Ezen a héten debütált a mozikban az Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? című regényen alapuló, Ridley Scott által rendezett 1982-es Szárnyas fejvadász (Blade Runner) folytatása, a Szárnyas fejvadász 2049. A film kapcsán a mű szerzője, Philip K. Dick rendhagyó életművét tekintjük át.
Az angolszász kultúrterületen egyre inkább jellemző trend, hogy a szórakoztató irodalomban alkotó egyes kiemelkedő szerzők az idő múlásával ugyanúgy klasszikussá válnak, mint a „magasirodalomban” alkotó kortársaik: ilyen klasszicizálódást figyelhetünk meg a krimiben Agatha Christie vagy Raymond Chandler, a horror területén pedig Stephen King esetében; a fantasy atyjának, J. R. R. Tolkiennek a helye pedig sokak szerint vitathatatlan az egyetemes kultúrtörténetben. A tudományos fantasztikum ebből a szempontból keményebb dió, de itt is megfigyelhető a folyamat: például Isaac Asimov, Ursula K. Le Guin vagy Margaret Atwood nevét lehetne említeni.
Közülük is kiemelkedik Philip K. Dick, a vizionárius szerző, aki tucatnyi sci-fi regényben festette meg a huszadik század közepi Amerika, áttételesen az emberiség legmélyebb félelmeit a jövővel és a jelennel kapcsolatban. Dick összes művét áthatja a paranoia, az objektíven megfigyelhető valósággal szembeni bizonytalanság: filozófiai tanulmányai nyomán meggyőződésévé vált, hogy ilyen valójában nem létezik. A műveiben főszerepet kapó antihősök általában szembesülnek valamiféle valóságvesztéssel; a fő kérdés pedig nem is az, hogy mit tudnak kezdeni ezzel a helyzettel, hanem inkább az, hogy akarnak-e egyáltalán kezdeni vele valamit. Őrület, furcsa drogok és csúszkáló valóságok: így lehetne összefoglalni az életművet.
Az 1928-ban született Dick az ötvenes évek elején kezdett írni, és ebben az évtizedben a sci-fi novellák és regények mellett próbálkozott szépirodalmi regényekkel is, sikertelenül. Tudományos-fantasztikus művei azonban hamar szupersztárrá emelték őt: Az ember a fellegvárban című alternatív történelmi regénye, amelyben a nácik győztek a második világháborúban, 1962-ben elnyerte a sci-fi regénynek adható legrangosabb elismerést, a Hugo-díjat. Dick az egyik legfontosabb képviselője lett a sci-fi hatvanas években induló újhullámos irányzatának, amely több szempontból is szembefordult az eggyel idősebb generációt képviselő, jellemzően „kemény” sci-fit író szerzőkkel: a természettudományok mellett a társadalomtudományokat is bevonták a spekulatív irodalom körébe, miközben a korszellemnek megfelelően néha merészen kísérletező prózai formákkal dolgoztak.