Magányos embereket nevel a jóléti állam

Lipcsey Emőke új regénye, A vadnyúl bukfencet vet kifejezetten a svéd jóléti állam árnyoldalairól szól.

R. Kiss Kornélia
2017. 08. 03. 8:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Linda és Jonas átlagos svéd házaspár: középosztálybeli hivatalnok férj és művészi ambíciókkal megáldott, de kiteljesedni csak félig-meddig képes feleség. Linda lánya, Johanna az elkallódott fiatalt hivatott megtestesíteni. A pár a negyvenes éveiben jár, még vannak gyerekkori emlékeik a svéd jóléti állam virágzásáról, de már az e miliőben felnőtt emberek sajátos problémáit is megélik.

Lipcsey Emőke új regénye, A vadnyúl bukfencet vet kifejezetten a svéd jóléti állam árnyoldalairól szól: a főszereplői abban a tudatban nőttek fel, hogy gondoskodnak róluk, mindenkinek biztosítják az önálló, emberhez méltó életet, amelyben senki nincs ráutalva másra. Ezért is magányosak: félnek érzelmi vagy anyagi függésbe kerülni más emberektől. Minden válság esetére rendelkezésre áll az intézményrendszer és a szakemberek – pszichológus, szociális segély, öregotthon –, a hősök csak azt nem tudják, egymással hogyan álljanak szóba. És ez végül tragédiához vezet. Megterhelik őket a különböző, évtizedeken át beléjük sulykolt ideológiák is. Linda boldogulását nem segíti, inkább visszaveti, hogy anyja a feminizmus és a szociáldemokrácia élharcosa volt.

Úgy látszik, megint divatba jön „tézisregényt” írni, amelyben a szerző egy történetbe próbálja belegyömöszölni azokat az általános igazságokat, amelyeket saját tapasztalataiból szűrt le. (Lipcsey a nyolcvanas években ment ki zenét tanulni Svédországba, ott telepedett le. Régóta dolgozik műfordítóként, kultúraszervezőként.) Így tesz IKEA, vasárnap című legújabb munkájában Kötter Tamás is; ahogy Lipcseynél, nála is van néhány alaptétel – a mai fiatal generáció önző, örök ifjúságra és újrakezdésre vágyik –, és ezek nyilvánvalóan „átütnek” a történeten. A regény szereplői voltaképpen ezeket az igazságokat illusztrálják.

Mindkét kötet esetében szerencsés ugyanakkor, hogy bár kihallani belőlük az általános alaptételeket, a figurák kidolgozottak, és a történetmesélés is eléggé lendületes ahhoz, hogy ne érezzük folyamatosan úgy: tanmesét olvasunk.

A svéd hősöket nem érdekli a politika vagy a társadalmi helyzet, nem vizsgálják felül azt, ami körülöttük zajlik. Valószínűleg ezért is jelenik meg a történetben a vadnyúl, a mágikus realista szál, amely furcsa álomként ékelődik a hétköznapokba. Az állat mindig ugyanabba a titokzatos házba, ugyanabba a rejtélyes, elegáns nemzetközi társaságba vezeti el Jonast, ahol bűvészmutatványokkal döntik el az ő sorsát is – olyanokkal, mint a kamatemelés, a gazdasági növekedés, a génmanipuláció –, és ahol felvilágosítják: „a demokrácia, diktatúra, liberális demokrácia, szociális demokrácia” csak „délibábos szinonimák”. Ehhez jön még a sejtetés, hogy a vadnyúlból átváltozni képes, titokzatos férfinak lehet valami köze a bevándorláshoz is, de itt már tényleg összemosódik az álom és a képzelet a hétköznapi és a mágikus valóság elemeivel. Mindebből éppen az álomszerűség és a bizonytalanság miatt nehéz lenne konkrét következtetéseket levonni. A főszereplők sem tudnak: hacsak nem annyit, hogy legalább a saját életükben próbálnak találni valamiféle igazságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.