A sorozatgyilkosok Hasfelmetsző Jack óta szerves részét képezik a populáris kultúrának: mind a valódi, mind a fiktív gyilkosok – talán elég csak a Psychót, a Dextert, a Gyilkos elméket és a Hannibalt megemlítenünk. Egy potenciális sorozatgyilkos, egy szociopata tinédzser áll a bestseller-szerző, Dan Wells két regénytrilógiájának középpontjában is. Az amerikai szerző tavalyi látogatása után ismét Magyarországra érkezett, hogy a Fumax Kiadó szervezésében találkozzon rajongóival, de volt ideje beszélgetni velünk is, például arról, hogy miért népszerűek egyáltalán a sorozatgyilkosok.
– Azt gondolom, hogy az embereket mindig is lenyűgözték a szörnyetegek. Elképzelhető, hogy a vámpírokról és vérfarkasokról szóló legendáink is sorozatgyilkosokról szólnak, csak találtunk hozzájuk természetfeletti magyarázatot. Manapság ugyanezt az igényt valós szörnyetegekkel tudjuk kitölteni – mondja. A szerző számára az egyik legérdekesebb ilyen figura egyébként Edmond Kemper, aki a hetvenes években stopposokat gyilkolt: azért izgalmas a személye, mert ő az egyetlen sorozatgyilkos, aki úgy érezte, elég volt, és feladta magát a rendőrségen.
Wells John Cleaver-sorozatának címszereplője egy amerikai kisvárosban élő középiskolás, akinek szociopata tendenciái vannak, és meg van róla győződve, hogy sorozatgyilkos lesz – eközben pedig épp egy sorozatgyilkos kezdi el szedni áldozatait a Nem vagyok sorozatgyilkos című nyitóregényben, amelyből egyébként filmes adaptáció is készült. És hogy miért tinédzser lett a főszereplő? – Ha valaki sorozatgyilkos lesz, általában eljön egy pont – és ez a pont általában a tinédzserkorban jön el –, amikor minden erőszakra, sötétségre irányuló gondolatukat összekötik a szeretettel és az intimitással. Ekkortól kezdenek el gyilkolni. És ha nem jön el ez a pont, akkor nem válnak sorozatgyilkossá. Erről a döntésről akartam beszélni a könyvekben - mondja Wells.
Az amerikai szerző egyébként teljesen véletlenül kezdett horrort írni. Gyerekkorától fogva író akart lenni: rengeteget olvasott, főleg sci-fit, fantasyt és szépirodalmi műveket, és már egészen kiskorától kezdve írt is. Az egyetemen kezdett el komolyabban foglalkozni a dologgal: először öt fantasy-regényt írt meg, amelyek saját bevallása szerint borzalmasak lettek. – Viszont könyvről könyvre sötétebb hangulatú lett, amit csináltam. Egy ponton arra gondoltam, lehet, hogy inkább horrort kéne írnom. Nem olvastam ilyesmit, mostanában sem szoktam. De ahogy elkezdtem ezen dolgozni, olyan volt, mintha hazatérnék - meséli.