A tinédzserrománc-szerzők nem hibáznak

A vámpírsztorik és a disztópiák után újabban a betegséggel küzdő kiskamaszok a young adult könyvek főhősei.

Lakner Dávid
2017. 08. 22. 16:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leáldozóban a vámpírsztorik és tinédzserdisztópiák népszerűsége. Az Alkonyat-széria hősei után úgy tűnik, ma már inkább a betegséggel küzdő kamaszokkal lehet elérni az olvasó- és a nézőközönséget. Egyre több könnyfakasztó adaptáció kerül a mozikba, és bár a színvonal változó, úgy látszik, az nem befolyásolja az alkotások sikerét. Nemrég Stella Meghie Minden, minden című filmje ért el kiugró eredményt a hazai filmszínházakban, pedig hasonló alkotások korábban többnyire csak a művészmozik közönségét vonzották. A Nicola Yoon regényéből készült filmet itthon eddig 107 ezren látták, de a Cinema City-hálózat vetítőtermeiben naponta négy-ötször fut két héttel a bemutató után is.

A film alapjául szolgáló kötet több magyar kiadást is megért. „Annyira fellelkesültem, amikor megláttam, hogy bent van a könyvtárban, hogy gyorsan felkaptam a polcról, nehogy elvigye valaki előttem” – írta valaki a Moly.hu könyves közösségi oldalon, egy másik felhasználó pedig azt jegyezte meg, hogy Yoon neve nem ismeretlen előtte, „hiszen a külföldi youtuberek és könyvmolyok nagyon szeretik őt”. Úgy néz ki tehát, a könyv rendkívül sikeresen találja meg közönségét annak ellenére, hogy a még Wikipedia-oldallal sem rendelkező írónő első regényéről van szó. A világszerte májusban bemutatott mozi tízmillió dollárból készült, és ennek az ötszörösét hozta be eddig.

Ezzel persze meg sem közelíti a műfaj abszolút sztárját, a 12 millióból forgatott Csillagainkban a hibát, amely összességében 307 millió dolláros bevételre tett szert. Úgy tűnik, John Green is tökéletesen érzett rá valamire a könyvében. A lelkes videoblogger amúgy rutinos versenyzőnek mondható: két éve film készült Papírvárosok című regényéből is. Ugyanaz a páros, Scott Neustadter és Michael H. Weber írta a forgatókönyvét, amelynek az 500 nap nyarat, a Csillagainkban a hibát, Az élet habzsolva jót és a Mielőtt megismertelek-et köszönhetjük. Az adaptációk rendre jól teljesítettek a pénztáraknál: a Papírvárosok gyártási költsége a hét-, a Mielőtt megismertelek a tízszeresét hozta vissza. Az 500 nap nyár kivételével mindegyik egy népszerű regény adaptációja, miként a 2015-ös Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni is. Utóbbi esetben Jesse Andrews könyvéből a rendezőként szintén kezdő Alfonso Gomez-Rejon készített filmet. A mű ennek ellenére megérdemelten lett nagy siker: a szívmelengető adaptációt a kritikusok is magasan értékelték világszerte.

A fiatal felnőtteknek szóló, „young adult” irodalom persze mindig is népszerű volt, de az utóbbi években egy speciális ága pörgött fel igazán. A Minden, minden és a Csillagainkban a hiba egyaránt egy haldokló, de amúgy luxusban élő tinilányt helyez a középpontba, aki életében először ismeri meg az igaz szerelmet. Az alapmotívum roppant egyszerű: a rendkívül érzékeny, szerethető hősnők eddigi sivár érzelmi életébe beköszönt a boldogság és vele egy rakás, bonyolultabbnál bonyolultabb érzés. A betegség persze megnehezíti mindezt, de a szereplők aztán mégis felvállalják a veszélyeket a rövidebbnek tűnő, ámde „Igazi Életért”.

Nem mindegyik történet ér persze szomorú véget, a lényeg inkább az, hogy ha a fenyegető betegség tudatában ismerünk meg valakit, ő igazán fontos lesz nekünk. Először küzdünk az érzéseink ellen (persze csak önzetlenségből, hiszen a másiknak nehéz lesz, ha már nem vagyunk), de aztán engedünk, ezáltal pedig valami fontosat tanulunk az életről. A műfajon belül persze akadnak másféle sztorik is, de a fentiek érzelmi hőfoka jól jellemzi a többi hasonló művet is.

A filmadaptációk több-kevesebb giccsel dolgozzák fel az alapanyagukul szolgáló történeteket, jellemzően játékosabb elemeket is felhasználva. Ez különösen az Én, Earl és a csaj...-nál izgalmas, de a Minden, minden is bájos vizualitásával igyekszik kitűnni. Ennek ellenére mind utóbbi, mind mondjuk a Csillagainkban a hiba is kissé sablonos, szirupos művek, amelyek egy bizonyos kor felett nehezebben befogadhatók. De ez mindegy is az alkotóknak, ha egyszer a fiatal nők pénztárcájából minden lehetséges összeget ki lehet sajtolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.