Jolika, az ÁVH keblein nevelkedett, gépírónőből lett belügyes nagyasszony

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé.

Pethő Tibor
2018. 01. 16. 11:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Császárné Lábass Jolán jelképpé nemesült. A képmutatás, a szembenézés kudarcának jelképévé. A belügyes nagyasszony még a hírhedt katonapolitikai osztályon (a katpolon) kezdte szolgálatát 1948-ban, egyszerű gépíróként. Túlélt mindent és mindenkit, az ÁVH hatalmának delelőjét, majd az államvédelmisek hanyatlását, metamorfózisát, a Kádár-korszak minden árnyalatát. A hetvenes években a BM személyzetisévé avanzsált, és a nagy titkok tudója bizony ott is maradt magas posztján 1999 elejéig. A Rákosi-korszak törvénytelenségein edződött, utóbb csak Jolikaként emlegetett ezredesre igényt tartott az MDF-kormány és a balliberális koalíció, majd kisebb hezitálás után a Fidesz nyugdíjba küldte. Hiába nyugdíjazták azonban, hamarosan a belügyhöz kötődő alapítványok élén találta magát, Lamperth Mónika belügyminiszter pedig hivatali elődeihez hasonlóan szívesen fogadta tanácsait. Egy időben kezén haladtak át az egykori állambiztonsági iratok is: ő vizsgálta tehát többek között azt is, mit lehet és mit nem a nyilvánosság elé tárni.

A nevéhez köthető 1995-ös, botrányos Vajda-ügy pontosan mutatja a rendszerváltás kétarcúságát, egyben Császárné máig részletesen fel nem deríthető informális hatalmának erejét. A középkorú olvasók még jól emlékezhetnek: az 1956-os emigráns Bárdy Magda három évvel a rendszerváltozás után Ausztráliában felismerte egy ott fogorvosként dolgozó férfiban Vajda Tibor volt ÁVH-tisztet, aki annak idején őt és férjét letartóztatta. Vajda egyike volt a legkegyetlenebb államvédelmiseknek, felelőssé tehető nemcsak a kínzásokban való részvételért, de emberölésért is. (Utóbb tettesből áldozattá vált, mint sok párt- és munkatársa: 1953-ban letartóztatták, a forradalom idején disszidált.) Amikor Bárdy Magda a nyilvánosság elé tárta múltját, Vajda Tibor rágalmazásért beperelte. Nyomában a régi gárda pillanatok alatt összezárt: a pesti BM nevében Császárné igazolást adott Vajdának, hogy az ÁVH-n „nem volt megengedett a gyanúsítottak bántalmazása”, a gyilkos államvédelmis jogi képviseletét pedig az Eörsi és Társa Ügyvédi Iroda látta el. Az irodában együtt dolgozott Eörsi Mátyással a vádlottak kínzásával, emberöléssel, emberrablással szintén alaposan gyanúsítható, az ÁVH hírszerzését vezető, majd 1953-ban ugyancsak letartóztatott Bauer Miklós, illetve olykor besegített „a szintén volt ÁVH-s (és ilyen minőségében különös kegyetlenségéről közismert)” Szendi György is.

A részletekről Ungváry Krisztián most megjelent könyvében olvasok. Az ügy folytatása tanulságos: hiába háborodott fel Kuncze Gábor belügyminiszter és kabinetfőnöke, Gyekiczki András, hiába jelentették ki, hogy a kiadott BM-igazolás érvénytelen, az ezredes asszony a helyén maradt. Az ügy nyilván csepp a tengerben, ám segítségével jóval könnyebb megértenünk, miért nem sikerült sem a kommunista bűnök, sem a volt állambiztonság ügyében legalább részlegesen helyrebillenteni a kizökkent időt.

Ungváry könyve merész, bátor. Következetes is, mert igazolja a keménynek tűnő állítást, hogy a rendszerváltozást követően megszülető új „hatalom kezdettől fogva kicsinyes politikai játszmákhoz, zsarolási adatbank jelleggel használta a III/III. iratait, és ennek kapcsán nem riadt vissza attól sem, hogy saját törvényeit is megszegje”. Ez állt ugyanis érdekében, hiszen a vélt politikai szempontokon túl nyilvánvalóan a személyes érintettség is közrejátszott ebben.

Ha végigtekintünk a több évtizedes eseménysoron, rossz érzésünk még inkább megerősödik. Az életben lévő tömeggyilkosok felelősségre vonására létezett társadalmi igény 1990 után. Ezt azonban a politika, a hatalmon levők színétől függetlenül, mindig elhárította, a közvélemény-formáló sajtó pedig a téma napirenden tartóit szélsőséges gondolkodásúnak, ostobának, bosszút lihegőnek állította be. Az igazságtétel szabotálására jó példa a Zétényi Zsolt által még az első szabadon választott Országgyűlés elé beterjesztett javaslatok sorsa, konkrétabban 1992-es, elszámoltatásra irányuló kezdeményezése. „Ugyanaz történt, mint korábban: a parlament elfogadta a törvényt, a köztársasági elnök normakontrollra küldte, az Alkotmánybíróság pedig alkotmányellenesnek nyilvánította.” A szerző felhívja ugyanakkor a figyelmet egy olyan tényre, amellyel akkoriban senki sem akart foglalkozni: „A korábbiakkal ellentétben viszont most először az Alkotmánybíróság arra is utalt, hogy a felelősségre vonás a nemzetközi jog általános feltételei (az 1954. évi 32. törvénycikkel kihirdetett 1949-es genfi egyezmény) alapján is lehetséges.”

Az esetlegesen mégis bíróság elé állított egykori tömeggyilkosok ügyeiben hozott ítéletek, ahogy a könyv fogalmaz, önmagukért beszélnek. A minimálisan ötven ember haláláért felelős, Mosonmagyaróváron 1956. október 26-án a békés tömegbe lövető parancsnok, Dudás István például három év börtönt kapott, s az ítéletet azon nyomban fel is függesztették.

Tanulságos, hogy politikusaink mennyire semmibe vették az átvilágításukat követően megállapított érintettséget, elhárítva a tisztességes demokratikus viszonyok között ilyenkor elkerülhetetlen lemondást. Horn Gyula miniszterelnök esetében az érintettséget, mint köztudott, karhatalmista múltja szolgáltatta, amellett titkosszolgálati jelentéseket is kapott. 1956 decemberében a Nyugati pályaudvarnál a pufajkások által provokált sortűznél is jelen volt. Ungváry elgondolkodtató megállapítása szerint „a legkevesebb tehát, ami állítható, hogy Horn Gyula előre megfontolt szándékkal részt vett egy gyilkosságokkal tarkított provokációban”.

A Fidesz-kormány mind 1998, mind 2010 után hasonló módon sinkófálta el a tisztességes rendezést, bár rendre az ellenkezőjét hirdette. Emlékezetpolitikájába pedig – az utódpártéhoz hasonlóan – belefért az olykor kifejezetten erős torzítás, a tendenciózusság, a csúsztatások sora. A szerző ezzel kapcsolatban a Terror Háza tetteseket bemutató, szelektíven, aktuálpolitikai szempontoktól is vezérelten összeállított galériáját emeli ki. Tegyük hozzá, az úgynevezett „átöltözőszoba” (nyilas pártszolgálatos vedlik át ávóssá) hasonlóképpen hamis megjelenítése a korszak folyamatainak, amit pedig közvetve sugall, az ténylegesen nem igaz.

Az új kötetben olvashatunk a D–209-es ügynökként leleplezett Medgyessy Péter botrányát kísérő, másfél évtized távlatából kifejezetten szánalmasnak ható eseménysorról, Kiss László volt alkotmánybírónak a kommunista rendszer idején a pécsi egyetemen kifejtett tevékenységéről, úszóedző névrokona közelmúltbeli „esetéről”, ehhez kapcsolódóan pedig arról, hogyan próbálták adatvédelmi indokokkal ellehetetleníteni az ezzel kapcsolatos levéltári kutatómunkát. Külön fejezetek foglalkoznak a Kisséhez hasonló jellegű úszóbotrány-sorozattal, benne azzal, hogy az áldozatoknak milyen vesszőfutáson kellett átmenniük, míg végre legalább részben igazságot szolgáltattak nekik.

(Ungváry Krisztián: A szembenézés hiánya – Felelősségre vonás, iratnyilvánosság és átvilágítás Magyarországon, 1990–2017. Magánkiadás, 2017. Ára: 3490 forint) 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.