A Szárnyas fejvadász alapjául szolgáló regény szerzője Istennel is tárgyalt

Philip K. Dick univerzuma már nemcsak a könyvlapokon és a mozivásznon, hanem a mindennapokban is jelen van.

Pintér Bence
2017. 10. 06. 15:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen a héten debütált a mozikban az Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? című regényen alapuló, Ridley Scott által rendezett 1982-es Szárnyas fejvadász (Blade Runner) folytatása, a Szárnyas fejvadász 2049. A film kapcsán a mű szerzője, Philip K. Dick rendhagyó életművét tekintjük át.

Az angolszász kultúrterületen egyre inkább jellemző trend, hogy a szórakoztató irodalomban alkotó egyes kiemelkedő szerzők az idő múlásával ugyanúgy klasszikussá válnak, mint a „magasirodalomban” alkotó kortársaik: ilyen klasszicizálódást figyelhetünk meg a krimiben Agatha Christie vagy Raymond Chandler, a horror területén pedig Stephen King esetében; a fantasy atyjának, J. R. R. Tolkiennek a helye pedig sokak szerint vitathatatlan az egyetemes kultúrtörténetben. A tudományos fantasztikum ebből a szempontból keményebb dió, de itt is megfigyelhető a folyamat: például Isaac Asimov, Ursula K. Le Guin vagy Margaret Atwood nevét lehetne említeni.

Közülük is kiemelkedik Philip K. Dick, a vizionárius szerző, aki tucatnyi sci-fi regényben festette meg a huszadik század közepi Amerika, áttételesen az emberiség legmélyebb félelmeit a jövővel és a jelennel kapcsolatban. Dick összes művét áthatja a paranoia, az objektíven megfigyelhető valósággal szembeni bizonytalanság: filozófiai tanulmányai nyomán meggyőződésévé vált, hogy ilyen valójában nem létezik. A műveiben főszerepet kapó antihősök általában szembesülnek valamiféle valóságvesztéssel; a fő kérdés pedig nem is az, hogy mit tudnak kezdeni ezzel a helyzettel, hanem inkább az, hogy akarnak-e egyáltalán kezdeni vele valamit. Őrület, furcsa drogok és csúszkáló valóságok: így lehetne összefoglalni az életművet.

Az 1928-ban született Dick az ötvenes évek elején kezdett írni, és ebben az évtizedben a sci-fi novellák és regények mellett próbálkozott szépirodalmi regényekkel is, sikertelenül. Tudományos-fantasztikus művei azonban hamar szupersztárrá emelték őt: Az ember a fellegvárban című alternatív történelmi regénye, amelyben a nácik győztek a második világháborúban, 1962-ben elnyerte a sci-fi regénynek adható legrangosabb elismerést, a Hugo-díjat. Dick az egyik legfontosabb képviselője lett a sci-fi hatvanas években induló újhullámos irányzatának, amely több szempontból is szembefordult az eggyel idősebb generációt képviselő, jellemzően „kemény” sci-fit író szerzőkkel: a természettudományok mellett a társadalomtudományokat is bevonták a spekulatív irodalom körébe, miközben a korszellemnek megfelelően néha merészen kísérletező prózai formákkal dolgoztak.

A hatvanas években Dick tucatnyi könyvet írt: Dr. Vérdíj című regényében az atomháború utáni világot festette meg; Az Alfa hold klánjaiban pedig egy olyan emberi kolóniát mutatott be, ahol mindenki mentálisan beteg, a paranoidok és a skizofrének a betegségeik szerint szerveződnek működésképtelen közösségekbe.

Az Ubikban egy pszionikus képességek (telepátia, jövőbelátás) semlegesítésére képes csapat kerül egy furcsa, széteső univerzumba; a Palmer Eldritch három stigmájában pedig két pszichedelikus drog versenyez a kietlen kolóniákon tengődök lelkéért – az egyikkel egy Barbie-babaház lakóinak testébe bújhatnak, a másik használói viszont elvileg bármire képessé válnak, ennek azonban meg is vannak a következményei: idővel a szer megalkotója veszi át felettünk az uralmat.

A paranoid tendenciákat mutató Dick részben meg is élte saját regényeit, részben pedig saját életét fikcionalizálta: a Kamera által homályosan című könyvében például azt a drogozással töltött időszakát idézi fel, amelynek végén egy kanadai rehabilitációs központban kötött ki. 1974 februárjában és márciusában pedig különböző látomások gyötörték: egy általa rózsaszínnek látott és intelligensnek tartott fénysugár elárulta neki, hogy fia beteg (ami később be is bizonyosodott), majd hónapokig az ókori Róma keresztényüldözéseiről voltak látomásai. Naplója mellett élményeit a Szabad Albemuth Rádió, a VALIS és az Istenek inváziója című regényekben örökítette meg.

Magyarországon csupán néhány novellája és egy regénye jelent meg a rendszerváltás előtt (ezeknek egy része cenzúrázva), mivel Dick nem volt teljesen kompatibilis a kommunista rendszerrel. A rendszerváltás után változó minőségben adták ki a könyveit, majd 2003-ban az Agave Könyvek kezdte el az életmű alapos gondozását, megjelentetve először a legfontosabb regényeket és novellákat, majd a kevésbé ismert munkákat.

Pár éve kicsit alább hagyott a lendület – elfogyni látszottak a valóban jó szövegek –, de az elmúlt években új erőre kapott: az új borítót kapó újranyomások mellett tavaly novelláskötet, idén pedig regény is jelent meg. A kiadót vezető Velkei Zoltán szerint Philip K. Dicket felfedezte egy újabb generáció, amely legalább olyan lelkesedéssel olvassa a könyveit, mint az elődei.

– Ezzel a szerző Magyarországon is olyan klasszikusok mellé került, mint Orwell, Huxley és Ray Bradbury. Ráadásul mostanában rendkívül színvonalas filmes adaptációk készülnek a műveiből, amelyeknek köszönhetően a sci-fire fogékony olvasók mellett a mozinézők szélesebb köre is érdeklődni kezdett a szerző iránt – mondta az Agave vezetője. A szűk értelemben vett Dick-adaptációk (például az Emlékmás, a Különvélemény, a Kamera által homályosan, Az ember a fellegvárban-sorozat vagy a most futó Philip K. Dick’s Electric Dreams című sorozat) mellett általában ez a laza hatás jellemző: Dick ötletei ott vannak a Wachovski testvérek Mátrixában, Cronenberg Videodrome-jában és eXistenZében, A Truman show-ban és még többtucatnyi filmben. Dick univerzuma mára már nemcsak a könyvlapokon és a mozivásznon, hanem a való világban is egyre inkább megfigyelhető – már ha van egyáltalán olyan, hogy való világ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.