender Levente, Ferdinandy György, Háy János és Hidas Judit szövegei – mind valamiképpen a család széthullásával, eltűnésével, deformálódásával vetnek számot. A versek közül Molnár József Apám játszik, Jász Attila Hévisszfény, vagy Miklya Zsolt Vissza a feladóhoz című szövegeihez tértem újból és újból vissza.
A lapszám éke Zelei Dávid Marquez-esszéje. Értő, átélt, megmunkált, olvasmányos darab. Aztán egy húsz szerzőt megszólaltató összeállítás következik, amelynek Hazai Attila húsz éve megjelent Budapesti skizó című könyve adta az apropóját. A megszólalók hangneme a hagiografikustól a tárgyilagosig terjed, s bár kétségkívül szórakoztató szövegek találhatók a blokkban, felmerül azért, hogy fajsúlyos-e annyira a „hazaiesque”, hogy a lapszám ötödét elvigye? Az idei harmadik Hévízben egy lokális mítoszról olvashatunk, a lap mítosza pedig országszerte épül tovább.
(Vass Norbert)
Irodalmi Szemle 2017/7–8.