– A Holtverseny kamaszok nihilista, kegyetlen mindennapjait mutatja be. Abból az érték nélküli világból szükségszerűen következik a háború, a teljes pusztulás?
– Nem volt tudatos döntés, de a Holtverseny végpontját akár az új regény kiindulópontjaként is lehet értelmezni. Az utolsó utáni háború talált történet. Felkérésre írtam egy novellát A másik forradalom című 1956-os alternatív történelmi antológiába, amely fiktív történetekben gondolta újra a forradalmat. Amikor befejeztem a novellát, rögtön tudtam, hogy folytatni akarom a fiú és a katona történetét. Így született végül a regény.
– A novella története szerint az amerikaiak beavatkoznak a forradalomba, ami atomháborúhoz vezet. A regény is egy nukleáris pusztítás utáni világban játszódik, ám nyoma sincs benne 1956-nak. Miért szakadt el a forradalomtól?
– Ez a része már tudatos volt. A tematikus kötetben szereplő novella esetében működött a kapcsolat, a regénynél azonban úgy éreztem, túlságosan leszűkíti az értelmezési lehetőségeket, ha ragaszkodom ’56-hoz. Írás közben aztán szép lassan levált a szöveg a forradalomról, így végül a kiadóval és a kötet szerkesztőjével, Babiczky Tiborral egyetértésben úgy döntöttünk, kiszedjük az utalásokat, amelyek ’56-hoz kötik a történetet. Ezek, érzésem szerint, amúgy is sokszor csak karácsonyfadíszként lógtak a szövegen.
– Nem volt túl provokatív dolog újraírni a forradalom történetét?
– Merész vállalás alternatív történeteket írni a forradalomról, de az újszerű megközelítések nagyon élővé teszik 1956-ot. A fiatalok számára talán így még érdekesebb, mintha csak a száraz tényekkel találkoznak. De a kötet csak azért tűnhet elsőre provokatívnak, mert nálunk nincs szerteágazó hagyománya az alternatív történelmi prózának, ellentétben például az angolszász irodalommal, ahol egyetlen téma sem szent. Ha kellő tisztelettel és alázattal írunk újra egy történelmi eseményt, az semmit sem von le az értékéből, sőt az átértelmezésben új jelentésekkel telítődhet. Ezért is tartottam fontosnak A másik forradalom című antológiát.