Szabad György: az államférfi a paradicsomkertben

Az értelmiségi létből érkező „muszájpolitikusok” közé tartozott az Országgyűlés első szabadon választott elnöke.

Pethő Tibor
2017. 08. 15. 17:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mai szemmel nézve különös eset történt az Országgyűlésben 1990 kora nyarán. Az első szabadon választott parlament a címerről szavazott. A kormánypártok – az MDF, az FKGP és a KDNP – a régi koronás kiscímer visszaállítását javasolták. A kérdésről érdemi és színvonalas vita zajlott; napjainkból visszatekintve már ez kuriózum. Történelmi, geopolitikai érvek garmadáját sorakoztatták fel a képviselők arról, kell-e a leendő országjelkép pajzsára a Szent Korona. A választóvonal – ez a másik furcsaság – nem a kormányoldal és az ellenzék között húzódott: míg Antall József miniszterelnök és Tölgyessy Péter, az SZDSZ frakcióvezetője a koronás változatot támogatta, az MDF bizalmából házelnökké lett Szabad György a magyar függetlenségi hagyományokra hivatkozva a Kossuth-címer mellett érvelt és szavazott.

Az értelmiségi létből érkező „muszájpolitikusok” közé tartozott ebben az időben az Országgyűlés elnöke is. Esetében ennek fontos jegye, hogy nem verekedte ki magának a magas pozíciót, arra valósággal rá kellett beszélni, ez derül ki abból a Szabad Györggyel jórészt a kilencvenes évek elején készült életútinterjú-sorozatból, amely a Magvető által ismét elindított Tények és Tanúkban látott napvilágot nemrégiben. A beszélgetőtárs, Pavlovits Miklós az archív hangfelvételei között kutatva találta meg a kazettákat, és döntött közreadásuk mellett.

Hogy a kötet az olvasóját magához láncolja, az alapvetően két okra vezethető vissza. Következik mindenekelőtt Szabad György regényes, történelmi levegőjű életútjából, amely 1924-ben Aradon kezdődött, majd kisebbségiként, megverve a magyar és a zsidó eredet keservével, még nyolc esztendőn át a királyi Romániában folytatódott. Ifjúságának meghatározó eleme az erős magyarságtudat, a demokratikus felfogás (a család egyébként az 1938-as alapítás óta előfizetője volt a Magyar Nemzetnek); egyenes út vezetett innen előbb a Független Kisgazdapártba, majd a vidéki gazdalétbe, onnan pedig a pesti tudományegyetemre. A negyvennyolc-negyvenkilences hagyománnyal foglalkozó tudós szemüvegén keresztül szemlélhetjük a kor történésztársadalmát Andics Erzsébettől Molnár Eriken át Kosáry Domokosig. Betekinthetünk Szabad György forradalom alatti napjaiba, később pedig az Ellenzéki Kerekasztal megszületésébe, a házelnöki feladat nehézségeibe.

A másik ok, ami a szöveget különlegessé teszi, keletkezésének ideje. Ennek egyik fontos jele egy érdekes hiány: a beszélgetőtársak a múltból adódó tapintattal kerülik, hogy a holokauszt személyes élethelyzetként legalább egy kis fejezet erejéig témává válhasson. Pedig Szabad esetében kifejezetten érdekes lett volna megtudni, hogyan élte meg az üldöztetés időszakát, zsidó származásúként, a magyarságból egy időre legalábbis hivatalosan kirekesztve hogyan őrizte meg sértetlenül szilárd és erős nemzettudatát.

Különös fénytörést vet a kárpótlás és az igazságtétel megfeneklett ügyére az a korabeli optimista nézőpont, amelyet Szabad György is magáénak vallott a kilencvenes évek elején. A többszörösen elgáncsolt, nem az akkori hatalom hibájából dugába dőlő igazságtételről azóta bebizonyosodott, hogy nagyon is szükség lett volna rá. Többek között a nemzetközi jog előírásaiból is ez következett volna, hiszen az emberiesség elleni bűnök elévülhetetlenek. A romániai és a csehországi restitúció pedig megmutatta, hogy az elvett javakat idővel vissza lehet szolgáltatni a kisemmizett tulajdonosnak. Igaz, a gyökeres, az erkölcsi és az anyagi vonatkozásokat egyaránt érintő jóvátételi törekvéseknek nem kedvezett a politikában és a sajtóban uralkodó korabeli felfogás sem. Ahhoz a nézethez képest pedig, hogy semmi nem jár vissza (mindenki kapjon alanyi jogon minimális „kárpótlási” összeget), és senkit nem kell felelősségre vonni, mert az a megbékélést akadályozó „boszorkányüldözés”, az Antall-kormány még igyekezett a középutat járni, ha e téren kifejtett erőfeszítéseit nem is koronázta túl sok siker.

A kötet olvasása a korabeli atmoszféra emlékeket előhívó feléledése miatt is tanulságos: a meginterjúvolt államférfi szavaiból olyan típusú politikus képe rajzolódik ki, amelyik mára szinte teljesen eltűnt (egyébként nem csak) a hazai közéletből. Szabad úgy beszél, mint egy értelmiségi, mint egy olyan felelősséggel rendelkező, nagy tudású, autonóm gondolkodású közjogi méltóság, aki partnerként kezeli a demokratikus ország választópolgárait, a „népet”. A nemzeti hívószavakkal operáló kupecpolitikus mentalitása teljesen idegen tőle. Ahogy egy beszédében megfogalmazta: „Rajtunk múlik, hogy mi fog itt történni. Meg vagyok győződve, hogy megfelelő feltételek esetén Magyarország paradicsomkert lesz, de azt is tudom, hogy mi leszünk hozzá a trágya.” Pavlovits Miklósnak magyarázatként ennyit tett hozzá: „Keserű gondolat, de ez egy nemzedék életérzését fejezte ki akkoriban. Most már én tartoztam azok közé, akik tudták, hogy az életüket kell rátenni céljaik megvalósítására.”

Aradtól az Országgyűlésig – Pavlovits Miklós interjúja Szabad Györggyel. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 2017. 3299 forint

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.