Vannak olyan ázsiai országok, ahol a vendég után rohannak, ha otthagy egy kis pénzt az étteremben, hogy visszaadják neki, máshol pedig elvárják a kisebb összegeket. Az egyik nagy bankkártya-kibocsátó hétezer embert kérdezett meg világszerte arról, hogy szoktak-e borravalót adni ázsiai országokban.
Nagyon nagy a szórás
Thaiföldön a bárokba és éttermekbe járók 89 százaléka ad borravalót, míg Japánban mindössze a 3 százalékuk. Mark Hiratsuka elmagyarázta, miért van ez így: „Borravalót adni itt egyszerűen nem része a kultúrának. Kifizeted a szolgáltatás árát, becsukod a pénztárcádat, és kész.” Azt is hozzáteszi, hogy a szervízdíj be van építve a számlába, és ha valaki pluszban fizet, az azt jelenti, hogy nem volt megelégedve az élménnyel. Az elégedettséget pedig többször ismételt meghajlással lehet kifejezni. Thaiföldön pont a fordítottja igaz: a borravaló olyan természetes a helyiek számára, mint az ételek látványos tálalása. A másik két ország, ahol a legtöbben adnak borravalót, Thaiföld után a Fülöp-szigetek (75 százalék) és Hongkong (71 százalék). Az utolsók között, Japán előtt Dél-Korea (13 százalék) és Tajvan (17 százalék) található. A kutatás rámutatott, mennyire nem egyformák az ázsiai-csendes óceániai országok. A férfiak állítólag többször adnak borravalót, mint a nők, kivéve Indonéziát, a Fülöp-szigeteket és Szingapúrt. Ezt talán az magyarázza, hogy a nők sokkal inkább odafigyelnek a pénzre, mint a férfiak.
A vendégek ekkora része ad borravalót Ázsia és Óceánia országaiban:
1. Thaiföld – 89 százalék
2. Fülöp-szigetek – 75 százalék
3. Hongkong – 71 százalék
4. India – 61 százalék
5. Ausztrália – 55 százalék
6. Malajzia – 40 százalék
7. Indonézia – 40 százalék
8. Szingapúr – 33 százalék
9. Vietnam – 30 százalék
10. Kína – 28 százalék
11. Új-Zéland – 20 százalék
12. Tajvan – 17 százalék
13. Dél-Korea – 13 százalék
14. Japán – 3 százalék
Ha már adunk, mennyit?
A borravaló nagysága Ázsiában a szálloda vagy az étterem színvonalától függ, de általában sokkal kisebb az USA-ban elvárt 15-20 százaléknál. Nem várják el turistaszállókban, utcai árusoknál vagy helyi étkezdékben. A négy – és ötcsillagos szállodákban más a helyzet. A több pénzzel rendelkező nyugati turisták itt kialakították a borravaló iránti igényt. Ha valaki egy hétig vagy hosszabb ideig marad, az első napokban adott nagylelkű összeg jobb kiszolgálást biztosít a hátralévő időre. Érdemes szem előtt tartani azt is, hogy a 10 százalékos szervizdíj, amit hozzáadnak a számlához a vendéglátóhelyeken, leggyakrabban a tulajdonos zsebébe vándorol. Ha elégedett a szolgáltatással, ezen felül is adjon pénzt a személyzetnek!
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!